فارس- دلیل به تعویق افتادن پذیره‌نویسی یک‌میلیارد سهم بانک در شرف تاسیس «تات» نرسیدن نوبت جلسه شورای پول و اعتبار برای بررسی اساس‌نامه این بانک بود.

براساس مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار در هفته گذشته، قرار بود یک‌میلیارد از دو‌میلیارد سهم اسمی بانک خصوصی تات (معادل ۵۰‌درصد از سرمایه ۲۰۰‌میلیارد تومانی) ظرف مهلت ۶۰ روز پذیره‌نویسی شود اما به فاصله یک روز، سازمان بورس طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد این پذیره‌نویسی که قرار بود به زودی انجام شود تا اطلاع ثانوی انجام نخواهد شد و پس از انجام مقدمات لازم، امکان شروع پذیره‌نویسی توسط سازمان بورس اعلام می‌شود.

این فعل و انفعال در حالی مورد سوال اذهان عمومی قرار گرفت که پیگیری‌ها حکایت از آن دارد تعویق در پذیره‌نویسی یک‌میلیارد سهم بانک تات فقط به دلیل بررسی نشدن اساس‌نامه این بانک در جلسه سه شنبه گذشته شورای پول و اعتبار و ناشی از نرسیدن نوبت بود که این موضوع به جلسه بعدی این شورا موکول شد. براساس این گزارش، بانک مرکزی در حالی پیش از این مجوز فعالیت بانک تات و دو بانک دی و شهر را صادر کرده که شورای پول و اعتبار به عنوان نهاد سیاست‌گذار پولی کشور مقرر کرده اساس‌نامه بانک‌های جدید بعد از اخذ مجوز از بانک مرکزی باید توسط این شورا بررسی و نهایی شود که با توجه به اینکه رییس این شورا، رییس کل بانک مرکزی است معمولا مانعی در این باره وجود ندارد. از طرف دیگر کمیسیون فرعی و تخصصی شورای پول و اعتبار، اساس‌نامه سه بانک یاد شده را تایید کرده و باید به تایید نهایی این شورا برسد.

با این اوصاف،‌ پذیره‌نویسی یک‌میلیارد سهمی بانک تات بعد از تایید اساس‌نامه آن توسط شورای پول و اعتبار در جلسه آتی، آغاز خواهد شد.

از جمله موسسان این بانک شرکت‌های سرمایه‌گذاری سایپا، صندوق اعتباری حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان، کمیته ملی المپیک، فدراسیون پزشکی و ورزشی، فدراسیون فوتبال، باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس و فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولین هستند.