«شاهد» دو نیروگاه برق احداث می‌کند

گروه بورس- علیرضا باغانی: مدیرعامل سرمایه‌گذاری شاهد از تحقق پیش‌بینی سود سال مالی منتهی به پایان خرداد ۸۸ خبر داد.

عزیز‌ا... عصاری در آستانه برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت به منظور افزایش سرمایه در گفت‌وگویی با بیان اینکه عملکرد شاهد در سال مالی ۸۸ مناسب بوده است، گفت: شاهد در سال مالی منتهی به پایان خرداد ۸۸ به‌رغم وقوع بحران اقتصاد جهانی و رکود فراگیر در بازار ساخت‌وساز و مسکن توانست به سود ۷۸میلیارد‌تومانی در شرکت اصلی و سود ۸۲میلیارد‌تومانی در تلفیق که معادل بودجه پیش‌بینی شده است، دست پیدا کند، البته ذخایری برای برخی از زیرمجموعه‌ها در نظر گرفته شده که به طور قطع محقق خواهد شد که در این صورت به طور قطع می‌توان گفت که شاهد بیش از بودجه خود محقق کرده است.

وی در پاسخ به این پرسش که عمده بودجه شرکت از چه محل‌هایی تحقق یافته است، گفت: پروژه شهرک مسکونی ملارد عمده‌ترین منبع تامین بودجه شرکت در سال ۸۸ بوده است، به طوری که در این پروژه امکان ۴۰۰هزار مترمربع ساخت‌وساز تجاری و مسکونی وجود دارد و حدود ۵۰هکتار آن هم برای ساخت‌وساز بعدی شاهد باقی مانده است.

وی افزود: اراضی ملارد برای شاهد قیمت تمام شده بسیار پایینی داشته و شرکت پس از خریداری این اراضی با طی پروسه‌ای چند ساله نسبت به تغییر کاربری، اخذ تراکم و تایید نقشه، اقدام کرده است، به طوری که این اقدامات ارزشمند جذابیت خرید صددرصد پروژه را موجب شده است.

وی با اعلام اینکه برخی از فعالان اقتصادی تصور می‌کنند که کار شاهد فقط فروش املاک است، گفت: این نظریه درستی نیست، چرا که این املاک به صورت خام دارای جذابیت نیست و شاهد همسو با سیاست‌های دولت اقداماتی از جمله تغییر کاربری و اخذ جواز بر روی این اراضی انجام می‌دهد تا ارزش افزوده برای این املاک فراهم شود و سپس نسبت به تصمیم‌گیری‌های مقتضی اقدام می‌کند که طی همین مراحل از جمله تغییر کاربری، تهیه نقشه، اخذ جواز و تراکم و آماده‌سازی زمین و مطالعات که هر یک گردش اداری بسیار بزرگ و پیچیده‌ای دارد و املاک با افزایش ارزش و جذابیت خرید بالایی روبه‌رو می‌شوند، افزون بر این رساندن املاک به ارزش افزوده در شرایط رکود ساخت‌وساز، برای شاهد خود هم یک استراتژی و هم یک تاکتیک خاص محسوب می‌شود.

مدیرعامل عضو هیات‌مدیره سرمایه‌گذاری شاهد در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه سرانجام پروژه وردآورد به کجا رسیده است، گفت: با پیگیری‌های شاهد برای این پروژه، جواز ساخت ۱۲۰۰‌واحد مسکونی در ۱۰ برج ۱۵طبقه از منطقه ۲۲ شهرداری تهران گرفته شده است. این پروژه که در نزدیکی تهران است، علاوه بر همسویی با سیاست‌های دولت ارزش افزوده اقتصادی بسیار بالایی برای شرکت می‌تواند داشته باشد که برای ساخت آن یا مشارکت در ساخت این پروژه، گزینه‌های مختلفی وجود دارد و حتی پروژه‌ به تنهایی دارای مشتری است.

وی در مورد پروژه میرداماد گفت: برای حدود ۵۶۰۰ مترمربع از زمین میرداماد که دارای کاربری دیگری بود، توانستیم با پیگیری‌های بسیار زیاد و تلاش‌های فراوان و مذاکرات با دستگاه‌های ذی‌ربط، کاربری تجاری و اداری بگیریم که برنامه ما برای این زمین، ساخت پروژه‌ای ۲۴ طبقه است که تمایل داریم در این پروژه با پیمانکاران واجد شرایط داخلی و خارجی شریک شویم.

وی از پروژه ۴۰۰هکتاری چمستان نور به عنوان دیگر پروژه شاخص شاهد یاد کرد و افزود: با همکاری یکی از سازمان‌ها، تغییر کاربری ۲۰۰ هکتار از اراضی چمستان نور در حال اخذ است تا از این طریق ۲۰۰هکتار دیگر هم به ارزش رسیده و در آینده باغ ویلاهای متعددی در آنجا ساخته شود.

