سنا- یک کارگزار بازار سرمایه گفت: برنامه خصوصی‌سازی دولت و واگذاری‌ شرکت‌های مشمول اصل۴۴، فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به وجود آورده که این امر از دلایل مهم رونق بازار است.

«محمد جواد سلیمی» گفت: در ایران نیز انتظار براین است که با افزایش قیمت نفت و رشد قیمت محصولات مشتقه از نفت و به تبع آن افزایش قیمت محصولات معدنی، بازار سهام روند صعودی را در پیش گیرد.

وی افزود: چشم‌انداز مثبتی که از آینده وجود دارد دلیل اصلی رشد شاخص و رونق معاملات در بورس است و این انتظار مثبت باعث شده که به‌رغم اینکه هر سال شاهد افت و عدم تقاضا خرید در بازار بعداز فصل مجامع بودیم، امسال این رویه تکرار نشده و در حال حاضر صف‌های طولانی تقاضا برای خرید سهام وجود دارد.

مدیرعامل کارگزاری بهمن در پاسخ به این سوال که آیا روند مثبت بازار تا پایان سال ادامه خواهد داشت؟ گفت: از ویژگی‌های بازار سرمایه افت و خیز قیمت‌هاست که هم اکنون با توجه به انتظار مثبت از آینده، برآورد‌ها از افزایش قیمت سهام حکایت دارد، البته ممکن است در شرایطی قیمت سهام کاهش پیدا کند اما در کل، بازار امسال بازار خوبی خواهد بود.

وی ادامه داد: از نظر سیاسی نیز وضعیت مساعدی حاکم است چرا که قبل از اینکه بازار رشد کند نگرانی‌هایی در خصوص اوضاع سیاسی و اعمال محدودیت‌ها توسط کشورهای خارجی علیه ایران وجود داشت که با توجه به عدم تغییر در مدیریت کلان دستگاه‌های اجرایی در کشور، روند گذشته بدون هیچ توقفی در حال حرکت است که رونق بازار سرمایه را به همراه خواهد داشت.

سلیمی با اشاره به ناکامی دولت‌های اروپایی در تحریم بیشتر ایران تصریح کرد: کشور‌های اروپایی و آمریکا بر سر تحریم‌های تازه علیه ایران با دو عضو اصلی شورای امنیت یعنی روسیه و چین به توافق نرسیدند که رفع این نگرانی‌ها باعث شد که سهامداران به سرمایه‌گذاری خود در بورس ادامه دهند و به خرید سهام روی بیاورند. این در حالی بود که قیمت اکثر سهم‌ها نیز به علت شوک بحران جهانی و کاهش شدید قیمت جهانی نفت و فلزات اساسی نیز در کف قرار داشت، بنابراین تقاضا برای خرید سهام افزایش یافته است.