گروه بورس- ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری تا نیمه مرداد ماه امسال به 159میلیارد تومان رسید.

کارشناس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس در این باره گفت: بیست صندوق سرمایه‌گذاری در سهام در حالی هفته گذشته را به پایان رساندند که طی این هفته صندوق‌های سرمایه‌گذاری با طی کردن روندی مثبت، توانستند بازدهی‌های مطلوبی را از آن سرمایه‌گذاران خود کنند. «ایمان مقدسیان» افزود: در این هفته بیشترین بازدهی متعلق به صندوق سرمایه‌گذاری گلچین با 5/4‌درصد بازدهی مثبت بود و 19صندوق دیگر نیز توانستند بازدهی مثبت را کسب کنند.
وی ادامه داد: بازدهی متوسط بازار طی این هفته ۴/۱‌درصد بود و پنج صندوق سرمایه‌گذاری عملکردی بهتر از شاخص داشتند. همچنین در ماه گذشته نیز هم‌زمان با رشد بازدهی متوسط بازار، صندوق‌های سرمایه‌گذاری هم توانستند به روند صعودی بازدهی خود ادامه دهند.
مقدسیان بیشترین بازدهی را تا 14مرداد ماه متعلق به صندوق‌های بانک صادرات و تجارت دانست و گفت: این دو صندوق سرمایه‌گذاری که بازدهی آنها از ابتدای تاسیس به ترتیب برابر با منفی 12 و منفی 11‌درصد است با کسب 7‌درصد بازدهی مثبت توانستند بخشی از زیان خود را جبران کنند.
مقدسیان درباره بازدهی از ابتدای تاسیس صندوق‌ها گفت: بازدهی از ابتدای تاسیس سه صندوق سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک ملی، سهم آشنا و پیشتاز بیش از دیگر صندوق‌های سرمایه‌گذاری است، به طوری که این سه صندوق سرمایه‌گذاری توانسته‌اند به ترتیب ۶۳،۱۱۶ و ۵۳‌درصد بازدهی کسب کنند. وی یادآور شد: در همین حال از لحاظ بازدهی متوسط روزانه سه صندوق سرمایه‌گذاری بورسیران، کارگزاری بانک ملی و پیشگام بیشترین بازدهی‌ها را دارند.
کارشناس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس در خصوص ارزش صندوق‌ها تا نیمه مرداد ماه گفت: ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری طی این مدت برابر با 159‌میلیارد تومان بود که نزدیک به نیمی از این ارزش به صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام تعلق دارد.
وی گفت: صندوق سرمایه‌گذاری کارآفرین به عنوان تنها صندوق فعال در زمینه اوراق بهادار با درآمد ثابت ۸۳۹‌میلیارد ریال بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری است و پس از این صندوق، صندوق‌های سرمایه‌گذاری یکم ایرانیان و امین گلوبال بزرگترین صندوق‌ها محسوب می‌شوند.
وی خاطرنشان کرد: تعداد سرمایه‌گذاران حقیقی صندوق‌ها برابر با 3هزار و 19 سرمایه‌گذار است و در بین صندوق‌ها بیشترین مخاطب را صندوق‌های سرمایه‌گذاری کارآفرین و یکم ایرانیان دارند. این دو صندوق به ترتیب یک‌هزار و 722 و 515 سرمایه‌گذار حقیقی دارند که 87 و 38‌درصد از ارزش این دو صندوق را به خود اختصاص داده‌اند.