گروه بورس- فعالان بازار سرمایه همچنان در انتظار عرضه سهام اولین شرکت بیمه دولتی به سر می‌برند. هنگامی که جلسه معارفه بیمه البرز برگزار شد، مدیران سازمان خصوصی‌سازی اعلام کردند که به طور قطع، این شرکت قبل از برگزاری مجمع خود، (پایان شهریور ماه) بورسی خواهد شد، اما مدیرعامل بورس، زمان دیگری را برای عرضه سهام بیمه البرز پیش‌بینی کرده است.

حسن قالیباف اصل با اشاره به دریافت گزارش حسابرسی شده بودجه ۸۸ بیمه البرز و مدارک ثبت این شرکت در گفت‌وگو با فارس گفت: با توجه به تکمیل مدارک، هیات پذیرش، فردا پرونده این شرکت را دوباره بررسی می‌کند. وی افزود: در صورت درج و پذیرش این شرکت در بورس، بر اساس آیین‌نامه‌های موجود، سهام این شرکت، حداقل ۵ روز پس از درج امکان عرضه خواهد یافت. قالیباف درباره ۲۳سوال مربوط به امیدنامه شرکت گفت: موارد یاد شده توسط کارشناسان شرکت بورس و بیمه البرز در حال نهایی شدن است.

گزارش حسابرس درباره بودجه ۸۸

همچنین سازمان حسابرسی به عنوان حسابرس شرکت بیمه البرز، در گزارش مورخ ۲۳ شهریور ماه خود به مواردی در خصوص مطابقت نداشتن ذخایر منظور شده با استاندارد شماره ۲۸ در پیش‌بینی صورت سود و زیان شرکت اشاره کرده است.

در این گزارش آمده است: به موجب قانون تاسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه‌گری، شرکت‌های بیمه موظفند ذخایر فنی خود را بر اساس مصوبات شورای عالی بیمه، محاسبه کنند. مصوبه شورای عالی بیمه شرکت‌های بیمه را ملزم کرده از بابت تضمین تعهدات خود در مقابل خسارات ناشی از حوادث فاجعه‌آمیز، ذخیره فنی تکمیلی و خطرات طبیعی در حساب‌های خود منظور کنند. احتساب ذخیره یاد شده به مبلغ ۴/۶۱میلیارد ریال که طبق یادداشت توضیحی صورت گرفته، در استاندارد حسابداری شماره ۲۸ فعالیت‌های بیمه عمومی پیش‌بینی نشده است. افزون بر آن در صورت سود و زیان پیش‌بینی شده شرکت برای سال ۱۳۸۸ از بابت هزینه خسارات معوق مبلغ ۹/۷۴میلیارد ریال پیش‌بینی و در ارتباط با ریسک منقضی نشده، هزینه‌ای پیش‌بینی نشده است که با توجه به سوابق شرکت در خصوص هزینه‌های یاد شده (سال مالی قبل مبلغ ۷/۲۱۲میلیارد ریال و سه‌ماهه منتهی به ۳۱خرداد ماه ۱۳۸۸ به مبلغ ۶/۵۹میلیارد ریال) احتساب ذخیره اضافه از این بابت در حساب‌ها ضروری به نظر می‌رسد. به دلیل فقدان مستندات مورد لزوم، تعیین تعدیلات مقتضی در خصوص موارد یاد شده بالا میسر نشده است.

از سوی دیگر، حسابرس، در گزارش خود به افشا نشدن مواردی در خصوص مالیات‌های این شرکت در یادداشت‌های پیوست صورت سود و زیان پیش‌بینی شده اشاره کرده است.

در بند ۳ گزارش سازمان حسابرسی آمده است:

همان طوری که در یادداشت توضیحی ۶ صورت سود زیان پیش‌بینی شده منعکس است، مالیات بر درآمد عملکرد سال ۱۳۸۶ طبق برگ تشخیص صادره به مبلغ ۴۴میلیارد و ۹۹۶میلیون ریال مورد مطالبه قرار گرفته که مورد اعتراض شرکت است. همچنین از بابت مالیات بر درآمد عملکرد سال ۱۳۸۷ طبق سود ابرازی مبلغ ۲۲میلیارد و ۹۹۹میلیون ریال ذخیره محاسبه ودر حساب‌ها منظور شده است. افزون بر آن پرداخت‌های انجام شده بابت بیمه‌های اتکایی واگذاری در سال ۱۳۸۶، توسط حوزه مالیاتی مشمول مالیات علی‌الحساب قرار گرفته و مطالبه شده است. از بابت موارد یاد شده و سایر تعدیلات سنواتی، افشای لازم در یادداشت‌های همراه صورت سود و زیان پیش‌بینی شده، صورت نپذیرفته است.