گروه بورس- سرانجام سازمان خصوصی‌سازی تصمیم دارد سهام ۵شرکت دولتی را که پیش‌تر در مزایده‌ها به فروش نرفتند، مذاکره‌ای واگذار کند.

مطابق اطلاعیه‌ای که این سازمان در سایت رسمی خود قرار داده، ۱۰۰‌‌درصد سهام شرکت‌های «کشت و صنعت شهید بهشتی»،۳۳‌‌درصد «سیمان لوشان»، ۶۵/۲۵‌‌درصد «رادیاتور اتومبیل آرمکو»، ۸۶/۱۶‌‌درصد «قند شازند» و ۱۸/۳۶‌‌درصد «مقره‌سازی» به صورت مذاکره‌ای به متقاضیان واگذار خواهد شد.

ارزش کل پایه سهام شرکت کشت و صنعت شهید بهشتی بیش از ۹۷۶‌میلیارد و ۵۰۸‌میلیون‌ریال تعیین شده که خریدار موظف است مبلغ ۷/۹‌میلیارد‌ریال را به عنوان ضمانت‌نامه شرکت در مذاکره به حساب سازمان خصوصی‌سازی واریز کند. همچنین ارزش کل پایه واگذاری سهام سیمان لوشان بیش از ۱۰۰‌میلیارد و ۵۸۴‌میلیون‌ریال، رادیاتور اتومبیل آرمکو بیش از ۴/۶‌میلیارد‌ریال، قند شازند بیش از ۲۲‌میلیارد‌ریال و مقره‌سازی نیز بیش از ۸۷۳‌میلیون‌ریال تعیین شده است.

متقاضیان تا ۲۱ شهریور ماه مهلت دارند مدارک مورد نیاز برای خرید را به سازمان خصوصی‌سازی ارائه کنند. از طرف دیگر سازمان خصوصی‌سازی تا هفت روز از آخرین مهلت ارسال مدارک، نسبت به بررسی پیشنهادهای متقاضیان اقدام کرده و سپس متقاضیان واجد شرایط را با ارسال ابلاغیه مکتوب، جهت مذاکره دعوت می‌کند.در نهایت سازمان خصوصی‌سازی ظرف مدت یک ماه از اعلام نتیجه مذاکرات و معرفی برنده، نسبت به انعقاد قرارداد واگذاری سهام با برنده اقدام خواهد کرد.

چرا مذاکره؟

بر اساس قانون عرضه‌های سازمان خصوصی‌سازی، چنانچه سهام شرکتی بعد از ۲ بار آگهی برای مزایده به فروش نرسد، هیات واگذاری می‌تواند رای به فروش مذاکره‌ای بدهد. در پاره‌ای موارد هم بر حسب فعالیت شرکت و شرایط، ممکن است شرکتی که به فروش نرسیده، منحل شود.