سنا- مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل۴۴، جزییات آیین‌نامه‌های «تعیین سهم بهینه بخش‌های دولتی و غیردولتی در فعالیت‌های راه و راه‌آهن» و «نظام‌نامه فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغاتی در امر واگذاری‌ها» را تشریح کرد. «داود خانی» گفت: از مجموع آیین‌نامه‌های شورای عالی سیاست‌های اصل۴۴ تنها دو مورد باقی مانده که به تصویب کمیسیون شورای عالی اصل۴۴ رسیده و هم‌اکنون در دستور کار شورای عالی اصل۴۴ برای تصویب نهایی قرار دارد.

وی تمرکز اصلی آیین‌نامه «تعیین سهم بهینه بخش‌های دولتی و غیردولتی در فعالیت‌های راه و راه‌آهن» را بر مشارکت هر چه بیشتر بخش خصوصی در فعالیت‌های راه عنوان کرد و گفت: در این آیین‌نامه با تفکیک‌بندی دقیق حوزه راه و راه‌آهن مشخص شده که دولت در چه حوزه‌های خاصی اجازه فعالیت دارد و در چه حوزه‌هایی مجاز به سرمایه‌گذاری و توسعه فعالیت‌های خود نیست.

خانی درباره تصمیمات اتخاذ شده در حوزه راه‌آهن نیز گفت: جدا از واگذاری مالکیت شرکت‌هایی که مصوب شده به بخش خصوصی واگذار شوند، ۱۰۰‌درصد مالکیت خطوط اصلی راه‌آهن کشور، چه خطوط فعلی و چه خطوط در دست احداث در آینده، تحت کنترل دولت باقی می‌‌ماند. وی تصریح کرد: البته مقرر شده که مالکیت خطوط فرعی راه‌آهن به بخش خصوصی واگذار شود به شکلی که اولویت هم با ایجادکننده خط باشد. وی در خصوص موارد مهم « نظام‌نامه فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغاتی در امر واگذاری‌ها» گفت: این نظام‌نامه به دنبال پیگیری نحوه و نظام اقدامات فرهنگی و تبلیغاتی در زمینه واگذاری‌ها است تا روند اطلاع‌رسانی در این زمینه را به سمت شفافیت، سرعت و دقت هر چه بیشتر ببرد. وی در مورد میزان توجه این نظام‌نامه به جلب مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی گفت: طراحی برنامه‌های مشترک از سوی نهادهای متولی خصوصی‌سازی از جمله سازمان خصوصی‌سازی، سازمان بورس و سازمان سرمایه‌گذاری خارجی در این نظام‌نامه دیده شده که با تشکیل جلسات و کمیسیون‌های مربوطه به تشویق و جلب مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی اقدام کنند.