الزامات6گانه هیات پذیرش برای عرضه بلوک مخابرات

گروه بورس- هیات پذیرش اوراق بهادار شرکت بورس الزامات ۶گانه عرضه بلوکی سهام مخابرات را اعلام کرد. معاون امور ناشران و اعضای شرکت بورس در این باره گفت: ماده نهم دستور‌العمل پذیرش اوراق بهادار به صراحت می‌گوید که «هرگونه انتقال، به استثنای انتقالات قهری، نسبت به بیش از ۵۰درصد سهام متعلق به سهامداران عمده، قبل از پایان سال دوم پذیرش منوط به اظهارنظر کتبی بورس و موافقت هیات پذیرش خواهد بود.»

«محمدرضا رستمی» ادامه داد: در جلسه عصر دوشنبه هیات پذیرش، مدیران مخابرات برای پاسخ به ابهامات این شرکت حضور داشتند و مقرر شد توضیحات به صورت کتبی به هیات پذیرش اعلام شود.

وی درجواب این سوال که در صورت عدم پاسخ مخابرات به ابهامات مطرح شده، آیا هیات پذیرش می‌تواند مانع انجام عرضه بلوکی شود؟ گفت: طبق قانون، هیات پذیرش باید نظر کتبی خود را برای انجام معامله اعلام کند و در صورت عدم شفاف‌سازی در مورد ابهامات، بورس می‌تواند مانع از انجام معامله بلوک ۵۰درصدی به اضافه یک سهم مخابرات شود.

وی همچنین از ابراز تمایل مدیران مخابرات برای برگزاری جلسه معارفه و رفع ابهامات سهم قبل از عرضه بلوکی خبر داد و گفت: تلاش می‌شود قبل از انجام عرضه هم اطلاعات لازم از شرکت دریافت شود و هم جلسه شفاف‌سازی برگزار شود.

۶شرط بورس برای «اخابر»

اما ۶ شرط اصلی انجام معامله بلوکی مخابرات که پیش‌تر ۹شرط بودند، به شرح زیر هستند:

۱ -استعلام از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در خصوص مجوز انتقال مزبور، موضوع بند ۸-۲-۵ پروانه فعالیت شرکت مخابرات ایران

۲ - استعلام از سازمان حسابرسی در خصوص بند (۹) گزارش حسابرس و بازرس قانونی برای سال مالی منتهی به ۳۰اسفند ۱۳۸۷ و دریافت اطلاعات تفصیلی

۳ - استعلام تاثیر این واگذاری (تحلیل فرصت‌ها و تهدیدات احتمالی) در وضعیت مالی آتی شرکت مخابرات ایران از مدیریت آن شرکت

۴ - استعلام اینکه آیا واگذاری مزبور تاثیری بر پروانه فعالیت شرکت دارد یا خیر، از شرکت مخابرات ایران

۵ - بررسی تاثیر قانون نحوه اجرای اصل۴۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و تشکیل شورای رقابت بر چشم‌انداز فعالیت شرکت و عرضه عمده مزبور بر تغییر مالکیت شرکت و استعلام آن از مدیریت شرکت مخابرات ایران

۶ - انعقاد قرارداد مربوط به ماده ۳۷ دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار با شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه.

دو ابهام دیگر

در کنار ابهامات ۶گانه‌ای که هیات پذیرش مشخص کرده، دو ابهام دیگر نیز درباره سهام مخابرات وجود دارد.

اولین ابهام‌ مربوط به درصد سهام شناور آزاد این شرکت است. تعهد اولیه سازمان خصوصی‌سازی برای عرضه، ۱۶درصد کل سهام مخابرات بوده که با توجه به گذشت یک سال از زمان عرضه اولیه، هنوز عرضه خرد دیگری از سوی این سازمان انجام نشده است.

از طرفی با توجه به ترکیب سهامداران این شرکت که شامل ۲۰درصد دولت، ۲۰درصد سهام عدالت، ۵درصد کارکنان، ۵درصد عرضه اولیه و در نهایت ۵۰درصد عرضه بلوکی است، دیگر سهامی باقی نمی‌ماند که سازمان خصوصی‌سازی بخواهد عرضه کند.

نتیجه اینکه تکلیف درصد سهام شناور آزاد سهام این شرکت هنوز روشن نیست و نیاز به شفاف‌سازی دارد.

در مرحله بعد، این سوال نیز مطرح است که تکلیف سهامداران خرد این شرکت چه می‌شود؟ به این معنی که تا قبل از عرضه، سهامداران با دولت شریک بودند ولی بعد از عرضه با سهامدار دیگری که مالک ۵۰درصدی شرکت می‌شود، شریک می‌شوند. حال این سوال مطرح است که آیا سهامدار آینده مخابرات حاضر است سهام مربوط به سهامداران خرد را خریداری کند؟