گروه بورس- شرکت جوشکاب یزد برای سال مالی ۸۹ افزایش تولید و فروش را در نظر دارد.

مدیرعامل «بکاب» در گفت‌وگو با خبرنگار ما، برنامه‌ریزی این شرکت برای رسیدن به تولیدات متنوع و افرایش قابل ملاحظه در میزان فروش را مورد توجه قرارداد و گفت: پیش‌بینی بودجه شرکت برای سال مالی منتهی به شهریور سال ۸۹ را با ۱۶درصد افزایش در فروش که ناشی از افزایش میزان تولید است به سازمان بورس ارائه کرده‌ایم. براین اساس درآمد حاصل از فروش سال آینده با پیش‌بینی محتاطانه به رقم ۷۳میلیارد و ۲۰۰میلیون ریال خواهد رسید.

دکتر امینایی ادامه داد: همچنین پیش‌بینی افزایش درآمدهای غیرعملیاتی در سال آتی، افزایش ۱۲۰درصدی درآمد متفرقه شرکت را رقم زده است که در نهایت جوشکاب یزد با پیش‌بینی محافظه‌کارانه، سود هر سهم خود را در این سال ۱۲۳۸ریال اعلام کرده است که افزایش سه درصدی را به همراه دارد. وی خاطرنشان کرد: محصولات جوشکاب یزد در دو گروه سیم و کابل‌های لاستیکی یا سیلیکون تولید می‌شوند که هر کدام شامل محصولات مختلفی هستند.

امینایی افزود: طبق آخرین آمار رسمی حدود ۱۴۰واحد تولیدی در صنعت سیم و کابل ایران (به جز تولیدی‌های غیررسمی) فعالیت دارند که عمدتا به تولید و توزیع کابل‌های برق با روکش PVC سیم‌های ساختمانی اشتغال دارند، شرکت جوشکاب یزد به عنوان عمده‌ترین تولید کننده، بازار کابل‌های لاستیکی را در اختیار دارد.

وی خاطرنشان کرد: آنچه که در این میان قابل بررسی است عدم اطلاع بسیاری از مصرف‌کنندگان از مزایای کابل‌های لاستیکی است که باعث می‌شود به دلیل بهای تمام شده پایین‌تر و قیمت ارزان‌تر به جای کابل‌های لاستیکی از کابل‌های PVC استفاده کنند که صدمات بسیاری در صنایع کشور ایجاد می‌کنند.

امینایی افزود: کابل‌های برق و جوشکاری این شرکت به علت استفاده از عایق و روکش لاستیک دارای خواصی استثنایی از جمله قابلیت انعطاف، دوام زیاد در برابر حرارت، ضربه و رطوبت و همین‌طور پایداری زیاد در مقابل چربی‌ها و اسیدها هستند که در مکان‌های آلوده به مواد نفتی و روغنی مانند پالایشگاه‌ها، پمپ بنزین‌ها، تعمیرگاه‌ها، محل‌های با حرارت بالا مانند نیروگاه‌ها، موتورخانه‌ها، مکان‌های مرطوب و آبی مانند چاه‌های آب و فاضلاب و نیز تجهیزات و سیستم‌های متحرک از جمله آسانسورها، جرثقیل و ماشین‌های تراشکاری کاربرد دارند.

مدیرعامل جوشکاب یزد خاطرنشان کرد: برخی از محصولات شرکت به دلیل کیفیت و رعایت تمامی استانداردهای صنعتی حدود ۳۰ تا ۴۰درصد بالاتر از بازار است که در نظر داریم با تعدیل قیمت‌های خود به قیمت بازار نزدیک‌تر شویم تا برند جوشکاب به جایگاه واقعی خود برسد. وی خاطرنشان کرد: البته تعدیل قیمت محصولات از طریق به حداکثر رساندن ظرفیت تولید و نیز توسعه بازار از طریق مهندسی فروش خواهد بود.

وی با اشاره به نقش قیمت‌های جهانی در بهای تمام‌شده محصولات شرکت گفت: با توجه به اهمیت مس در تولیدات شرکت همواره سعی می‌کنیم ذخیره زیادی از این محصول نداشته باشیم؛ چراکه تغییرات قیمتی با سرعت بالایی اتفاق می‌افتد. بر این اساس تنها ذخیره یک تا دو ماهه از مس را انجام می‌دهیم و در کنار آن محصولات خود را با سرعت وارد بازار می‌کنیم تا منابع لازم برای تامین مواد اولیه با فروش به‌موقع محصولات ایجاد شود. امینایی تاکید کرد: این در حالی است که تحریم‌های صورت‌گرفته مشکلاتی را برای گشایش اعتبار ایجاد کرده است تا خرید مواد اولیه به صورت نقد یا از طریق واسطه‌ها باشد که در این زمینه نیز استفاده از خطوط اعتباری بانک‌ها گردش مالی شرکت را روان‌تر کرده است.

وی با اشاره به برنامه‌های آتی شرکت تصریح کرد: جوشکاب یزد افزایش طرح و توسعه کارخانه را به شدت دنبال می‌کند که بر این اساس در نظر دارد امسال مرحله دوم افزایش سرمایه مصوب شرکت را اجرایی کند تا سرمایه شرکت به ۳۰میلیارد و ۸۰۰میلیون ریال افزایش یابد؛ البته این افزایش سرمایه از محل سود انباشته به میزان ۱۳میلیارد و ۲۵۰میلیون ریال اندوخته طرح و توسعه به میزان ۲۱۵۰میلیون ریال پس از اخذ مجوز از سازمان بورس صورت می‌گیرد.

امینایی افزود: همچنین جوشکاب یزد برای گرفتن نمایندگی و شراکت با برندهای معروف به منظور تولید محصول مشترک و نیز تحت‌لیسانس شدن برخی محصولات تا انتقال تکنولوژی برخی محصولات جدید مذاکراتی را با شرکت‌های بزرگ دنیا صورت داده است که امیدواریم طی سال ۸۹ عملی شود.

مدیرعامل جوشکاب یزد در پایان با اشاره به حمایت سهامدار عمده از فعالیت‌های شرکت یادآور شد: تعامل گروه صنعتی پیام و حمایت از فعالیت‌های شرکت برای افزایش تولید، همواره از سوی سهامدار عمده دنبال شده است؛ این در حالی است که گروه صنعتی پیام نیز مانند سایر شرکت‌ها درگیر مشکلات ناشی از رکود جهانی شده است؛ با این حال شرکت‌های گروه با وجود تمام مشکلاتی که از گذشته به شرکت منتقل شده است، به کار خود ادامه می‌دهند.