بیمه‌ها تا زمان تکمیل پرونده عرضه نمی‌شوند

سنا- مدیرعامل شرکت بورس تاکید کرد: زمان عرضه بیمه‌ها در بورس پس از تکمیل پرونده و بررسی گزارش‌های ارسال شده توسط آن‌ها به بازار سرمایه، مشخص می‌شود.

مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران در خصوص عرضه شرکت‌های بیمه در بورس گفت: یکی از پتانسیل‌های موجود در بازار سرمایه، عرضه‌های اولیه است. خرید سهام شرکت‌هایی که با عرضه اولیه وارد بورس می‌شوند، جذابیت قیمتی برای سرمایه‌گذاران در بر دارد و برمبنای آن سرمایه‌گذاران می‌توانند بازدهی خوبی از سرمایه‌گذاری در بورس به دست آورند.

دکتر حسن قالیباف اصل، با بیان اینکه یکی از جذابیت‌های بازار ما پذیرش‌ و عرضه‌های اولیه سهامی است که دولت عرضه می‌کند، خاطرنشان کرد: سه شرکت بیمه دولتی البرز، دانا و آسیا درخواست پذیرش در بورس را ارائه داده‌اند و به ‌زودی شاهد عرضه سهام آنها در بورس خواهیم بود. همچنین دو شرکت خصوصی بیمه معلم و بانک سرمایه نیز درخواست پذیرش خود را به بورس ارائه داده‌اند که در حال انجام مراحل پذیرش هستند.

وی با اشاره به اینکه شرکت‌های صنعت بیمه برای ورود به بورس ملزم به انجام اقدامات یکسانی در دستور کار خود هستند، تاکید کرد: واگذاری بنگاه‌های فعال در صنعت بیمه منوط به تبدیل این شرکت‌ها به سهامی عام و ثبت در سازمان بورس است.

سخنگوی بورس تهران در پاسخ به اینکه شرکت‌های بیمه چه گزارش‌هایی را باید در اختیار بورس قرار دهند؟ اظهار داشت: این شرکت‌ها در گام اول باید امیدنامه خود را به روز کرده وگزارش حسابرس را در مورد بودجه سال۸۸ به بورس ارائه دهند، در گام بعدی گزارش سازمان حسابرسی را در مورد کفایت کنترل‌های داخلی تهیه و به بورس ارسال کنند.

وی به تشریح اقداماتی که توسط شرکت‌های بیمه متقاضی برای ورود به بورس باید انجام شود، پرداخت و توضیح داد: شرکت‌های بیمه باید تاییدیه‌ای از نهاد ناظر یعنی بیمه مرکزی تهیه و به بورس ارائه کنند. البته در زمان ورود بانک‌ها به بورس نیز آنها ملزم به تهیه چنین تاییدیه‌هایی از جانب بانک مرکزی برای ارائه به بورس بودند. برهمین منوال این شرکت‌ها باید گزارش فعالیت خود را طبق استانداردهای صنعت بیمه تهیه و پس از تایید بیمه مرکزی در اختیار بورس قرار دهند.

قالیباف در پاسخ به این پرسش که آیا ابتدا شرکت بیمه البرز عرضه خواهدشد یا بیمه آسیا؟ گفت: تقدم و تاخر ورود این شرکت‌ها به بورس در شرایط فعلی با توجه به نواقص پرونده‌ها مشخص نیست. در صورتی که شرکت‌های بیمه‌ای پرونده خود را به بورس تحویل دهند ما پرونده را بررسی و زمان عرضه سهام بیمه‌ها را به بورس اعلام می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: براساس مقررات از زمان تکمیل پرونده شرکت‌های متقاضی ورود به بازار سرمایه، بورس تهران حدود ۴۵ روز فرصت دارد که بررسی نهایی را انجام داده و زمان عرضه اولیه را مشخص کند. وی تاکید کرد: بورس تهران پس از بررسی وضعیت شرکت‌های بیمه، می‌تواند نظر دقیق خود را در خصوص تقدم و تاخر عرضه سهام شرکت‌های بیمه‌ای اعلام کند.

بررسی پرونده بیمه البرز در هیات پذیرش

همچنین به گزارش فارس، هیات پذیرش امروز درخواست پذیرش شرکت بیمه البرز را بررسی می‌کند. براساس این گزارش، این بررسی بعد از سهامی عام شدن بیمه البرز، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و تکمیل بخش اعظم پرونده مانند ارائه برنامه کسب و کار و امیدنامه صورت می‌گیرد و تنها مورد باقی مانده گزارش حسابرسی سال ۸۸ این شرکت است.

یادآور می‌شود سرمایه اسمی این شرکت ۲۶‌میلیارد‌تومان بوده که ۲۰‌درصد از ۲۶۰‌میلیون سهم این شرکت بابت رددیون با تامین اجتماعی واگذار شده است.

از سوی دیگر این شرکت برای سال مالی ۸۷ سود هر سهم را ۹۲‌تومان پیش‌بینی کرده است.