گروه بورس- بانک تجارت درباره عملکرد سه ماهه اول سال ۸۸ خود توضیحاتی را ارائه داد.

به گزارش بورس و اوراق بهادار، این شرکت علل عدم دستیابی به سود پیش‌بینی شده خود در سه ماه اول سال را تشریح کرد.

بر این اساس بانک تجارت یادآور شده است: با توجه به اینکه فعالیت‌های اقتصادی کشور به طور عموم در ماه‌های ابتدایی سال به واسطه مسائلی از قبیل عدم ابلاغ بودجه دستگاه‌های دولتی و نیز عدم ابلاغ قوانین و مقررات بازرگانی، پولی و ... دارای رکود بوده و از سه ماهه دوم سال به بعد، فضای اقتصادی کشور در یک روند صعودی رونق می‌گیرد، بنابراین درآمد بانک‌ها نیز که تابعی از فعالیت‌های اقتصادی کل کشور است به گونه‌ای غیریکنواخت طی سال حاصل می‌شود؛ به طوری که هر سال بخش بسیار کمی از درآمد کل سال‌ بانک‌ها در سه ماه اول تحقق یافته و این روند در سه ماه دوم، سوم و چهارم در یک مسیر فزاینده افزایش می‌یابد. بنابر توضیح بانک تجارت، این در حالی است که هزینه‌های بانک شامل سود پرداختی به سپرده‌ها و هزینه‌های پرسنلی و اداری همواره به صورت یکنواخت طی ماه‌های سال پرداخت شده و تحقق می‌یابد. بدیهی است عدم تطابق روند تحقق درآمدها و هزینه‌ها که اولی به صورت غیریکنواخت و فزاینده و دیگری به صورت یکنواخت است، باعث می‌شود سود بانک در ماه‌های اول اندک و در ماه‌های پایانی سال به مقدار زیادی تحقق یابد.

بانک تجارت همچنین در بخش دیگری تصریح کرد: با توجه به عدم دسترسی به صورت‌های مالی سه ماهه یا اسناد و مدارک قابل اتکاء از شرکت‌هایی که بانک در آنها سرمایه‌گذاری کرده است، بنابراین از مجموع ۸۱مورد سرمایه‌گذاری بانک در سهام شرکت‌ها و موسسات مختلف، غیر از دو مورد، هیچ گونه درآمدی از این سرمایه‌گذاری‌‌ها در صورت‌های مالی سه ماهه بانک شناسایی نشده است.

از سویی بانک توضیح داده است: شناسایی تعهدی درآمدهای تسهیلات به صورت مکانیزه و دقیق توسط نرم‌افزار، تنها در مقاطع پایان شهریور، پایان سال و سررسید قراردادها صورت پذیرفته و در مقطع ۳۱خرداد ماه ۸۸ به صورت برآوردی و با رعایت اصل احتیاط انجام گرفته است. از این رو به احتمال زیاد درآمد تسهیلات اعطایی شناسایی شده کمتر از میزان واقعی آن است.

بانک تجارت در پایان یادآور شده که با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده در خصوص تغییر رویکرد اعطای تسهیلات از عقود مبادله‌ای به سمت عقود مشارکتی و نیز تمهیدات به عمل آمده برای وصول مطالبات، احصای سود پیش‌بینی شده بانک برای سال ۸۸ متناسب با مقاطع گزارش شده ۶ماهه و ۹ماهه محتمل است.