گروه بورس- شرکت مپنا طی دوره سه ماه منتهی به خرداد ماه تنها 13درصد از پیش‌بینی سود هر سهم امسال را محقق کرده است.

بنابر اطلاعات منتشره از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار، مپنا درآمد هر سهم امسال را با ۷هزار و ۹۵۰میلیارد ریال سرمایه به طور خالص مبلغ ۳۳۸ریال پیش‌بینی کرده است که این مبلغ در مقایسه با عملکرد واقعی سال مالی قبل ۱۸درصد کاهش نشان می‌دهد. مپنا در عملکرد سه ماهه برای هر سهم خود مبلغ ۴۳ریال سود محقق کرده است. همچنین در این دوره مبلغ محقق شده از فروش و درآمد ارائه خدمات «مپنا» معادل یک‌هزار و ۲۷۱میلیارد و ۸۰۹میلیون ریال بود که معادل ۶درصد بودجه شرکت را پوشش داده است.
از سوی دیگر پیش‌بینی عملکرد امسال «مپنا» در مقایسه با عملکرد واقعی سال مالی قبل به ترتیب فروش 53درصد افزایش، بهای تمام شده کالای فروش رفته 62درصد افزایش، سود عملیاتی 27درصد افزایش و سود پس از کسر مالیات 18درصد کاهش نشان می‌دهد. همچنین 6درصد از سود خالص سال مالی 87 و 17درصد از سود خالص سال مالی 88، ناشی از درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها است.
این در حالی است که هیات مدیره مپنا با توجه به اختیار حاصل از مصوبه مجمع عمومی فوق‌العاده اسفند ۸۵، افزایش سرمایه از ۷۹۵۰میلیارد ریال به ۱۰هزارمیلیارد ریال از محل سود انباشته و آورده نقدی سهامداران را در سال جاری برنامه‌ریزی کرده است.
مطابق اطلاعات دریافتی از شرکت، هیات مدیره در نظر دارد تقسیم 30درصد از سود پیش‌بینی شده سال مالی 88 شرکت را به مجمع عمومی عادی سالانه پیشنهاد کند. مطابق بند 3 گزارش حسابرس در خصوص صورت‌های مالی سال مالی 87 وضعیت مالیاتی گروه و شرکت اصلی در یادداشت 22 صورت‌های مالی توضیح داده شده است. در این ارتباط (الف) برای عملکرد سال 1385 شرکت اصلی و برخی از شرکت‌های تابعه بر اساس برگ‌های تشخیص مالیات صادره مبلغ 961میلیارد ریال پیش از مبالغ ابرازی تعیین و ابلاغ گردیده (عمدتا در ارتباط با مقررات ماده 4 قانون تسهیل و نوسازی صنایع کشور موضوع افزایش سرمایه و معافیت موضوع ماده 138قانون مالیات‌های مستقیم) که مراتب مورد اعتراض قرار گرفته و در جریان رسیدگی می‌باشد. (ب) برای عملکرد سال‌های 1386 و 1387 با در نظر گرفتن معافیت‌های قانونی ذخیره مالیات بر درآمد و همچنین بر اساس صورت‌حساب‌های صادره، مالیات بر ارزش افزوده برای نیمه دوم سال 1387، در حسا‌ب‌ها منظور گردیده است. قطعیت مالیات برای سنوات مزبور موکول به صدور رای هیات حل اختلافات مالیاتی و صدور برگ قطعی مالیات است.