بازگشت عرضه‌ها

گروه بورس -همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته شاهد عرضه‌های سنگینی بود، عرضه‌هایی که برخی از صف‌های خرید بازار را در هم شکست.

در بازار دیروز معامله‌گران پس از قریب به یک هفته رشد قیمت سهام شاهد بازگشت عرضه‌ها به بازار بودند. در این میان برخی از نمادهایی که در هفته جاری میزان ورودی بیشتری از سهام را به بازار تجربه کرده بودند بیش از نمادهای دیگر تحت تاثیر قرار گرفتند. در معاملات دیروز پس از یک جابه‌جایی سنگین ۳۰میلیون سهمی در نماد سرمایه‌گذاری غدیر که البته مجددا با صف خرید جبران شد و همچنین حذف ناگهانی حدود ۵۰میلیون سهم از صف خرید فولاد مبارکه، بازار در معرض عرضه‌های معامله‌گران کوتاه‌مدت قرار گرفت.

در این میان نماد مپنا که در هفته جاری نزدیک به ۲درصد عرضه از سوی سهامدار عمده را تجربه کرده بود، تحت فشار بازعرضه معامله‌گران کوتاه‌مدت قرار گرفت و تلاش خریداران برای کنترل این امر بی‌نتیجه ماند تا نماد پیشرو گروه تجهیزات به پایین رانده شود. در کنار نماد مپنا، عرضه‌های سنگین سهامداران سرمایه‌گذاری معادن و فلزات نیز راه را برای نزدیک شدن آن به مرز ۴هزار‌ریال بست تا در ساعت آخر معاملات نمادهای مرتبط با معادن و فلزات نیز تحت فشار عرضه‌های سنگین قرار گیرند. چادرملو، گل‌گهر، امید و در خارج از این گروه ماشین‌سازی اراک و توسعه معادن روی هر یک فشار عرضه‌های قابل ملاحظه را تجربه کردند.

در این بین برخی از معامله‌گران نیز از فرصت تله حجم مبنا استفاده کرده و با توجه به بسته شدن قیمت در بالاتر از منفی فردا (روز سه‌شنبه) صف‌های فروشی را در برخی از این نمادها شکل داده اند.کارشناسان بازار در شرایط کنونی فشار بر نقدینگی بازار به خصوص پس از معاملات سنگین در نمادهایی نظیر حفاری شمال و همچنین انتقال سنگین سهام از سهامداران حقوقی به حقیقی را مهم‌ترین دلیل شکل‌گیری عرضه‌های کنونی عنوان می‌کنند.

در بازار دیروز معامله‌گران با توجه به اعلام اسامی وزرای کلیدی دولت شاهد آرامش نسبی در این بخش بودند. در همین حال در صحنه اقتصاد کشور نزدیکی ماه مبارک رمضان به موجی از تورم دامن زده است که تاثیرات مخربی را می‌تواند بر اقتصاد کشور برجای بگذارد. همزمان با تحولات اقتصاد داخلی، بازار جهانی نیز دیروز در بازگشایی، روی خوشی به معامله‌گران نشان نداد و بازارهای جهانی با ریزش‌های قیمتی مواجه شدند. در بازارهای جهانی بهای مس به کمتر از ۶هزاردلار بازگشته و بهای نفت نیز افت کرده است.

برخی از کارشناسان تلاش برای شناسایی سود و خوش‌بینی بیش از اندازه به داده‌های اقتصادی هفته گذشته را به همراه تحرکات معاملاتی چین از جمله دلایل کاهش اخیر به شمار می‌آورند. انتظار می‌رود معاملات روزهای آتی تصویر بهتری از شرایط بازار جهانی ارائه کند، تصویری که بتواند در میان‌مدت مورد اتکا معامله‌گران باشد.

در بازار دیروز در گروه بانکداری معامله‌گران شاهد تداوم صف خرید برای نماد بانک پارسیان بود.

در مجموع بازار دیروز بازاری با عرضه‌های سنگین بود که در آن شاخص ۳/۷۱واحد رشد کرد. ارزش معاملات نیز به ۴۶میلیارد تومان رسید که ۵۱درصد آن مربوط به معاملات دو نماد کابل البرز و مپنا بود. از ۱۵۵نماد مورد معامله نیز ۵۰نماد با افت ارزش و ۱۰۰نماد با رشد قیمت دادوستد شدند.