گروه بورس- در صورت وجود تقاضا برای سهام «شپنا»، صندوق تعاونی مسکن وزارت بهداشت تنها به میزان حجم مبنا سهم در بازار سرمایه عرضه خواهد کرد.

محمدی مدیر صندوق تعاونی مسکن وزارت بهداشت با بیان این مطلب در گفت‌وگو با موج، در خصوص عرضه ۱۰‌میلیون از سهم پالایشگاه اصفهان طی روزهای گذشته، اظهار داشت: از این به بعد سهامی از سهام پالایشگاه نفت اصفهان به این حجم عرضه نخواهد شد.

وی در خصوص شایعه موجود در بازار درباره علت عرضه این سهم طی روز گذشته عنوان کرد: خیلی نمی توان گفت که نیاز ما به نقدینگی سبب عرضه این سهم در بازار شده بود، در واقع بیشترین مساله تقاضای بازار برای این سهم بود.

وی به بازار گردانی سهام پالایشگاه نفت اصفهان از سوی این شرکت اشاره کرد و گفت: با ورود به بازار گردانی سهام «شپنا» تلاش کردیم تا در زمان وجود تقاضا اقدام به عرضه سهم و در هنگام عرضه این سهم از سوی بازار، صف‌های فروش را جمع کنیم.

محمدی هدف از بازارگردانی این سهم را فراهم آوردن فضای امنی برای سهامداران پالایشگاه نفت اصفهان در نقدشوندگی این سهم ذکر کرد.

وی با بیان اینکه «عرضه روز سه‌شنبه این سهم نیز تنها به منظور به گردش درآوردن سهم در بازار سرمایه انجام شد»، به دخالت نداشتن صندوق تعاونی مسکن وزارت بهداشت در بازار روز چهارشنبه سهام پالایشگاه نفت اصفهان اشاره کرد.

وی تاکید کرد: عرضه این سهم در بازار سرمایه طی روزهای آینده در صورت وجود تقاضا و به میزان حجم مبنا خواهد بود.

مدیر صندوق تعاونی مسکن وزارت بهداشت تصریح کرد: این اقدام تنها به منظور فراهم آوردن امنیت خاطر سهامداران شرکت پالایشگاه نفت اصفهان صورت می‌گیرد.

کاهش ۵۲ریالی سود «شپنا»

این در حالی است که پیش‌بینی درآمد هر سهم پالایش نفت اصفهان با ۵۲ریال کاهش مواجه شده است.

بنابر اطلاعات منتشره از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار، «شپنا» درآمد هر سهم سال مالی منتهی به اسفند امسال را با چهارهزار و ۱۶۲میلیارد و ۲۵۸میلیون ریال سرمایه به طور خالص مبلغ یک‌هزار و ۴۴۲ریال پیش‌بینی کرده است که طی عملکرد سه ماهه معادل ۲۵درصد سود هر سهم را محقق کرده است.

این در حالی است که با توجه به کاهش بودجه شرکت در پیش‌بینی عملکرد امسال در مقایسه با سال مالی قبل، عملکرد سه ماهه شرکت نیز شاهد کاهش در مقایسه با عملکرد سه‌ماهه نخست سال مالی قبل است.

بر این اساس درآمد حاصل از فروش «شپنا» تا پایان خرداد ماه مبلغ ۲۱هزار و ۵۸میلیارد و ۳۱۶میلیون ریال بود که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۴۵درصد کاهش نشان می‌دهد. همچنین سود محقق شده هر سهم پالایشگاه در پایان خرداد ماه مبلغ ۳۶۰ریال بود که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۷۴درصد کاهش یافته است.

پیش‌بینی عملکرد پالایشگاه برای سال مالی ۸۸ نسبت به عملکرد واقعی سال مالی قبل به ترتیب فروش ۲۶درصد کاهش، بهای تمام شده کالای فروش رفته ۲۸درصد کاهش، سود عملیاتی ۱۰درصد کاهش و سود خالص ۱۰درصد کاهش نشان می‌دهد.

شرکت اعلام کرده است که هیات مدیره تصمیم دارد ۵۰درصد سود خالص را جهت تقسیم به مجمع پیشنهاد کند.

شرکت پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی ۸۸ اردیبهشت مبلغ یک‌هزار و ۴۹۴ریال اعلام کرده بود که شرکت دلیل تعدیل را تغییر بهای نفت خام و بهای فروش فرآورده‌های تولیدی اعلام کرده است. شایان ذکر است که به نظر می‌رسد شرکت جهت تهیه پیش‌بینی سالانه عملکرد واقعی را در عدد چهار ضرب کرده باشد.

خرید نفت خام در سال ۸۸ (مطابق بند ۷ قانون بودجه سال ۸۸) بر اساس ۹۴درصد فوب خلیج‌فارس محاسبه شده است. شرکت در سال ۸۶ نفت خام را بر اساس ۹۳/۷درصد و در سال ۸۷ بر اساس ۹۴درصد فوب خلیج‌فارس خریداری می‌کرد. شرکت مفروضات تهیه پیش‌بینی درآمد هر سهم را به شرح زیر اعلام کرده است: پیش‌بینی مصرف نفت خام و تولیدات سال ۸۸ معادل میانگین چهار سال قبل در نظر گرفته شده است. همچنین میانگین قیمت نفت خام مصرفی طی سه ماهه اول سال پس از تخفیف ۶درصد، معادل ۵۰دلار به ازای هر بشکه بوده است و پیش‌بینی عملکرد ۹ماهه بر اساس این مبلغ در نظر گرفته شده است. از سوی دیگر نرخ فروش فرآورده‌های تولیدی طی سه‌ماهه ابتدای سال بر اساس اطلاعات دریافتی از شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران بوده است و پیش‌بینی عملکرد ۹ماهه بر اساس میانگین سه ماهه اول محاسبه شده است.