بازگشایی‌های تابستانی

گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهم روز گذشته شاهد بازگشایی فوق العاده سهام توسعه معادن روی، کنتورسازی و زامیاد بود.

در بازار دیروز معامله‌گران در سایه آرامش نسبی سیاسی شاهد تشکیل صف‌های خرید سنگین در بازار بودند. این صف‌های خرید سنگین که در نمادهای حفاری شمال،ملی مس، مبارکه، معادن و فلزات،بانک پارسیان، چادرملو، سرمایه‌گذاری امید و مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران چهره‌ای میلیونی و بعضا چند ده‌میلیونی داشت، سبب شد تا معامله‌گران از عرضه سهام خودداری کرده و بازار در شرایط انتظار قرار گیرد. شدت تقاضا در بازار به حدی است که برخی از کارشناسان از آغاز یک دور جدید رشد در بازار صحبت به میان می‌آورند.

در همین حال در صحن مجلس شورای اسلامی قرار گرفتن طرح تحول اقتصادی در دستور کار در هفته جاری از اهمیت بالایی برای معامله‌گران برخودار است. طرح تحول مهم‌ترین نقطه در برنامه‌ریزی بلندمدت و میان‌مدت کارشناسان بازار خواهد بود که می‌تواند تاثیرات عمیقی را برگروه‌های انرژی بر از جمله فولاد و سیمان برجای بگذارد.

در بازار دیروز معامله‌گران در آغاز بازار با عرضه ۱۰میلیونی در نماد مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران مواجه شدند که این امر در آستانه رسیدن این نماد به مرز ۲هزار ریال دور از ذهن نبود و نتوانست صف خرید این شرکت را از میان ببرد. مپنا به عنوان یکی از محدود شرکت‌هایی که در طرح تحول اقتصادی جایگاه بهتری را شاهد خواهد بود، مورد توجه معامله‌گران است. در ادامه بازار دیروز بازگشایی ۱۲نماد به اطلاع معامله‌گران رسید که در این میان سه نماد توسعه معادن روی، کنتورسازی ایران و زامیاد از اهمیت بیشتری برخوردار بودند .در نماد توسعه معادن روی معامله‌گران تحت تاثیر خبرهای نیمه‌رسمی در مورد نتایج مناقصه معدن انگوران جهش ۱۰۰درصدی قیمت را تجربه کردند. این جهش در شرایطی انجام شده که تاکنون نتایج این مناقصه به صورت رسمی اعلام نشده است و انتظار می‌رفت بازگشایی نماد توسعه معادن روی تا اعلام رسمی نتایج این مناقصه به تاخیر افتد. در کنار اصل موضوع مناقصه برخی از اظهارنظرها در مورد این واگذاری نیز سبب می‌شود تا برخی ابهامات پدید آید. هر چند که حمایت برخی از سهامداران در رشد دیروز سهام توسعه معادن روی بی‌تاثیر ارزیابی نمی‌شود، اما همزمانی این بازگشایی با بازگشایی نماد آلومینیوم ایران که دیروز ۴۰درصد از ارزش خود را از دست داد، نشان از آن دارد که هیچ حمایتی نمی‌تواند در شرایطی که شرکت از وضعیت بنیادی مستحکم و قابل دفاعی بهره‌مند نباشد، کارایی مناسبی را در بلندمدت از خود نشان دهد. توسعه معادن روی که در آخرین گزارش خود سود هر سم را ۱۳۸ریال با پوشش ۱۱ریال زیان در سه ماه منتشر کرده است، دیروز به پی‌به‌‌ای ۳۶ رسید که امری کم‌سابقه است.

در همین حال در میان دیگر تولیدکنندگان روی نیز انتظار می‌رود در صورت عدم شفاف‌سازی مساله معدن انگوران رفتار احساسی دیگری نیز در روزهای آینده بروز کند. در گروه برقی معامله‌گران جهش قیمتی کنتورسازی ایران را بعد از برگزاری مجمع سالانه شرکت و تقسیم سود نقدی تجربه کردند تا این شرکت به ارزش بازاری معادل ۱۱۳میلیارد تومان برسد.

در بازار دیروز در گروه خودرویی نیز معامله‌گران بازگشایی نماد زامیاد را شاهد بودند. زامیاد پس از تقسیم سود ۹۲۰ریالی و همچنین اعلام سود بیش از ۵۰۰ریال برای سال ۸۸ به روی تابلو رفت تا عملا راهی به جز رشد قیمت در پیش نداشته باشد و معامله‌گران تقریبا ۵۰درصد سود سرمایه‌ای نیز از این نماد دریافت کنند. در مجموع بازار دیروز بازاری پر تقاضا و با تحرک اندک بود که تنها بازگشایی نمادها توانست اندکی از جو بی تحرکی بازار کم کند.

در بازار دیروز ۷/۱۵میلیارد تومان سهام معامله شد و شاخص ۴/۹۴واحد رشد کرد تا تنها ۲واحد به مرز ۱۰هزار واحد و ۵رقمی شدن شاخص فاصله باقی بماند. از ۱۵۶نماد مورد معامله در بازار دیروز نیز ۴۸نماد با افت ارزش و ۸۰ نماد با رشد قیمت دادوستد شدند.