مقابله با عرضه‌ها

گروه بورس-همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته شاهد تلاش معامله‌گران برای غلبه بر موج عرضه‌هایی بود که از روز دوشنبه در بازار شروع شده است.

در معاملات روز دوشنبه، معامله‌گران کوتاه مدت تحت تاثیر رشد قیمت سهام مورد اقبال بازار و همچنین برخی از دلایل روانی نظیر نزدیکی ماه مبارک رمضان اقدام به عرضه گسترده سهام کردند که این مساله در اکثر نمادهای عمده بازار صف‌های خرید را از میان برداشت. با این پیش زمینه معامله‌گران در ابتدای بازار دیروز با صف‌های فروش مواجه شدند، صف‌های فروشی که تلاشی برای شناسایی سود از موقعیت کنونی بازار بود.

در بازار دیروز به‌رغم شروع ضعیف معاملات، در ادامه با تزریق نقدینگی از سوی برخی از خریداران شاهد تقویت معاملات بودند که این امر به ویژه در نمادهایی نظیر سرمایه‌گذاری غدیر،معادن و فلزات، البرز دارو، فولاد مبارکه و سیمان دورود بیش از گذشته به چشم می‌خورد. این امر سبب شد معامله‌گران به احتمال بازگشت بازار امیدوار باشند هر چند برخی از نمادهای حاشیه‌ای بازار به دلیل عدم همراهی عوامل بنیادی از قیمت سهام، همچنان درگیر عرضه‌های سنگین خواهند ماند.

در بازار دیروز معامله‌گران همچنان شاهد تداوم مباحث در مورد کابینه دولت بودند؛ امری که سبب شده است تا برخی از وزارتخانه‌‌های اقتصادی به ویژه نفت، نیرو و کشاورزی همچنان با اعلام اسامی مختلف روبه‌رو باشند. انتظار می‌رود تا پایان هفته جاری ترکیب نهایی دولت مشخص شود. در همین حال تغییرات در قوه قضائیه و همچنین مباحث مربوط به تحولات پرونده هسته ای کشورمان در حاشیه بازار در معرض دید معامله‌گران قرار دارد.

در بازار دیروز در گروه خودرویی خبرگزاری بلومبرگ از قصد پژو فرانسه برای افزایش تولیدات خود در کشورمان به میزان ۳۲درصد خبر داد. این خبر در شرایطی اعلام می‌شود که کارشناسان بازار کاهش تنوع محصولات ایران‌خودرو و کاستن از هزینه‌ها را یکی از راهکارهای اساسی برای خروج ایران خودرو از شرایط بد کنونی می‌دانند.

در گروه فلزی و بازار جهانی، مهم‌ترین فاکتور موثر بر این گروه دیروز حالت باثبات‌تری را به نمایش گذاشت که با توجه به رشد بهای نفت سبب شد تا امیدواری‌ها برای بازگشت قیمت گروه فلزی افزایش یابد. در این شرایط برخی از نمادهای عمده فلزی نظیر ملی مس دیروز با صف‌های خرید سنگین مواجه بودند و فولاد مبارکه نیز پس از عرضه‌‌های قابل‌ملاحظه باردیگر به صف خرید بازگشت.

در گروه برقی، نماد نیروترانس دیروز برای تشکیل جلسه تصمیم‌گیری در مورد افزایش سرمایه متوقف شد.

در مجموع بازار دیروز بازاری با تحرک قیمتی بالا بود که چندان نمی تواند تصویری روشن در مورد معاملات روزهای آتی برای معامله‌گران پدید آورد.