اختلاف‌نظر سنگ‌آهنی‌ها و فولادی‌ها همچنان ادامه دارد

گروه بورس- قیمت فروش سنگ‌آهن دو شرکت گل‌گهر و چادرملو به فولادخوزستان همچنان با قیمت خرید این شرکت اختلاف دارد.

به گزارش فارس، ‌دو شرکت بورسی گل‌گهر و چادرملو در حالی قیمت فروش هر تن سنگ‌آهن به فولاد خوزستان را ۴۷‌هزار و ۵۲۰ و ۵۶‌هزار و ۷۶۰ تومان اعلام کرده بودند که شرکت فولاد خوزستان این قیمت‌ها را قبول نکرده است.

بنابراین گزارش، شرکت فولاد خوزستان با ارائه توضیحاتی در خصوص آخرین وضعیت پیش‌بینی عملکرد سال مالی منتهی به

۲۹ اسفند ۸۸ و درباره پیش‌بینی نرخ خرید سنگ‌آهن برای پیش‌بینی سال مالی ۸۸ از معادن داخلی کشور اعلام کرده هر تن سنگ‌آهن شرکت سنگ‌آهن گل‌گهر به مبلغ ۳۰۲‌هزار و ۴۰۰‌ریال، هر تن سنگ‌آهن شرکت چادرملو به مبلغ ۳۶۱‌هزار و ۲۰۰‌ریال و هر تن سنگ‌آهن بافق به مبلغ ۳۱۹‌هزار و ۲۰۰‌ریال در پیش‌بینی سال مالی مذکور شرکت منظور شده است.

این در حالی است که شرکت چادرملو در اطلاعات پیش‌بینی سال مالی ۸۸ نرخ فروش پیش‌بینی شده هر تن سنگ‌آهن را به شرکت فولاد خوزستان مبلغ ۵۶۷‌هزار و ۶۰۰‌ریال و شرکت گل‌گهر نیز این پیش‌بینی را مبلغ ۴۷۵‌هزار و ۲۰۰‌ریال به ازای هر تن اعلام کرده‌اند.

فولاد خوزستان پیش بینی سود هر سهم برای سال مالی ۸۸ را ۱۲۷‌ریال اعلام کرده است.

توضیحات تکمیلی «فخوز»

همچنین فولاد خوزستان در توضیح دیگری آورده است: بررسی میانگین تحقق یافته قیمت فروش محصولات تا پایان مرداد در مقایسه با پیش‌بینی سال، حاکی از پوشش ۶/۹۹درصدی بوده و با توجه به تعهدات آتی ایجاد شده برای ماه‌های شهریور

و مهر، میانگین مذکور دارای نوسان قابل ملاحظه‌ای که منجر به تغییر بااهمیت در پیش‌بینی سود هر سهم شده، نخواهد شد.

از طرفی دیگر با توجه به کاهش نهاده‌های تولید، روند میانگین قیمت تمام شده کالای ساخته شده تا پایان مرداد ماه در مقایسه با پیش‌بینی سال ۸درصد بیشتر بوده است.

از طرفی دیگر فولاد خوزستان در مورد قیمت سنگ‌آهن وارداتی اعلام کرده است: تا تاریخ تحریر گزارش قیمت سنگ‌آهن خارجی و داخلی نهایی نشده است. بنابراین قیمت‌های پیش‌بینی شده در بودجه سال جاری مبنای محاسبه قیمت تمام شده سه ماهه ارائه شده به آن سازمان و بند ۲ گزارش بوده، مضافا در گزارش شش ماهه سال جاری با هماهنگی حسابرس و بازرس قانونی، آثار تغییرات ذخیره کاهش ارزش موجودی‌ها که سال گذشته در صورت‌های مالی نهایی اعمال شده بر سود و زیان دوره نیز اعمال خواهد شد.

پیش‌بینی سنگ‌آهنی‌ها بدون تغییر

در همین رابطه مرتضی علی اکبری، مدیر مالی و اقتصادی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در گفت‌و‌گو با موج، با اشاره به تعیین نرخ سنگ‌آهن ازسوی فولاد خوزستان اظهارداشت: شرکت‌های سنگ‌آهنی (چادرملو و گل‌گهر) با توجه به EPS اعلامی خود، نرخ فروش سنگ‌آهن را ۱۰‌درصد بالاتر از نرخ‌های سال قبل خود اعلام کرده‌اند.

وی ادامه داد: این امر سبب شده تا درصورت تعدیل قیمت‌ها با رقم‌های جدید، مشکلی در عایدی این شرکت‌ها ایجاد نشود.

وی با تاکید بر اینکه «نرخ‌های جدید فروش تاثیر قابل توجهی در عایدی آنها نخواهد داشت»، اضافه کرد: تا زمان مشخص شدن نرخ قطعی سنگ‌آهن، در حساب شرکت‌های سنگ‌آهنی این فروش به صورت علی‌الحساب محاسبه می شود.

به گفته علی اکبری؛ نرخ قطعی فروش سنگ‌آهن حداکثر تا پایان نیمه اول مهرماه مشخص خواهد شد. وی افزود: با مشخص شدن این نرخ‌ها، باید تعدیلی در عایدی شرکت‌ها صورت گیرد.

وی پیشنهاد داد: نرخ فروش سنگ‌آهن می تواند همان رقم سال قبل نیز منظور شود.