آخرین روز حفاری

عکس: نگار متین‌نیا

گروه بورس-همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته شاهد توقف نماد حفاری شمال بود.

حفاری شمال که در ماه گذشته در نرخ پایه یک‌هزار و ۴۰۰ریال عرضه شد (با صرف نظر از یک ایست دو روزه) توانست بیش از ۴۵درصد بازدهی را به ثبت برساند که یک رکورد برای شرکت‌های اصل چهل‌وچهاری بر جای گذاشت.

حفاری شمال روز چهارشنبه شاهد برگزاری اولین مجمع سالانه خود پس از حضور در بورس خواهد بود. در معاملات دیروز معامله‌گران شاهد معامله ۷/۷۳میلیون سهم حفاری شمال بودند که تقریبا ۸/۲درصد سهام این شرکت را در برگرفت. ناشناخته بودن شرکت و همچنین سود قابل ملاحظه معامله‌گران کوتاه‌مدت سبب شد تا عرضه‌های سنگین دیروز در بازار رقم بخورد.

در پایان بازار دیروز همچنین سهام ترجیحی کارکنان حفاری با این گروه از سوی سازمان خصوصی‌سازی واگذار شد.

در پایان بازار دیروز معامله‌گران همچنین در ساعت ۱۴شاهد سخنان دکتر احمدی‌نژاد در رسانه ملی در مورد ترکیب کابینه بودند. این سخنان هر چند که با معرفی شماری از وزرای زن در کابینه دولت نهم می‌تواند تبعاتی را به لحاظ بحث‌های سیاسی پدید آورد، اما ابقای دو وزیر مهم اقتصاد و صنایع سبب آرامش بازار خواهد شد. به نظر نمی‌رسد بازار به خاطر تغییرات کابینه دیگر نگرانی داشته باشد.

در بازار دیروز همچنین تلاقی معاملات با تعطیلی بازار جهانی سبب شده است تا معامله‌گران با احتیاط در انتظار روز دوشنبه و بازگشایی بازارها بمانند. در حال حاضر به‌رغم رشد قیمت‌های جهانی، تردیدهایی در مورد تداوم این رشد وجود دارد. از سویی در بازار دیروز معامله‌گران، شاهد شمول ضوابط رفع گره‌های معاملاتی، در مورد شرکت ملی مس بود که این امر به تقویت نماد معادن وفلزات و پایداری صف خرید این شرکت منجر شد. معادن و فلزات دیروز نیز با عرضه‌های سنگینی دست به گریبان بود که توانست با صف خرید به این عرضه‌ها غلبه کند.

در گروه تجهیزاتی نیز نماد مپنا با صف خرید به‌رغم عرضه سنگین به کار خود در بازار دیروز پایان داد. در این گروه ماشین‌سازی اراک نیز به‌رغم عرضه‌های سنگین توانست با صف خرید همراه شود تا معامله‌گران در مورد پایداری بازار اعتماد بیشتری را احساس کنند، در همین حال معامله‌گران در گروه تجهیزات در انتظار باز گشایی صدرا هستند.

در گروه مالی دکتر کرد زنگنه از عرضه قریب‌الوقوع سهام سه شرکت بیمه دولتی خبر داده است. این عرضه‌ها احتمالا پس از پایان ماه مبارک رمضان شکل خواهد گرفت.در گروه تصفیه نفت، معامله بلوکی سهام تجهیز نیروی زنگان در قیمت پایه انجام شد. این عرضه اندکی بیش از یک‌درصد را صندوق یکم ایرانیان صورت داده بود.

در این گروه همچنان معامله‌گران با ابهام در مورد بازگشایی نماد پالایشگاه اصفهان مواجه‌اند، در همین حال برخی منابع از احتمال بازگشایی این نماد در هفته آینده خبر می‌دهند.

در مجموع بازار دیروز بازاری با توان مناسب خریداران بود که با توجه به وضعیت نماد ملی مس به رشد ۸۲واحدی شاخص کل منجر شد، ارزش معاملات نیز به ۱/۴۸میلیارد تومان برسد، که ۳۱درصد آن را معاملات حفاری شمال تشکیل می‌داد. از مجموع ۱۵۵نماد مورد معامله شده ۴۶نماد با افت قیمت همراه شد و ۱۰۵نماد با رشد قیمت روبه‌رو شدند.