مزایای صندوق‌های سرمایه‌گذاری تشریح شد

سنا- عضو شورای عالی بورس تاکید کرد با تضمین سود و نقدشوندگی صندوق‌های سرمایه‌گذاری،‌ عمق بازار سهام افزایش خواهد یافت.

محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به نقش ابزارهای متنوع مالی در توسعه بازار سرمایه ‌افزود: «پیش از تصویب قانون جدید بازار اوراق بهادار، تنها ابزار اصلی و مهم در بازار سرمایه، سهام شرکت‌ها بود و از همین رو امکان جذب تمام سرمایه‌گذاران با نگاه‌های متفاوت وجود نداشت، ‌اما با حرکت به سمت تضمین سود و نقدشوندگی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری، امکان سرمایه‌گذاری اشخاص با نگاه‌های متفاوت در بازار سرمایه به اشکال مختلف فراهم شد، به علاوه قانون جدید بازار اوراق بهادار ظرفیت‌های زیادی را در بخش‌های سرمایه‌گذاری ایجاد کرده است.»

عضو شورای عالی بورس با بیان اینکه یکی از این رویکردها، حرکت به سمت ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری است، گفت: «با توسعه صندوق‌ها، امکان حضور تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز در بازار سرمایه فراهم شد.»

وی تاکید کرد: «با تضمین سود و نقدینگی صندوق‌های سرمایه‌گذاری، گام مثبتی در این راستا برداشته شده است، زیرا در این شرایط، سرمایه‌گذارانی که دیدگاه بسیار بلندمدت نداشته و حتی به دنبال سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت هستند،‌ وارد این نوع از سرمایه‌گذاری می‌شوند. در نتیجه این تصمیم، رویکرد بسیار مثبتی برای عمق بخشیدن به بازار سهام است.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا در صورت تضمین صندوق‌ها به پرداخت مبلغ معینی از سود،‌ بازار پول و بازار سهام به عنوان رقیب یکدیگر به شمار می‌روند؟ ابراز داشت: «این دو مکمل یکدیگر هستند. به اعتقاد من، چنین رویکردی موجب می‌شود تا نگاه سرمایه‌گذاری در بخش سهام بیشتر به سمت بلندمدت حرکت کند. هرچند که در سرمایه‌گذاری سهام بیشتر افرادی که با تحلیل تکنیکال اقدام به خرید و فروش می‌کنند، نگاهی کوتاه‌مدت دارند. اما نوع نگاه به سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها، نسبت به حوزه سهام، کوتاه‌مدت‌تر خواهد بود که نوعی رویکرد تکمیلی است. البته به این معنا نیست که منابع از بازار پول خارج و به سمت بورس حرکت کنند.»

پورابراهیمی با بیان اینکه صندوق‌ها پس از جذب منابع دارایی‌های خود را به سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌ها اختصاص می‌دهند، گفت: «این امر می‌تواند تاثیری تکمیلی بر بازار سرمایه به جا بگذارد. در این شرایط هرچه مدیریت صندوق‌ها حرفه‌ای‌تر و کارآمدتر باشد، می‌تواند جایگاه بهتری میان سرمایه‌گذاران داشته باشد.»