شروین شهریاری

پرسش از آقای حقیقت از طریق پست الکترونیک: سهام شرکت توسعه معادن و فلزات تا چه سطح قیمتی توانایی رشد دارد؟ پاسخ:‌ تعیین قیمت سهام در بازار بر اساس عوامل گوناگون مطابق مکانیزم عرضه و تقاضا صورت می‌گیرد که تعیین آن فاقد مبنای تحلیلی است. اما می‌توان با استفاده از اصول ارزش‌گذاری به کشف ارزش ذاتی سهام شرکت پرداخت تا از این رهگذر سطوح ارزشمندی قیمت مشخص شود.ارزش‌گذاری سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری باید از طریق تعیین میزان خالص ارزش دارایی‌ها( NAV ) صورت پذیرد. بدین منظور مازاد ارزش بازار سرمایه‌گذاری‌ها نسبت به بهای تمام شده را با حقوق صاحبان سهام جمع کرده و حاصل را بر تعداد سهام شرکت تقسیم می‌کنند. در جدول روبه‌رو یک محاسبه تحلیلی از NAV شرکت انجام شده است.

در خصوص ارقام جدول فوق باید به چند نکته توجه داشت:

۱ - در این جدول، مازاد ارزش بازار سرمایه‌گذاری بورسی با استفاده از اطلاعات آخرین گزارش وضعیت پورتفولیوی شرکت (منتهی به ۳۱ تیرماه ۸۷) استخراج شده است. در تاریخ این گزارش، قیمت سهام چادرملو در محدوده ۶۳۷‌تومان، گل‌گهر ۹۹۶‌تومان و ملی مس ۴۷۶‌تومان بوده است. با توجه به احتمال رشد قیمت سهام مزبور، در گزارش فوق ارزش بازار هر سهم ملی مس ۵۵۰‌تومان و چادرملو ۷۰۰‌تومان لحاظ شده تا تصویر دقیق تری از NAV کنونی به دست دهد. به همین علت، رقم مازاد ارزش بازار سرمایه‌گذاری‌ها در گزارش ۳۱ تیر ماه (۱۹۸ میلیاراد‌تومان) پس از لحاظ کردن مفروضات قیمتی فوق به ۲۴۰میلیارد‌تومان افزایش یافته است. باید توجه داشت قیمت‌های مورد اشاره با فرض تداوم جو کنونی بازار در نظر گرفته شده و در صورت متعادل شدن قیمت شرکت‌های سرمایه‌پذیر در سطوح بالاتر از محدوده مذکور، محاسبات NAV دچار تغییرات مثبت خواهد شد.

۲ - مجموع حقوق صاحبان سهام از صورتهای مالی حسابرسی نشده سه ماهه (منتهی به ۳۱ خرداد ۸۸) پس از کسر سود تقسیمی ۵۰‌تومانی در مجمع سالیانه به دست آمده است.

۳ -در این محاسبه، ارزش بازار سرمایه‌گذاری‌های خارج بورسی معادل بهای تمام شده در نظر گرفته شده است. بنابراین با ارزش‌گذاری دارایی‌های خارج بورسی، محاسبه انجام شده دستخوش تغییراتی در جهت رشد NAV خواهد شد. به ویژه آنکه در سبد خارج بورسی حضور شرکت‌هایی نظیر فولاد صبانور، سنگ‌آهن گهر زمین (مالکیت ۱۸‌درصدی) و فولاد ارفع (مالکیت ۲۰‌درصدی) جلب توجه می‌کند.

۴ - قیمت سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری در حال حاضر در بورس تهران کمتر از ارزش ذاتی در حال معامله بوده به طوری که میانگین قیمت سهام شرکت‌های این گروه در محدوده ۸۰‌درصد NAV قرار دارد. (۸/۰ا=P/NAV). این مساله بدین معناست که در صورت در نظر گرفتن محاسبات فوق و تعمیم نسبت P/NAV به سهام معادن و فلزات، سطح قیمتی معادل ۸۰‌درصد NAV (ا۲۸۶‌تومان) یک محدوده مقاومت جدی از لحاظ فاندامنتال برای سهام این شرکت محسوب می‌شود. از سوی دیگر باید در نظر داشت که قیمت کنونی سهم (محدوده ۳۳۰‌تومان) از فاصله کمی با NAV مورد محاسبه برخوردار است و در محدوده ۹۰‌درصد NAV قرار گرفته است. بدیهی است تداوم رشد «ومعادن» منوط به ایجاد تغییرات در افق سودآوری شرکت‌های زیرمجموعه و رشد قیمت سهام آنها خواهد بود.شایان ذکر است محاسبه فوق بر اساس مجموعه‌ای از مفروضات انجام شده و کارشناسان می‌توانند با تغییر فرضیات به ارقام متفاوتی در رابطه با ارزش ذاتی «ومعادن» دست یابند.