وی در مورد دیگر پروژه‌های ساختمانی «شاهد» گفت: شرکت شاهد تعدادی پنت‌هاوس در برج آسمان در اختیار داشت که با پیش‌بینی رکود توانست چند‌واحد را در زمان رونق به قیمت منطقی بفروشد و همچنین در شهرک ناز که در محدوده شهری فردیس کرج است با صدور مجوزهایی در آینده‌ای نزدیک، ۳۵۰‌واحد مسکونی احداث خواهد شد که مراحل اخذ مجوزهای لازم آن در جریان است. از طرفی دیگر در خیابان ایرانشهر تهران ۷طبقه اداری در حال ساخت است که دارای موقعیت بسیار مناسبی است، افزون بر این در مشهد هم ساختمانی ۶ طبقه با عنوان پروژه طوس در ۲۰۰متری حرم امام رضا(ع) ساخته و آماده بهره‌برداری است که در این اوضاع رکود مسکن به دلیل موقعیت منحصر به فرد، دارای مشتریان بسیار زیادی است، چرا که قابلیت بهره‌برداری‌های دیگر از جمله هتل آپارتمان را هم دارد.

عصاری در مورد پروژه‌های دیگری که در تهران به شاهد تعلق دارد، گفت: در خیابان سهروردی تهران با همکاری شهرداری منطقه پارکینگ طبقاتی در حال ساخت است که به دلیل وضعیت ترافیکی این محل احتمالا با استقبال مواجه می‌شود و احتمال دارد که بهره‌بردار آن شرکت شاهد باشد. از سوی دیگر با پیگیری‌های حقوقی انجام شده به شهرداری اثبات شد که ۴ هکتار از اراضی فرهنگسرای خاوران متعلق به شاهد است که پس از این اتفاق مقرر شد که شهرداری در عوض این اراضی، زمین‌های دیگری را تحویل دهد. ضمن اینکه در اندیشه تهران هم ۲هزار مترمربع تجاری در حال آماده‌سازی برای ساخت است.

مدیرعامل «ثشاهد» در برابر این سوال که آیا شاهد در عملکرد خود به بازوی ساختمانی خود تکیه دارد، گفت: این‌طور نیست که ما فقط در عملکرد خود به پروژه‌های ساختمانی تکیه کنیم، بلکه پروژه‌های ما در دیگر فعالیت‌های اقتصادی هنوز به بهره‌برداری و سوددهی نرسیده که در صورت به بهره‌برداری رسیدن شاهد از چند رشته صنعتی سود گرفته و در واقع به یک شرکت چند منظوره بزرگ تبدیل می‌شود که از این جمله می‌توان به دو نیروگاه جلال و خمین اشاره کرد که پیمانکار آنها شرکت مپنا است و ظرف ۲ سال آینده به بهره‌برداری خواهند رسید.

عصاری در برابر این پرسش که در صورت‌های مالی سال ۸۹، ۵۰میلیارد‌تومان از محل شرکت خدمات مالی و مدیریت شاهد سود پیش‌بینی شده و دلیل آن چیست، گفت: این پیش‌بینی مربوط به فروش کوهستان پارک مشهد است که تاکنون بیش از ۵۰درصد آن محقق شده است و خریدار آن اشخاص حقوقی است.

به گفته وی، کوهستان پارک مشهد، شهربازی مشهد محسوب می‌شود که برای شاهد بهای تمام شده‌ بالایی ندارد و با قیمت کارشناسی شده مناسبی در مرحله فروش قرار دارد.

وی شاهد را دارای پرتفوی بسیار ارزشمند دانست و گفت: در این مجموعه املاک، مستغلات و پروژه‌هایی وجود دارند که اگر به ارزش برسند دارای حاشیه سود بسیاری هستند که یکی از این نمونه‌ها کوهستان پارک مشهد است، اما قصد شاهد این نیست که این املاک را فروخته و سودی را شناسایی کند و در واقع پس از چند سال چیزی برای فروختن نداشته باشد، بلکه از محل سود حاصل شده بخشی صرف سرمایه‌گذاری‌ها، خرید زمین‌های جدید و اقداماتی است که بر روی اراضی فعلی صورت خواهد پذیرفت که در این صورت می‌توان گفت که شاهد در درازمدت با مشکل سودآوری مواجه نمی‌شود چرا که استراتژی شرکت سودآوری با آهنگی آهسته اما مداوم است به‌طوری که سالانه سود شرکت با رشدی منطقی مواجه شده؛ اما این سود سال‌های سال ادامه داشته و شاید از شاهد بتوان به‌عنوان تنها شرکتی یاد کرد که از آینده میان‌مدت خود اطمینان داشته باشد و اینکه در سال‌های بعد به سهامداران خود می‌تواند سود قابل انتظار و منطقی بدهد.

وی گفت: پیش‌بینی سود در صورت‌های مالی شاهد به شکلی ارائه شده که در بدترین شرایط امکان دستیابی به آن وجود دارد، چرا که در سال گذشته هم به‌رغم رکود در ساخت‌وساز شرکت توانست به سود خود برسد. همچنین اگر در زمانی شاهد احساس کند که در فروش یک پروژه با مشکل مواجه است، پروژه جایگزینی که برای آن مشتری بالقوه وجود داشته باشد، موجود است.

