گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته و پس از چند روز تجربه عرضه‌های سنگین به مدار رشد

باز گشت.

در معاملات دیروز معامله‌گران پس از آنکه از روز شنبه با موجی از عرضه‌های معامله‌گران کوتاه‌مدت مواجه بودند، توانستند در نمادهای عمده بازار بار دیگر بر عرضه‌ها غلبه کنند تا بازار موج جدیدی از رشد را تجربه کند.در مهم‌ترین تحولات بازار در نماد حفاری شمال معامله‌گران کنترل عرضه‌ها را در اختیار گرفته و در مرز رسیدن قیمت به یک‌هزار و ۹۰۰ریال باردیگر صف خرید را برای این شرکت شکل دادند. در بازار دیروز تقریبا نزدیک به یک‌درصد سهام حفاری شمال معامله شد که در مقایسه با معاملات روز دوشنبه که در آن از هر ۵سهم حفاری موجود در بازار یک سهم دادوستد شد. در همین حال بازار همچنان در حال گمانه زنی در مورد خریداران این شرکت است، خریدارانی که به‌رغم معاملات سنگین رخ داده در میان سهامداران‌ درصدی شرکت نیستند. در بازار دیروز معامله‌گران نیم نگاهی نیز به تحولات در نمادهای تجهیزاتی داشتند، جایی که عرضه‌های سنگین آب و برق صبا در نماد مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران رو به کاهش گذاشت.

در همین حال در گروه تجهیزات معامله‌گران در انتظار بازگشایی نماد صدرا هستند. در همین حال در نمادهای منتظر بازگشایی دو نماد مخابرات ایران و پالایشگاه اصفهان نیز از اهمیت بالایی برخودارند. در شرایط کنونی انتظار می‌رود با توجه به توقف نسبتا دراز مدت این دونماد، باید اطلاع‌رسانی در مورد دلایل توقف نمادهای یادشده صورت گیرد. در گروه تجهیزاتی‌ها دیروز نماد تراکتورسازی بازگشایی شد که به‌رغم تقسیم سود نقدی در قیمت قبلی بازگشایی شد.

در بازار دیروز، بازار‌های جهانی روی خوشی به بورس تهران نشان دادند، جایی که بهای مس رو به رشد نهاد. با عبور بهای مس از مرز ۶هزار و ۱۰۰دلار و همچنین تقویت بهای بیلت در بازارهای جهانی معامله‌گران شاهد تقویت صف‌های خرید در نماد ملی مس و فولادسازان بودند که این مساله به صورت مستقیم نمادهای وابسته به این گروه از جمله شرکت‌های سرمایه‌گذاری نظیر معادن و فلزات و امید را تقویت کرده است. در نماد معادن و فلزات معامله‌گران دیروز غلبه بر عرضه‌ها را شاهد بودند.

در گروه بانکی معامله‌گران در انتظار چرخش روند معاملات هستند، هر چند که گزارش‌های سه ماهه بانک‌ها چندان تحول جدی را در آنها نشان نداده است، اما چرخش دوره‌ای گروه‌های سهام می‌تواند به تقویت این گروه منجر شود.

در مجموع بازار دیروز بازاری مناسب با چرخش به سوی دور جدیدی از رشد قیمت بود. در بازار دیروز شاخص ۲۵واحد رشد کرد و ۶/۲۲‌میلیارد‌تومان سهام دادوستد شد. از مجموع ۱۵۴نماد مورد معامله ۵۲نماد با افت قیمت و ۹۴نماد با رشد قیمتی مواجه شدند که شمار قابل‌ملاحظه شرکت‌های دارای رشد قیمتی، نشان از وضعیت مناسب بازار دارد.