تدوین آیین‌نامه اجرایی سرمایه‌گذاری خارجی در بورس تهران

گروه بورس- معاون وزیر اقتصاد از تدوین آیین‌نامه اجرایی سرمایه‌گذاری خارجی در بورس خبر داد و گفت: تدوین این آیین‌نامه، بورس ایران را به یک بورس بین‌المللی تبدیل می‌کند. «بهروز علیشیری» به تشکیل فراکسیون سرمایه‌گذاری خارجی در مجلس اشاره کرد و گفت: شرکت‌های دولتی مشمول خصوصی‌سازی به مشاوران بین‌المللی برای تهیه مطالعات امکان‌سنجی معرفی می‌شوند تا سرمایه‌گذاران خارجی بتوانند طرح‌های سرمایه‌گذاری را با استاندارد بین‌المللی مورد بررسی قرار دهند.

علیشیری اظهار داشت: روند جذب سرمایه‌گذاری خارجی در ۵سال گذشته در کشورهای جهان صعودی بوده، ولی در سال ۲۰۰۸ جذب سرمایه‌گذاری خارجی در جهان به دلیل بروز بحران اقتصادی جهانی با کاهش چشمگیری روبه‌رو شده است.

معاون وزیر اقتصاد در عین حال تصریح کرد: سرمایه‌گذاری خارجی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا از جمله هلند، انگلستان و بلژیک کاهش ۴۲‌درصدی داشته است و پیش‌بینی می‌شود کشورهای سرمایه‌پذیر آمریکا، فرانسه، انگلستان، اسپانیا و بلژیک با توجه به تاثیرات بحران مالی و اقتصادی، کاهش شدید سرمایه‌گذاری را در سال جاری نیز تجربه کنند.

بنا به گفته علیشیری،پیش‌بینی می‌شود سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در جهان در سال۲۰۰۹ نیز ۴۴‌درصد کاهش یابد و به میزان ۲/۱هزارمیلیارد‌دلار برسد، ولی احتمالا سرمایه‌گذاری خارجی در سال ۲۰۱۰ در جهان بهبود می‌یابد.

علیشیری در خصوص حجم سرمایه‌گذاری ورودی به کشورمان تصریح کرد: در سال گذشته کشورمان توانسته است یک‌میلیارد و ششصد‌میلیون‌دلار سرمایه‌گذاری را جذب کند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: برای تصمیم گیری در این عرصه رقابتی، باید مراحل پیچیده، زاید و بوروکراسی اداری کشور در جذب سرمایه‌گذاری به صفر کاهش یابد، در غیر این صورت نمی‌توان سرمایه‌گذاری ایران را با سایر کشورها مقایسه کرد. رییس کل سازمان سرمایه‌گذاری در ادامه با اشاره به تغییر جهت مسیر سرمایه‌گذاری خارجی از کشورهای توسعه‌یافته به کشورهای در حال توسعه یادآور شد: روند سرمایه‌گذاری در کشورهای توسعه‌یافته نیز نزولی بوده است و کاهش ۲۹‌درصدی را تجربه کرده است.

علیشیری در ادامه افزود: با تشکیل بانک جامع اطلاعات سرمایه‌گذاری خارجی، دستگاه‌های اجرایی موظف شدند آمار سرمایه‌گذاری شرکت‌های ذیربط خود را ارائه کند.

رییس کل سازمان سرمایه‌گذاری،در ادامه به اقدامات سازمان سرمایه‌گذاری در جهت جذب سرمایه‌گذاری خارجی اشاره کرد و افزود: با توجه به اجرایی شدن موافقتنامه‌های تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی با کشورهای دیگر، تا به امروز با ۴۶ کشور این موافقت‌نامه‌ها لازم الاجرا شده است که با ۱۹ کشور امضا شده و با ۹ کشور در حال مذاکره هستیم.

وی همچنین در خصوص تشکیل کمیته‌های مشترک سرمایه‌گذاری خارجی تصریح کرد: با ۳۳ کشور مبادله متن انجام شده است که با ۸ کشور جهان در حال مذاکره هستیم. رییس کل سازمان سرمایه‌گذاری در ادامه افزود: موافقتنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف، با ۲۸ کشور لازم‌الاجرا و با ۲۲ کشور امضا و با ۱۷ کشور در حال مذاکره هستیم. علیشیری در ادامه یادآور شد: این در حالی است که موافقت‌نامه‌های گمرکی با ۲۶ کشور لازم الاجرا و با ۳۹ کشور امضا شده است. معاون وزیراقتصاد در ادامه با اشاره به شناسایی ۳۰۰ طرح سرمایه‌گذاری خارجی در کشور، افزود: راه‌اندازی وب سایت فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایران به نشانی ww.iio.ir از دیگر اقدامات سازمان در سال جاری بوده است.

بنا به گفته علیشیری، رفع موانع و محدودیت ثبت شرکت ایرانی با مشارکت ۱۰۰‌درصدی سرمایه‌گذاری خارجی بدون نیاز به اخذ مجوز سرمایه‌گذاری خارجی از جمله برنامه‌های سازمان سرمایه‌گذاری است.