سنا- هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار «دستورالعمل ثبت، سپرده‌گذاری، تسویه و پایاپای در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران» را در ۳۵ ماده و ۱۶ تبصره تصویب کرد.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه، براساس این دستورالعمل، فقط اوراق بهادار سپرده شده نزد شرکت سپرده‌گذاری مرکزی قابل خرید و فروش، وثیقه‌گذاری و یا هر گونه انتقال مالکیت اعم از قهری، قانونی و همچنین سایر انتقالات خارج از ساعات معاملات در بورس یا فرابورس هستند. این دستورالعمل همچنین شرکت سپرده‌گذاری مرکزی را مکلف کرده است است ظرف مدت ۱۰ روز کاری پس از دریافت مدارک و مستندات لازم، نسبت به ثبت اوراق بهادار اقدام کند.

در «دستورالعمل ثبت، سپرده‌گذاری، تسویه و پایاپای»، روز تسویه برای معاملات سهام، سه روز پس از انجام معامله (T+۳) و برای معاملات اوراق مشارکت یک روز بعد از انجام معامله (T+۱) خواهد بود. همچنین درخصوص معاملات سهام و حق تقدم آن،کارگزار بدهکار موظف است مبلغ اعلام ‌شده را حداکثر تا ساعت ۱۰ سومین روز پس از انجام معامله (T+۳) به حساب تسویه نزد شرکت سپرده‌گذاری مرکزی واریز کند. در خصوص معاملات اوراق مشارکت نیز، کارگزار بدهکار باید مبلغ اعلام شده را حداکثر تا ساعت ۱۰ روز پس از معامله (T+۱) به حساب تسویه شرکت سپرده‌گذاری مرکزی واریز کند. به علاوه، مسوولیت تسویه بهای اوراق بهادار خریداری شده در روز تسویه با کارگزار خریدار خواهد بود و در هر حال تحویل اوراق بهادار به خریدار منوط به پرداخت وجه و تسویه وی با کارگزار است. در بخش دیگری از این دستورالعمل آمده است، برای دریافت کد مالکیت، سرمایه‌گذاران باید درخواست کتبی خود را به همراه مدارک لازم شامل کپی شناسنامه و کارت ملی به همراه نشانی کامل پستی (برای اشخاص حقیقی) و شماره ثبت، روزنامه رسمی ثبت و آخرین روزنامه رسمی تغییرات به همراه اساسنامه و نشانی کامل (برای اشخاص حقوقی) به کارگزار ارائه کنند. در این دستورالعمل تاکید شده است حقوق مالی و غیرمالی اوراق بهادار از قبیل سود سهام، حق‌تقدم ناشی از افزایش سرمایه، سهام جایزه و حق رأی با قطعیت معامله به خریدار تعلق خواهد داشت.