ایسنا- لایحه‌ ابزارها و نهادهای مالی که تحت عنوان لایحه مالیاتی سازمان بورس از سوی شورای عالی بورس و تصویب هیات وزیران به مجلس ارسال و یک فوریت آن تصویب شده است، فردا(سه‌شنبه) در کمیسیون اقتصادی مجلس بررسی و در صورت نهایی شدن وارد صحن علنی مجلس می‌شود.

دکتر علی صالح‌آبادی ـ رییس سازمان بورس و اوراق بهادار- از برگزاری اولین جلسه کمیسیون اقتصادی به منظور بررسی لایحه مالیاتی خبر داد و گفت: فردا در اولین جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس لایحه ابزارها و نهادهای مالی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه این لایحه توسط شورای عالی بورس ارائه شده و پیشنهادات سازمان بورس نیز در آن لحاظ شده است، اظهار کرد: اگر فردا لایحه مالیاتی بورس در کمیسیون اقتصادی به تصویب رسیده و همه موارد آن تصویب شود، به صحن علنی برده می‌شود که این امر بستگی به نظر کمیسیون داشته و زمان آن مشخص نیست.

طرح بورس برق در دست بررسی

همچنین صالح‌آبادی در گفت‌وگو با مهر با اشاره به اینکه برای راه‌اندازی بورس برق، سازمان بورس و اوراق بهادار فقط موافقت اصولی را صادر کرده است، افزود: وزارت نیرو برای دریافت مجوز نهایی راه‌اندازی بورس برق باید مدارک مورد نیاز را تکمیل کند.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: همچنین این وزارتخانه باید طرح تجاری و سایر مدارک را نیز به بورس ارائه دهد. وی خاطرنشان کرد: فعلا کلیات راه‌اندازی بورس برق به تایید بورس رسیده، ولی لازم است که گزارش جزئیات آن نیز به بورس تحویل داده شود. یادآور می‌شود چندی قبل وزیر نیرو گفته بود: مطالعات وزارت نیرو برای ایجاد بورس برق تکمیل شده است و به زودی می‌توان برنامه‌ریزی‌ها برای عملیاتی کردن این طرح را آغاز کرد. صالح‌آبادی همچنین در مورد انتشار ۱۵‌میلیارد تومان اوراق رهنی مسکن توسط بانک سامان در بورس برای اولین بار نیز گفت: براساس ماده ۹، مقررات احتیاطی انتشار این اوراق، در وهله اول نیاز به مجوز بانک مرکزی و سپس اجازه صدور از سوی بورس دارد.

«بورس» ضعف حسابرسان را گزارش می‌کند

همچنین به گزارش سنا، دکتر «علی صالح‌آبادی» به دیدار اخیر خود با رییس، اعضای هیات‌عامل و هیات نظارت سازمان حسابرسی اشاره کرد و گفت: در این نشست راه‌های افزایش شفافیت حسابرسی شرکت‌های سهامی عام ثبت شده نزد سازمان بورس مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت. وی با بیان اینکه میان حرفه حسابداری، حسابرسی و بازار سرمایه ارتباط تنگاتنگی وجود دارد، افزود: اعتباردهی تمامی اطلاعات شرکت‌ها برعهده حسابرسان است، به طوری که آنها نقش مهم در شفافیت بازار سرمایه ایفا می‌کنند.

دکتر صالح‌آبادی اظهار داشت: در نشست فوق مقرر شد، برای بررسی پرونده‌های بورسی، کمیته کنترل کیفیت ویژه‌ای برای شرکت‌های بورسی در سازمان حسابرسی تشکیل شود تا پرونده‌ها بر اساس گزارش بورس با سرعت بیشتری مورد رسیدگی قرار گیرد و حداکثر ظرف مدت ۳۰ روز پاسخ پرونده‌ها به سازمان بورس ارائه شود.

وی به برخی ضعف‌های آموزشی حسابرسان اشاره کرد و گفت: از این پس، سازمان بورس این ضعف‌ها را به سازمان حسابرسی گزارش خواهد داد تا دوره‌های آموزشی لازم برای حسابرسان برگزار شود. سخنگوی سازمان بورس، کنترل‌های داخلی شرکت‌های سهامی عام ثبت شده نزد سازمان بورس را بسیار با اهمیت خواند و افزود: کنترل‌های داخلی باید در اجرای حاکمیت شرکتی در شرکت‌ها استقرار یابد.

وی اضافه کرد: در پایان این نشست مقرر شد، کمیته مشترکی میان سازمان بورس و سازمان حسابرسی تشکیل شود تا کنترل‌های داخلی در شرکت‌ها استقرار یافته و حسابرسان بر نحوه این کنترل‌ها نظارت و بررسی‌های خود را به بازار اعلام کنند.دکتر صالح‌آبادی تصریح کرد: در این جلسه در زمینه استانداردها بر روی سه موضوع بحث و تبادل‌نظر شد.

رییس سازمان بورس گفت: ضعف‌هایی که سازمان بورس در برخی از استانداردها تشخیص می‌دهد، مقرر شد کمیته استانداردهای سازمان بورس این موارد را به سازمان حسابرسی گزارش دهد تا آنان با اولویت قرار دادن این اشکالات، بازنگری‌های لازم را در استانداردهای موجود انجام دهند. وی به راه‌اندازی ابزارها و نهادهای مالی جدید در بازار سرمایه اشاره کرد و افزود: ممکن است این ابزارها و نهادها نیاز به تدوین استانداردهای جدید داشته باشند که در نشست یاد شده قرار شد، کمیته استانداردهای سازمان بورس موارد را بررسی و به سازمان حسابرسی ارائه دهد. سازمان حسابرسی نیز خارج از نوبت به این استانداردها رسیدگی و به سازمان بورس اعلام خواهد کرد. دکتر صالح‌آبادی یکی از پیش‌فرض‌های حضور شرکت‌های ایرانی در بورس‌های خارجی را استفاده از استانداردهای بین‌المللی در گزارشگری مالی شرکت‌ها اعلام کرد و گفت: کمیته مشترکی بین سازمان بورس و حسابرسی تشکیل خواهد شد تا در خصوص نحوه استفاده از استانداردهای بین‌المللی حسابداری بررسی‌های لازم را انجام دهند.