گروه بورس- مدیر صندوق سرمایه‌گذاری مشترک یکم ایرانیان از رسیدن ارزش جاری این صندوق‌ به ۵۵میلیارد تومان خبر داد و گفت: بازده سرمایه‌گذارانی که از روز اول، این صندوق را همراهی کردند در آستانه ۶ماهگی صندوق یکم به بیش از ۲۲درصد رسیده است.

به گزارش خبرنگار ما، علی اسلامی بیدگلی با بیان اینکه از ۱۰ روز گذشته به سقف ۵۰میلیارد تومانی صندوق یکم رسیده‌ایم، خاطرنشان کرد: با کسب سقف سرمایه صندوق یکم، درخواست افزایش سرمایه صندوق تا یکصد‌میلیاردتومان را به سازمان بورس داده‌ایم. بر این اساس تا زمانی که سازمان با آن موافقت کند، صدور واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق یکم متوقف خواهد بود. به گفته وی، با توافقات صورت گرفته با ضامن صندوق، تداوم تضمین صندوق تا پایان شهریور۸۹ قطعی شده است و قرار است این تضمین تا ۵سال آینده ادامه داشته باشد.

وی افزود: در حال حاضر حدود ۲۰میلیارد تومان درخواست خرید برای واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق یکم وجود دارد که با کسب مجوز افزایش سرمایه از سازمان بورس می‌توانیم سرمایه‌گذاران جدیدتری را جذب کنیم.

وی با انتقاد از عملکرد کند سازمان بورس اظهار داشت: از حدود یک ماه پیش و قبل از رسیدن به سقف سرمایه در صندوق یکم، تقاضای خود را به سازمان بورس ارسال کرده‌ایم که هنوز با افزایش سرمایه صندوق موافقت نشده است و انتظار داریم مسوولان بازار سرمایه با تسریع امور، مساعدت لازم را برای استفاده از فرصت رقابت با بازار پول فراهم کنند.

مدیر اجرایی صندوق یکم افزود: تجربه به دست آمده در صندوق یکم ایرانیان نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران خرد به دنبال بازدهی حداقل و تضمین شده هستند و چنانچه بازار سرمایه به سمت توسعه اوراق با درآمد ثابت حرکت کند، می‌تواند سهم بالایی در جذب پس‌اندازهای مردم داشته باشد. اسلامی بیدگلی گفت: این در حالی است که با وجود سابقه ۴۰ ساله بورس ایران، متاسفانه هنوز اقتصاد کشور بانک پایه است و پس‌انداز‌ها به سمت بانک‌ها حرکت می‌کنند، در حالی که در کشورهای توسعه‌یافته از ابتدا

بازار پایگی مدنظر قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه با کاهش ریسک سرمایه‌گذاری، طیف وسیع‌تری از آحاد مردم به سمت صندوق‌های مشترک سرمایه‌گذاری جذب خواهند شد، ادامه داد: کاهش ریسک صندوق‌های کوچک سرمایه‌گذاری به دلیل عدم تضمین سود یا درآمد ثابت، چندان محسوس نیست.

به طوری که از ۶۸‌میلیارد تومان حجم سرمایه‌ در کل صندوق ها کمتر از ۱۱‌میلیارد تومان در صندوق‌های کوچک و ۵۷‌میلیارد تومان جذب سه صندوق‌ بزرگ شده است.

اسلامی بیدگلی در رابطه با ترکیب سرمایه‌گذاران صندوق یکم خاطرنشان کرد: ۵۲۰ سرمایه‌گذار حقیقی و ۳۹ سرمایه‌گذارحقوقی در ترکیب سرمایه‌گذاران صندوق قرار دارند. همچنین ۴۰‌درصد حجم ریالی صندوق یکم در اختیار سرمایه‌گذاران حقیقی و ۶۰‌درصد نیز تحت تملک افراد حقوقی است که در مقایسه با‌درصد سهام شناور آزاد ۱۰‌درصدی شرکت‌های سرمایه‌گذاری، نشان از موفقیت صندوق در جذب افراد حقیقی دارد. به گفته وی ۸۰‌درصد از حجم سرمایه جذب شده این صندوق به صورت نقد و شبه نقد به خصوص گواهی‌های سپرده بانک‌ها و ۲۰‌درصد دیگر در بازار سهام سرمایه‌گذاری شده است و با این استراتژی، روند حرکتی را در رشد NAV صندوق شاهد بوده‌ایم. این در حالی است که همواره به دلیل حضور سرمایه‌گذاران حقوقی از حرکت به سمت سهام پرریسک خودداری می‌کنیم. وی با اشاره به تفاوت بازدهی صندوق یکم با صندوق‌های کوچک یادآور شد: ۸۰درصد بازدهی‌ها در صندوق‌های کوچک به دلیل عرضه‌های اولیه است، چرا که سازمان بورس در عرضه‌های اولیه به هر صندوق‌ یک ایستگاه اختصاص می‌دهد و سهم بازدهی عرضه‌های اولیه در این صندوق‌های کوچک به دلیل سرمایه کم آنها بسیار قابل توجه است. در صورتی که در صندوق یکم ایرانیان با سرمایه ۵۰میلیارد تومانی سهم مساوی از عرضه‌های اولیه،‌درصد کمتری از بازدهی را به همراه خواهد داشت، اما اگر سهم بازدهی عرضه‌‌های اولیه را از صندوق‌های کوچک خارج کنیم، بازدهی صندوق یکم برابر یا بیشتر از این صندوق‌ها است.

وی در خصوص حضور سرمایه‌گذاران خارجی نیز در صندوق یکم ایرانیان اظهار داشت: با وجود مذاکره با چند سرمایه‌گذار عرب، به دلیل روند طولانی دریافت مجوز سرمایه‌گذاری و مشکلات مربوط به تسعیر ارز، سرمایه‌گذاران خارجی تاکنون قادر به حضور در این صندوق نشده‌اند.

اسلامی در خصوص برنامه‌های توسعه‌ای تامین سرمایه نوین نیز یادآور شد: یکی از رسالت‌های تامین سرمایه نوین فعالیت در صندوق‌های مختلف است. بر این اساس درخواست راه‌اندازی صندوق با درآمد ثابت به نام صندوق سامان با همکاری بانک سامان را به سازمان بورس ارائه کرده‌ایم که حداکثر تا اوایل مهر پذیره‌نویسی این صندوق با نرخ سود تضمین‌شده احتمالی ۱۷‌درصد آغاز خواهد شد.

اسلامی بیدگلی ادامه داد: از سوی دیگر تامین سرمایه نوین بازار گردان و متعهد پذیره‌نویسی صندوق زمین و ساختمان چشمه است که با دریافت موافقت اصولی در انتظار دریافت مجوز تاسیس هستیم. وی همچنین گفت: صندوق آسمان شهر اردبیل، دومین صندوق زمین و ساختمان است که امیدواریم هفته آینده بتوانیم موافقت اصولی این صندوق را نیز از سازمان بورس دریافت کنیم.