گروه بورس- در حالی که بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری ماه گذشته در سهام بین 2 تا 23‌درصد بود، هشت صندوق سرمایه‌گذاری توانستند بیشتر از متوسط بازار بازدهی به دست آورند.

ایمان مقدسیان، کارشناس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس با بیان این مطلب گفت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری گلچین، بورسیران و کارگزاری بانک سپه بیشترین بازدهی‌ها را در ماه گذشته به سرمایه‌گذاران خود دادند. وی افزود: صندوق سرمایه‌گذاری گلچین ۲۳‌درصد، بورسیران ۲۰‌درصد و کارگزاری بانک سپه ۱۵ بازدهی کسب کردند. در هفته منتهی به ۲۸مرداد ماه نیز همین سه صندوق در کسب بازدهی موفق‌ترین صندوق‌ها بودند.
مقدسیان افزود: از لحاظ بازدهی از ابتدای تاسیس سه صندوق سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک ملی، سهم آشنا و پیشتاز بهترین عملکرد را داشتند. این سه صندوق سرمایه‌گذاری به ترتیب 80/122 و 60‌درصد بازدهی کسب کرده‌اند. همچنین این میزان بازدهی در مدت زمان حدود 16 ماه به دست آمده است.
وی یادآور شد: با در نظر گرفتن بازدهی متوسط روزانه صندوق‌ها که تاریخ شروع به فعالیت هر صندوق در آن در نظر گرفته می‌شود و بازدهی هر صندوق تقسیم بر تعداد روزهای فعالیت آن صندوق‌ می‌شود، عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری بورسیران، کارگزاری بانک ملی و پیشگام بهتر از دیگر صندوق‌ها بوده است. بازدهی متوسط روزانه این سه صندوق تا تاریخ ۲۸مرداد ماه به ترتیب ۶۲/۰‌درصد، ۲۶/۰‌درصد و ۲۶/۰‌درصد بوده است.
مقدسیان با اشاره به ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری، گفت: ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری تا 28مرداد ماه به یک‌هزار و 633‌میلیارد‌ریال رسید که 49‌درصد از این ارزش متعلق به صندوق سرمایه‌گذاری کارآفرین و 51‌درصد آن متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام است. وی افزود: در میان صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام صندوق سرمایه‌گذاری یکم ایرانیان با 554‌میلیارد‌ریال بزرگترین صندوق سرمایه‌گذاری در سهام محسوب می‌شود. وی افزود: در میان صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام با ‌اندازه کوچک نیز صندوق‌های سرمایه‌گذاری پیشتاز، کارگزاری بانک ملی، کارگزاری بورس‌بیمه، سهم آشنا و بورسیران صندوق‌هایی هستند که ارزش آن‌ها به بیش از 10‌میلیارد‌ریال رسیده است.
مقدسیان خاطرنشان کرد: تاتاریخ ۲۸مرداد ماه حدود سه هزار سرمایه‌گذار حقیقی ۵۹‌درصد از ارزش صندوق‌ها را به خود اختصاص داده‌اند و صندوق‌های سرمایه‌گذاری کارآفرین و یکم ایرانیان بیشترین مخاطب را در بین حقیقی‌ها به خود اختصاص داده‌اند.