گروه بورس-همایون دارابی: بازار دادوستد سهام به دنبال نزدیک به یک هفته رشد پیوسته که به عبور شاخص از مرز ۱۰هزار واحد انجامید، شاهد عرضه‌های سنگین معامله‌گران کوتاه مدت بود. در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را آغاز کردند که در صحنه سیاسی داخلی مباحث مطرح شده در مورد ترکیب دولت و موضع‌گیری مجلس در مورد کاندیداهای احتمالی وزارتخانه‌ها سبب شده است معامله‌گران، اندکی شرایط احتیاطی را در دستور کار خود قرار دهند. در تحولات موثر بر بازار، معامله‌گران شاهد بازگشایی بازارهای جهانی بودند که اگر چه رشد جدیدی را در خود نداشت اما معامله‌گران تثبیت قیمت‌های جدید فلزات رنگین را شاهد بودند. بهای مس به عنوان فلز پایه دیروز در بالای مرز ۶هزار‌دلار باقی ماند تا صف خرید سنگین چند ده‌میلیونی برای نماد ملی مس تشکیل شود.

در بازار دیروز معامله‌گران در ابتدای بازار در نماد حفاری شمال شاهد عرضه‌های سنگین بودند که به معامله نزدیک به ۳درصد سهام شرکت منجر شد. این معاملات پرحجم در شرایطی انجام شد که حفاری شمال با عبور از مرز ارزش بازاری معادل ۴۶۰میلیارد‌تومان در انتظار خبرهای بنیادی جدیدی است.حفاری دیروز نزدیک به سی‌درصد کل ارزش معاملات ۵۳میلیارد‌تومانی بازار را به خود اختصاص داد. در گروه تجهیزات مدیریت پروژه‌های نیروگاهی کشور دیروز با عرضه سنگین مواجه شد. مپنا در دو روز گذشته نیز با عرضه‌های ۱۰میلیونی مواجه بود که به نظر می‌رسد ناشی از کمی سهام شناور شرکت است. براساس برخی از خبرها مپنا به دلیل آنکه دارای کمتر از یک‌درصد سهام شناور است برای افزایش این سهام شناور با درخواست‌هایی مواجه بوده است. در گروه معدنی، نماد سرمایه‌گذاری معادن و فلزات با عرضه‌های سنگین مواجه شد که به معامله ۲۴میلیون سهم منجر شد. سرمایه‌گذاری معادن و فلزات با توجه به رشد اخیر قیمتی به ارزش دارایی خود نزدیک شده است. در گروه خودرویی مدیرعامل ایران خودرو پس از حضور در مجلس تلویحا از عدم تقسیم سود امسال این شرکت خبر داده است.

نجم الدین اعلام کرد که این شرکت در سال گذشته از سود مناسبی برخوردار بود ولی به دلیل زیان انباشته‌ای که وجود داشت، در تراز مالی امسال با ضرر روبه‌رو هستیم. وی افزود: با وجود ضرر مالی ایران‌خودرو نمی‌توان گفت این شرکت ورشکست شده زیرا بر اساس قانون تجارت وقتی ضرر یک شرکت به بیش از ۵۰‌درصد سرمایه آن برسد، ورشکست محسوب می‌شود که چنین اتفاقی برای ایران‌خودرو

نیفتاده است.

در گروه فلزی، مدیرعامل ایرالکو دیروز از تعطیلی برخی دیگ‌های این مجتمع خبر داده و افزود: ادامه این اتفاق سبب تعطیلی یک خط کامل ما خواهد شد و نتیجه چنین امری کاهش ۲۲‌هزار تنی تولید و عدم تامین ۲۰‌درصد نیاز کشور به آلومینیوم خواهد بود. مرجانی گفت: برنامه ایرالکو انجام کارهای تحقیقاتی برای جایگزینی و بهبود سیستم دیگ‌های قدیمی‌تر است که نتایج آن تا دو ماه آینده مشخص خواهد شد. در گروه تصفیه نفت در حالی که هنوز نماد پالایشگاه اصفهان بازگشایی نشده است، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران از انتشار ۶۰۰‌میلیون‌دلار اوراق مشارکت داخلی برای تامین مالی طرح‌های توسعه‌ای پالایشگاه‌های آبادان و اصفهان تا دو ماه آینده خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت به نقل از ایرنا، سیدنورالدین شهنازی زاده گفت: اوراق مشارکت برای تامین مالی احداث واحد کت کراکر پالایشگاه آبادان به میزان ۳۰۰‌میلیون‌دلار و ۳۰۰‌میلیون‌دلار اوراق مشارکت برای تامین مالی طرح بهینه‌سازی پالایشگاه اصفهان بعد از ماه مبارک رمضان خبر داد. با انتشار این اوراق کار تکمیل طرح توسعه پالایشگاه اصفهان تشدید خواهد شد که تلاشی برای مقابله با تحریم صادرات بنزین به کشورمان ارزیابی می‌شود.