عصاری از مخزن‌سازی به عنوان یکی دیگر از اقدامات هلدینگ تخصصی انرژی شاهد یاد کرد و افزود: شاهد موفق شد در منطقه ترافیک ساحلی بندرعباس با ساخت مخازن، سهمی را به خود اختصاص دهد تا جایی که در شهریورماه بالغ بر ۴۰هزار تن از انواع فرآورده‌های نفتی از طریق مخازن شاهد به کشتی‌های حاضر در بندر ترانزیت و در واقع بانکرینگ می‌شود که این کار حاشیه سود مناسبی خواهد داشت. وی گفت: در بخش سوآپ نفت به عراق هم «شاهد» به عنوان شرکت اول شناخته شده و در این زمینه فعالیت‌های مناسبی داشته است، ‌ضمن اینکه در واردات بنزین هم شرکت توانسته واردات ۵۰هزار لیتر بنزین را در سال‌جاری ثبت کرده و برنامه واردات ۳۰هزار لیتر دیگر را هم دنبال کند. مدیرعامل و عضو هیات‌مدیره «ثشاهد» با بیان اینکه هلدینگ انرژی شاهد هم‌اکنون مهم‌ترین تامین‌کننده مازوت در نیروگاه‌های غرب است، گفت: این که برخی تصور می‌کنند شاهد تنها در ساختمان فعال است، نشان می‌دهد که مطالعه آنها نسبت به این سهم، دقیق نیست، چرا که شرکت هم‌اکنون از طریق هلدینگ‌های تخصصی انرژی، بازرگانی و مالی فعالیت‌های گسترده‌ای در اقتصاد کشور دارد که برخی از آنها با گسترش فعالیت و پس از بهره‌برداری در سود شرکت سهم عمده‌تری خواهند داشت.

وی از واردات گوشت، برنج و آهن قراضه به عنوان دیگر فعالیت‌های شاهد یاد کرد و گفت: هلدینگ بازرگانی شاهد توانست کالاهای مزبور را در سال‌جاری وارد کشور کند که موفقیت این هلدینگ در واردات این کالاهای اساسی موجب شد که شاهد مهم‌ترین تامین‌کننده قراضه فولاد مبارکه بزرگترین فولادساز کشور شناخته شود.

وی گفت: سرمایه‌گذاری سعدی به عنوان هلدینگ‌ مالی شاهد هم در بازارهای مالی فعالیت مناسبی داشته به طوری که هم‌اکنون در شرکت‌های مهم بورس و در عرضه‌‌های اولیه مشارکت داشته و در نمادهای بزرگ و پربازده بازار سهامدار است.

وی با بیان این که سهام شاهد در سه سال گذشته تاکنون به سهامداران سالانه ۲۰درصد بازدهی داده است، از سهام این شرکت به عنوان یکی از نقد شونده‌ترین سهام موجود بازار یاد کرد و گفت: گویای این واقعیت وضعیت سهام شاهد در بورس است، سهامی که هیچ‌گاه دچار صف فروش سنگین نشده و گره معاملاتی را تجربه نکرده است تا سهامداران آن که بخش قابل‌توجهی از آنان فرزندان گرانقدر شهدا هستند، هیچگاه از محل خرید سهام شرکت متضرر نشده و حتی سود و بازدهی منطقی را سالانه دریافت کنند. وی تاکید کرد: شاید در مدت ذکر شده شرکت‌هایی بوده باشند که بازدهی ۳۰ تا ۴۰درصدی سالانه را هم به سهامداران خود داده باشد؛ اما این مقطعی بوده و بعد از مدتی آن سهام به گره معاملاتی رفته و یا با صف فروش و عدم قدرت نقدشوندگی مواجه شده است ولی سهام شاهد همواره مثبت بوده و بازدهی منطقی و مستمری به سهامداران خود داده است.

وی در مورد افزایش سرمایه ۳۰میلیارد‌تومانی شرکت گفت: شاهد در مجمع بیستم مردادماه از محل مطالبات سهامداران به ویژه سهامدار عمده سرمایه خود را از حدود ۷۰میلیارد‌تومان به حدود ۱۰۰میلیارد‌تومان می‌‌رساند، تا بدین ترتیب بتواند سرمایه مورد نیاز برای پروژه‌‌های در دست اقدام از جمله وردآورد را در اختیار داشته باشد، ضمن این که این افزایش سرمایه به رقیق شدن سهام و روان شدن معاملات در بازار سرمایه نیز کمک خواهد کرد.

وی گفت: مزیت این افزایش سرمایه این است که سهامداران از بخشی از سود انباشته خود می‌توانند به عنوان سهام جایزه استفاده کرده و هر سهم شرکت را ۸۵‌تومان خریداری کنند.

مدیرعامل شاهد در مورد مجمع سال‌جاری شرکت گفت: مجمع سال ۸۸ شاهد در مهرماه برگزار خواهد شد که پیشنهاد ما تقسیم ۵۰تومان سود نقدی در مجمع است.