دو تامین سرمایه، متقاضی راه‌اندازی صندوق با درآمد ثابت هستند

فارس- رییس اداره نهادهای مالی سازمان بورس از تقاضای دوشرکت تامین سرمایه برای راه‌اندازی صندوق با درآمد ثابت خبر داد.

«رضا کیانی» در برابر سوالی مبنی بر اینکه راه‌اندازی صندوق‌های با درآمد ثابت در چه مرحله‌ای قرار دارد، توضیح داد: با توجه به مصوبه کمیته فقهی سازمان بورس مبنی بر عدم وجود ایراد و اشکال شرعی برای ضمانت حداقل سود، امکان توسعه صندوق‌های با درآمد ثابت فراهم شده است. وی ادامه داد: اساسنامه این صندوق‌ها باید اصلاح شود که طی هفته جاری این اقدام اعمال خواهد شد تا زمینه صدور مجوز این محصول جدید در بازار سرمایه فراهم شود. به گفته کیانی، دو شرکت تامین سرمایه امین و نوین متقاضی دریافت مجوز راه‌اندازی صندوق با درآمد ثابت هستند. وی ادامه داد: استقبال قابل توجه از این نوع صندوق‌ها از جمله صندوق کارآفرین موجب شده تا حدود ۲‌هزار نفر از سرمایه‌گذاران در این صندوق سرمایه‌گذاری کنند.

«رضا کیانی» در رابطه با این سوال که دلیل طولانی شدن صدور مجوز برای افزایش سرمایه ۵۰‌میلیارد‌تومانی صندوق یکم ایرانیان چیست، اظهار داشت: در حالی ضامن هر صندوق باید نقدپذیری واحدها را ضمانت کند که سازمان بورس کفایت سرمایه ضامن صندوق یکم ایرانیان (که با تضمین سود ۱۹‌درصدی از سال گذشته راه‌اندازی شده) یعنی شرکت تامین سرمایه‌ نوین را مورد بررسی قرار داده است.

وی ادامه داد: بر اساس بررسی‌های اولیه و طبق آماری که دریافت شده صندوق یکم ایرانیان در زمان بررسی‌ حائز شرایط ضمانت برای ۱۰۰‌میلیارد‌تومان نشده است. وی ادامه داد: این در حالی است که در صورت تغییر ترکیب دارایی‌های این صندوق یا استفاده از ضامن دوم، امکان صدور مجوز افزایش سرمایه برای صندوق یکم ایرانیان وجود دارد. رییس اداره نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: سازمان بورس در خصوص توانمندی‌های این صندوق با سقف سرمایه ۱۰۰‌میلیارد‌تومان و نقدپذیری واحدهای جدید آن نظراتی دارد.