انتظار برای آغاز معامله سهام عدالت

گروه بورس- از آغاز واگذاری سهام عدالت به دهک‌های درآمدی حدود سه سال می‌گذرد. این طرح از زمان اجرا با واکنش‌های متفاوتی همراه بود به گونه‌ای که گروهی از افراد اعطای سهام عدالت را تجربه ناموفق تعدادی از کشورهای اروپای شرقی می‌دانستند و در مقابل تعدادی نیز آن را در حمایت از دهک‌های پایین درآمدی موثر می‌دانند.

در جریان واگذاری سهام عدالت، تب دریافت این سهام بیش از همه‌، اقشار پایینی را مبتلا کرد. زیرا این دهک امیدوار بود، با دریافت این سهام و تبدیل آن به نقدینگی بتواند وضعیت اقتصادی خانوار خود را بهبود بخشد.

اما به تازگی وزیر تعاون اعلام کرده است: «سهام عدالت در حال حاضر قابل فروش نیست».

محمد عباسی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر از دریافت سهام عدالت به عنوان «فرصتی برای سهیم شدن در جریان اقتصاد» نام برده است.

به نظر می‌رسد دهک‌های پایین درآمدی در شرایط حاضر بیشتر از اینکه به سهیم شدن در جریان اقتصاد کشور بیندیشند ناچارند به تامین معاش خود و خانواده خود فکر کنند، بنابراین با اظهارات وزیر تعاون در این خصوص، از این پس، دریافت سهام عدالت، تنها وعده‌ای محقق نشده برای بهبود معیشت اقشار کم‌درآمد محسوب خواهد شد.

عباسی در گفت‌وگو با مهر تصریح کرد: جامعه هدف دولت در واگذاری سهام عدالت ۶ دهک جامعه معادل ۴۲‌میلیون نفر است که این گروه‌ها امکان خرید نقدی سهام را ندارند، بنابراین دولت برای حمایت از آنها تصمیم گرفت برای دهک‌های ضعیف ۵۰‌درصد از ارزش سهام واگذار شده را ببخشد و بقیه را در اقساط ۱۰ ساله دریافت کند.

وی افزود: از زمان آغاز به کار واگذاری سهام عدالت به افراد واجد شریط تاکنون ۳۶‌میلیون نفر از مردم عضو تعاونی‌های سهام عدالت شدند به نحوی که برنامه شناسایی و واگذاری سهام عدالت به افراد واجد شرایط دیگر که ممکن است تحت نظر هیچ سازمانی نبوده و به صورت متفرق باشند، ادامه دارد.

وزیر تعاون با اشاره به نزدیک شدن دولت به پایان برنامه واگذاری‌ها، گفت: در آخرین جلسه شورای واگذاری که با حضور رییس‌جمهور برگزار شد، برنامه ریزی صورت گرفت تا تمام واجدین شرایط باقیمانده نیز مورد شناسایی قرار گیرند.عباسی کارگران را یکی از مهم ترین گروه‌هایی اعلام کرد که تاکنون سهام عدالت به آنان واگذار نشده است و قرار است به زودی واجدان شرایط شناسایی شده، مشمول دریافت سهام عدالت شوند.

سهام عدالت تا پایان سال قابل معامله خواهد شد

در همین حال مدیر کارگزاری سهام عدالت در گفت‌وگوبا خبرنگار ما گفت: اگر چه سهام عدالت در حال حاضر طبق آیین‌نامه قبلی قابل معامله نیست اما بر اساس آیین‌نامه جدید، در آینده نزدیک امکان دادوستد آن فراهم خواهد شد.

شیخ در این باره توضیح داد: خرید و فروش سهام عدالت، منوط به پذیرفته شدن شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در بورس یا فرابورس است که این موضوع باید تا پایان سال جاری عملی شود.

وی سپس گفت: سهام عدالت به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی منتقل خواهد شد و مردم می‌توانند با خرید سهام این شرکت‌ها، سهام عدالت را خرید و فروش کنند.

انحلال با ظرافت خاص

همچنین در شرایطی که هنوز گروه‌هایی از شهروندان مشمول دریافت سهام عدالت، این سهام را دریافت نکرده‌اند خبر انحلال کارگزاری سهام عدالت منتشر شده است.

در این باره مدیرعامل شرکت کارگزاری سهام عدالت در گفت‌وگو با ایلنا، اظهار داشت: کارگزاری سهام عدالت پرتفوی سهامی در اختیار دارد که بعد از انحلال این شرکت و انتقال آن به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی، این پرتفوی نیز به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی منتقل می‌شود.

دکتر شیخ در ادامه افزود: ترکیب پرتفوی سهام در شرکت‌های استانی با یکدیگر یکی است به طور مثال سهام سیمان داراب در پرتفوی شرکت سرمایه‌گذاری اصفهان و شیراز و سایر شهرها وجود دارد اما میزان سهام پرتفوی به تعداد مشمولان استانی هر شرکت باز می‌گردد بنابراین تعداد جمعیت هر استان را تقسیم بر جمعیت کشور ضربدر تک‌تک سهام می‌کنند.

وی در ادامه اظهار داشت: انحلال شرکت کارگزاری سهام عدالت و انتقال پرتفوی سهام به شرکت‌های استانی براساس قانون باید عملی شود اما این قانون ظرافت خاصی را می‌طلبد و شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به مدیریت کارآمدی نیاز دارند.

به گفته شیخ شرکت کارگزاری سهام عدالت پس از برگزاری مجمع در شهریورماه منحل می‌شود.