گروه بورس-همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته شاهد یک روز کم توان بود که در آن ارزش معاملات نیز توام با شاخص رو به افت نهاد.

در بازار دیروز معامله‌گران شاهد معامله مجموعا ۴/۸۳میلیارد تومان بودند که البته ۸۳درصد آن را انتقال بیش از یک‌میلیارد سهم بانک تجارت از سوی دولت به سهام عدالت تشکیل می‌داد که با کسر این رقم، ارزش واقعی معاملات از ۲/۱۴میلیارد تومان فراتر نرفت.

از سویی ۲۰درصد ارزش واقعی معاملات نیز مربوط به جابه‌جایی سهام ایران ارقام به تعداد ۲/۶میلیون سهم و همچنین ۱۱درصد ارزش معاملات را معامله ۷۱/۸ میلیون سهم بانک پارسیان تشکیل می‌داد که این امر حکایت از کاهش معاملات دارد.

در همین حال شاخص نیز با توجه به شمول نماد مخابرات در ضوابط رفع گره‌های معاملاتی و تاثیر منفی تقریبا ۶۰واحدی این نماد دیروز نیز افتی دو رقمی را تجربه کردو ۷۴واحد افت کرد تا آخرین روزهای ماه رمضان و البته پایان شهریور ماه با رکود بازار و عدم تحرک معامله‌گران همراه باشد.

در بازار دیروز معامله‌گران در نماد بانک پارسیان شاهد تداوم رقابت بر سر دو بلوک ۵و یک درصدی این بانک بودند که بلوک اول تا رقم ۲هزار و ۳۷۷ریال و بلوک دوم تا ۲هزار و ۴۲۹ریال مورد رقابت قرار گرفت تا سرعت پایین افزایش پیشنهادها از سوی دو رقیب حاضر در این رقابت، کار را به روز سوم برساند، جایی که احتمالا تداوم رقابت در فضای افزایش آرام پیشنهادها نمی‌تواند حتی کار را به روز‌های معاملاتی بیشتری تسری دهد.

در همین حال رقابت بر سربلوک‌های بانک پارسیان سبب شده تا کل گروه بانکی رویکرد بهتری را شاهد باشند و معامله‌گران اقبال نسبی را به سوی این گروه و همچنین نمادهای لیزینگی تجربه کنند.

در این گروه همانطور که گفته شد، دیروز در پایان معاملات یک بلوک یک‌میلیارد سهمی از بانک تجارت به کارگزاری سهام عدالت واگذار شد. این واگذاری ۱۰درصدی بخشی از برنامه واگذاری ۱۰درصد از سهام بانک‌های خصوصی شده دولتی به کارگزاری سهام عدالت است.

پیش از این قرار بود این بلوک‌های ده درصدی در بازار عرضه شوند که احتمالا عدم تمایل به واگذاری مدیریت بانک‌های دولتی سبب شده است چنین واگذاری‌هایی صورت نگیرد.

در همین حال در تحولات وابسته به گروه مالی معامله‌گران شاهد تداوم بحث‌ها در مورد عرضه بیمه‌های دولتی بودند که به‌رغم عدم‌پذیرش و درج نام بیمه البرز به نظر می‌رسد عرضه این بیمه در هفته آینده قطعی شده است.

در گروه خودرویی عرضه‌های سنگین در نماد گروه بهمن راه را برای پیشرفت بیشتر قیمت این نماد متوقف کرد تا بازار در انتظار گزارش شش ماهه این شرکت بماند.

در گروه سیمانی بازار دیروز شاهد تداوم اقبال معامله‌گران به برخی از نمادهای این گروه بود. نمادهایی نظیر سیمان شمال، کرمان، شاهرود و کارون از جمله نمادهای هستند که بدون عرضه با صف‌های قابل‌ملاحظه‌ای مواجه‌اند.

در همین حال سیمان تهران نیز دیروز پس از جهش قیمتی روز دوشنبه شرایط مناسبی را تجربه کرد.

در گروه فلزی بازارهای جهانی دیروز شرایط اندکی بهتر را تجربه کردند که در آن بهای مس اندکی تقویت شد.

این تقویت در شرایطی رخ داده است که موجودی انبارهای بورس فلزات لندن در حال افزایش است.