گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته نیز با انباشت تقاضای معامله‌گران مواجه بود به گونه‌ای که تنها ۱۰نماد برتر بازار ۵۰میلیارد تومان تقاضا را در صف‌های خرید خود شاهد بودند.

در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی که همچنان گمانه‌زنی‌ها در مورد ترکیب کابینه ادامه داشت، تشکیل صف‌های خرید سنگین را به نظاره نشستند. در حال حاضر مهم‌ترین توجیه برای تشکیل این صف‌های خرید را می‌توان در برخی از اتفاقات هفته جاری و هفته گذشته جست‌وجو کرد.

از دیدگاه برخی از کارشناسان بازار معاملات پرحجم در نماد‌های حفاری شمال، تراکتورسازی ایران و توسعه معادن روی سبب شد تا حجم قابل ملاحظه‌ای نقدینگی تازه به بازار تزریق شود. این نقدینگی در کنار پرداخت سریع سود نقدی توسط برخی از شرکت‌های بورسی به ویژه نمادهای بانکی سبب شده است معامله‌گران با برخورداری از نقدینگی تازه بتوانند تقاضاهای خود را در بازار ثبت کنند.

در این شرایط تثبیت دولت دهم و همچنین رکود نسبی بازارهای موازی به ویژه تعمیق رکود در بخش ساخت‌و‌ساز سبب شده است بخشی از نقدینگی منتظر در بازارهای موازی نیز پس از عدم رخداد تحول در آن بازارها راهی بورس شده و حرکت جدیدی را شکل دهند. در این فضا افزایش بهای مواد خام و نفت در بازار جهانی نیز به کمک بازار آمد تا انگیزه‌ای را در میان معامله‌گران ایجاد کند.

این رشد در بازارهای جهانی همچنین زنجیره وار سهام وابسته به خود و پس از آن شرکت‌های سرمایه‌گذاری مالک شرکت‌های مادر را به تحرک وا داشته است. البته دو فاکتور اساسی طرح تحول اقتصادی و فرارسیدن ماه مبارک رمضان نیز پیش روی بازار است که برخورد بازار با این تحولات نیز از دید کارشناسان جالب است.

در بازار دیروز معامله‌گران در گروه تجهیزات جایی که نمادهای ماشین‌سازی اراک و مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران با صف خرید همراه بودند عرضه مجدد ۱۰‌میلیون سهمی را در نماد مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران تجربه کردند که با صف خرید ۳۰‌میلیون سهمی پاسخ داده شد.

مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران در حالی چنین عرضه‌هایی را تجربه کرده است که ترکیب سهامداران این شرکت جای چندانی را برای مانور عرضه‌کننده باقی نگذاشته است. آب و برق صبا عرضه‌کننده سهام در روز شنبه عملا فاصله چندانی برای از دست دادن مالکیت ۵۰درصدی خود ندارد.

مپنا در حال حاضر تنها شرکتی محسوب می‌شود که از اجرای طرح تحول اقتصادی می‌تواند سود ببرد. در گروه خودرویی همچنان مشکلات ایران‌خودرو و تبعات آن در برگزاری‌ها در حال انعکاس است.

روز گذشته نیز سایت دولت به نقل از قائم‌مقام ایران خودرو از دریافت ۱۰۰میلیارد تومان تسهیلات برای حل مشکل ایران‌خودرو در قالب خط اعتباری اخیر یک‌هزار میلیارد تومانی این شرکت خبر داد.

به گفته وی با برنامه ریزی یک دوره بلندمدت حداقل ۳ تا ۵ ساله به طور ریشه‌ای مشکل سرمایه در گردش شرکت ایران خودرو حل خواهد شد.جمشید ایمانی افزود: ایران خودرو در اولین اقدامی که در ارتباط با مصوبه شورای پول و اعتبار مبنی بر استفاده از ۱۰‌هزارمیلیارد‌ریال حد اعتباری جدید انجام داد،‌هزار‌میلیارد‌ریال از یکی از بانک‌های عامل دریافت کرد.

در همین حال برخی خبرها از حضور سایپا در میان مدعیان خرید سهام ایران‌خودرو در بانک پارسیان خبر می‌دهند. به نظر می‌رسد سازمان گسترش قصد ندارد اجازه بدهد مالکیت این بانک از گروه‌های خودرویی خارج شود.

در گروه معدنی جهش قیمتی توسعه معادن روی دیروز جای خود را به صف فروش داد. عدم اظهارنظر رسمی در مورد معدن انگوران و نگرانی از عدم واگذاری این معدن مهم‌ترین دلیل این افت تلقی می‌شود.

در مجموع بازار دیروز بازاری مناسب اما قفل شده به دلیل حضور صف‌های خرید سنگین بود که در آن شاخص ۹/۴۴واحد ترقی کرد. ارزش معاملات نیز به ۹/۱۵میلیارد تومان رسید.