گروه بورس- رییس‌جمهور، یک آیین‌نامه دیگر از قانون اجرای سیاست‌های اصل۴۴ مصوب هیات وزیران را ابلاغ کرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، وزیران عضو کارگروه تصویب آیین نامه‌های مربوط به قانون اصلاح موادی از قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی، آیین‌نامه اجرایی نحوه تشکیل و نظارت بر شرکت‌های تعاونی سهامی عام را تصویب کردند.

بر اساس این آیین‌نامه که در تاریخ ۱۷/۵/۱۳۸۸ از سوی رییس‌جمهور به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد، هر شرکت سهامی یا تعاونی می‌تواند با اصلاح اساس‌نامه در چارچوب قوانین و مقررات مربوط و با رعایت مفاد این آیین‌نامه و با مجوز وزارت تعاون به شرکت تعاونی سهامی عام تبدیل شود.

شرکت‌های تعاونی سهامی عام شرکت‌هایی هستند که با رعایت جزء (۹) ماده(۱) و در چارچوب محدودیت‌های مندرج در ماده (۱۲) قانون اجرای سیاست‌های اصل ۴۴، با اخذ مجوز از وزارت تعاون ایجاد می‌شوند.

بر اساس آیین‌نامه اجرایی نحوه تشکیل و نظارت بر شرکت‌های تعانی سهامی عام، وزارت تعاون مکلف است از ۶ طریق انطباق مفاد اساس‌نامه با شرایط ماده (۱۲) قانون، حضور نماینده وزارت تعاون در جلسات مجامع عمومی، انجام تشریفات بلوک‌بندی از جمله انجام انتخابات بلوک‌ها، اخذ گزارش‌های موردی و سالانه مجامع عمومی، دسترسی به دفتر نقل و انتقال یا معاملات سهام و ارائه مجوز ثبت هرگونه اوراق سهام یا تصمیمات شرکت‌های مذکور و هرگونه تغییر در سرمایه و اساس‌نامه، ادغام و انحلال آنها بر فعالیت شرکت‌های تعاونی سهامی عام نظارت کند.

در ضمن، نظارت وزارت تعاون بر فعالیت شرکت‌های تعاونی سهامی عام مطابق نظارت بر سایر شرکت‌های تعاونی است که از طریق وزارت یاد شده اعلام می‌شود.

بر اساس این مصوبه، تغییر نوع شرکت‌های تعاونی سهامی عام منوط به تعیین تکلیف مزایای برخوردار شده ازآن است که پس از تایید وزارت تعاون و نیز سایر مجامع پیش‌بینی شده در اساس‌نامه صورت می‌گیرد.