محمد یلان

در هر بازاری، به دست آوردن مهارت‌های درخور آن بازار، امری بدیهی و ضروری است. حال اینکه این مهارت‌ها در گرو تلاش برای کسب دانش و همزمان، تجربه می‌باشد. یکی از مهارت‌های بسیار با ارزش و بسیار مشکل در گرایش تحلیل نمودارهای قیمتی در بازارهای متفاوت، مخصوصا بورس سهام، خواندن نوار بازار است.خیلی از کسانی که به این بازار راه پیدا می‌کنند، نمی‌دانند که علت حرکت‌های موج شکل یک نمودار قیمتی چیست. آنها نمی‌دانند به چه دلیل معقولی باید یک سهام را بخرند یا بفروشند. آنها بر اساس شنیده‌ها و خواسته‌های احساسی و غیرمنطقی خود، وارد بازار می‌شوند و اما بعد از آن دیگر نمی‌دانند که چطور و به چه دلیل باید از این بازار خارج شوند. بورس یکی از بازارهایی است که فرصتهای نسبتا زیادی برای سرمایه دار شدن به سرمایه‌گذار نشان می‌دهد و طمع انسان‌ها را تحریک می‌کند.

شناختی کلی از چگونگی حرکت‌های قیمت و علت این حرکت‌ها، سرمایه‌گذاری را برای علاقه‌مندان به این بازار، آسان‌تر می‌کند. البته باید بگویم که همه چیز ساده‌تر از آن چیزی که هست، به نظر می‌رسد و حتی تمامی بخش‌هایی که در این ستون، به چاپ و مشاهده شما عزیزان می‌رسد، تئوری‌های اثبات و انجام شده است که تا زمانی‌که از دریچه تجربه سرمایه‌گذار عبور نکند، ملموس نیست.از این رو، از شما می‌خواهم که این تجربیات و آزمون‌ها را جدی گرفته و خود، آنها را تجربه و امتحان کنید.

نوار چیست؟

خواندن نوار، یادگیری نوسان‌های سهام، آنچنانکه روی نوار سهام به نظر می‌آیند، است و همان طور توانایی تشخیص یکی از سهام‌ها که در محدوده قدرت یا ضعف است و در نهایت لحظه روانشناسانه ورود. همچنین ما باید قادر به تعیین سهام‌های غیرفعال و نشان دادن مواقعی که روند وجود ندارد‌، باشیم. خواندن نوار، یک عمل روانشناسانه است، زیرا ذهن عمل می‌کند و این توانایی ذهن به وسیله چیزهایی است که ما می‌بینیم و نه فقط به وسیله چیزهایی که می‌بینیم، بلکه توسط درک و احساس ما نیز تعیین می‌شود که همیشه قابل بیان نیست و دلیل رضایت‌بخشی را ارائه نمی‌کند زیرا یک دریافت حسی ناگهانی است.

دریافت ناگهانی چیست؟ شما اغلب از سرمایه‌گذاران بورس(Trader) می‌شنوید که «من این سهام را روی دریافت حسی ناگهانی خود، خریدم یا فروختم، بهترین تعریف از این مفهوم از نظر من این است: «استدلال لحظه‌ای».

نوار، جریان نیروی حاکم در تجارت یک منطقه یا کشور را ثبت می‌کند. این نوار شامل خلاصه رای اکثریت و سنجش امید و ترس مردم و تجار است.برای همین یک راهنمای قابل اعتماد و هواسنج تجاری است، اگر شما بدانید که چطور آن را به درستی بخوانید، اینجا است که سایش ایجاد می‌شود. نوار حقیقت را می‌گوید، اگر شما آن را درست تفسیر کنید. نوارخوانی یک قدرت بالای ذهنی می‌خواهد، زمانی که ذهن، یک‌بار روند آن را ببیند، تا زمانی‌که نوار تغییر را نشان ندهد، ذهن نمی‌تواند تغییر کند و هیچ خبری به او نفوذ نمی‌کند، شایعات غلط، اطلاعات محرمانه یا مسموعات دیگر. توانایی خواندن درست نوار و عمل کردن روی آن، یک موضوع کاملا متفاوت است.

Yalaan_analyze@yahoo.com