گروه بورس- مدیر اجرایی صندوق مشترک یکم ایرانیان گفت: ‌تشکیل صندوق‌های با درآمد ثابت علاوه بر کاهش بهای تمام شده پول، می‌تواند نرخ موثر بازدهی سرمایه‌گذاران را افزایش دهد.

علی اسلامی بیدگلی با بیان این مطلب افزود: در حال حاضر بانک‌ها اقدام به انتشار گواهی سپرده با نرخ ۱۵درصد کرده‌اند، این در حالی است که بهای تمام شده پول در بانک‌ها به دلیل سپرده قانونی برای گواهی سپرده در حدود ۱۸درصد خواهد بود، اما سرمایه‌گذاران در صندوق‌های با درآمد ثابت به دلیل کاهش بهای تمام شده پول می‌توانند انتظار بازدهی ۱۶ تا ۱۷درصدی داشته باشند که در قالب سودهای سه ماهه قابل پرداخت است.

وی خاطرنشان کرد: صندوق‌های سرمایه‌گذاری کوچک در تجربه کوتاه خود موفق بوده‌اند. از طرفی صندوق یکم به عنوان اولین صندوق در ابعاد بزرگ توانست در جذب و آشنایی سرمایه‌گذاران خرد با ابزارهای جدید موفق عمل کند؛ به طوری که طی ۶ ماه با رسیدن به سقف ۵۰میلیارد تومان درخواست افزایش سرمایه تا ۱۰۰میلیارد تومان داده‌ایم.

اسلامی ادامه داد: سازمان بورس نسبت به این موضوع درخواست بررسی مجدد داده است تا در جلسات آینده خود به آن بپردازند. وی گفت: این صندوق تجربه تازه‌ای در نوع خود است و سازمان بورس لازم می‌داند تا به تمامی جوانب افزایش سرمایه صندوق توجه کند. این در حالی است که ما برنامه‌ریزی رسیدن به ۱۰۰میلیارد تومان سرمایه و بازدهی مورد انتظار را به سازمان بورس ارائه کرده‌ایم؛ از سازمان بورس انتظار داریم به منظور توسعه بازار پایگی بررسی این درخواست، پاسخ مثبت بدهد. وی در عین حال تصریح کرد: تشکیل شرکت‌های تامین سرمایه در راستای توسعه بازار سرمایه کشور و ایجاد ارتباط بین بازار پول و سرمایه بود، این موضوع نیازمند کمک سازمان برای تشریح نقش شرکت‌های تامین سرمایه است.

اما تا به حال نقش شرکت‌های تامین سرمایه برای سایر نهادهای مالی تبیین نشده است. مدیر اجرایی صندوق یکم اظهار داشت: تامین سرمایه‌ها می‌توانند از ابزارهای جدید در جهت توسعه بازار استفاده کنند. بر این اساس موافقت با درخواست انتشار

اوراق مشارکت شرکت‌ها، معاملات ثانویه گواهی سپرده بانک‌ها در بورس و راه‌اندازی صندوق‌های با درآمد ثابت از جمله راهکارهایی است که شرکت‌های تامین سرمایه برای جذب سرمایه‌گذاران با درجه ریسک‌گریزی بالا به کار می‌برند.

اسلامی افزود: تعامل بیشتر سازمان بورس با شرکت‌های تامین سرمایه می‌تواند سهم پس‌اندازهای مردم در بازار سرمایه را افزایش دهد و شرکت‌های تامین سرمایه را به بازوی قدرتمندی در بورس تبدیل کند.