موج - افزایش شفافیت اطلاعات، الزام فعالیت شرکت‌های تامین سرمایه در خصوصی‌سازی شرکت‌ها، نظم در توقف و بازگشایی نمادها و تلاش برای طراحی ابزارهای مالی جدید به عنوان حرکتی جدید در بازار سرمایه جهت توسعه،از سوی برخی از کارشناسان نام برده شد.

علی قاسمی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری مهر، با اشاره به الزام بورس در فعالیت شرکت‌های تامین سرمایه جهت تسهیل ورود شرکت‌های جدید به بورس، اظهارداشت: در مقایسه خصوصی‌سازی شرکت‌ها در دوره‌های قبلی با دوره کنونی، ارزش‌گذاری صورت گرفته از سوی شرکت‌های تامین سرمایه نسبت به قیمت کشف شده در بازار سرمایه از نوسانات کمتری برخوردار بوده است.
به گفته وی، عدم شفافیت منجر به ایجاد نوسانات ۲۰۰ تا ۳۰۰‌درصدی در قیمت‌ها در خصوصی‌سازی‌های قبلی در بورس شده بود.
این درحالی است که در عرضه سهام بانک‌ها تنها شاهد نوسانات 10 تا 15‌درصدی قیمت‌ها بودیم.
وی تعهد سازمان خصوصی‌سازی جهت عرضه ۱۵ تا ۲۰‌درصد سهام شرکت‌های اصل ۴۴ را اقدامی جهت افزایش نقدشوندگی سهام در بازار سرمایه نام برد که در پی تلاش‌های شرکت بورس صورت گرفته است.
وی به میزان پایین سهامداران حقیقی در بازار سرمایه کشور نسبت به فعالان حقیقی بازار سرمایه در کشورهای همسایه شمالی، اشاره کرد و اظهار داشت: افزایش شفافیت اطلاعات در بازار سرمایه منجر به استقبال افراد حقیقی نسبت به سهام عرضه شده خواهد شد.
مدیر‌عامل شرکت سرمایه‌گذاری مهر یادآورشد: شرکت بورس در حال حاضر به منظور حمایت از افراد حقیقی به عنوان مدعی‌العموم خواستار دریافت اطلاعات بیشتری از شرکت‌ها می‌شود.
وی به نقش شرکت بورس در اعتمادسازی بازار سرمایه اشاره کرد و ادامه داد: همکاری سازمان و شرکت بورس در ایجاد ابزارهای مالی جدید، بهبود نرم‌افزار یا دسترسی سهامداران به سامانه الکترونیکی برای انجام معاملات و ارائه بسته پیشنهادی با همکاری سازمان بورس به وزارت اقتصاد و دارایی (در شرایط بروز رکود اقتصاد جهانی) به عنوان نمونه‌‌هایی از اقدام شرکت بورس در اعتمادسازی در بازار سرمایه است.
قاسمی تصریح کرد: در واقع شرکت بورس به پشتوانه اشخاص حقیقی و حقوقی به دنبال بسترهای مناسب جهت ایجاد فضای رقابتی برای صنایع کشور است تا در مقابل بحران‌ها آسیب نبینند.
همچنین مجید اصلی تحلیلگر بازار سرمایه از نظم حاصله در توقف و بازگشایی نمادها و به‌روزرسانی اطلاعات به عنوان اقدام مناسبی نام برد که از سوی شرکت بورس صورت گرفته است.