نگاهی به بازار جهانی - ۱۳ مرداد ۸۸

گروه بورس -همایون دارابی- بازار داد‌و‌ستد سهام روز گذشته شاهد تاثیر پذیری معاملات از بازار جهانی بود، به گونه‌ای که متعاقب انتشار برخی خبرها در مورد افزایش بهای فولاد و سنگ‌آهن در بازارهای جهانی نمادهای سنگ‌آهنی تحت تاثیر قرار گرفتند.

همزمان با معاملات دیروز، معامله‌گران در بازارهای جهانی با خبر افزایش بهای فولاد در بازار آمریکا مواجه شدند که در ۱۲ماه گذشته بی‌سابقه بوده است. از سویی بهای سنگ‌آهن نیز در بازار چین افزایش محسوسی یافته است. در شرایطی که مذاکرات تامین‌کنندگان سنگ‌آهن با فولادسازان چین همچنان با گذشت نزدیک به ۶ماه از سال به پایان نرسیده است، اما واردات چین به مرز بی‌سابقه‌ای در ماه جولای رسیده است که براساس خبرهای منتشره در خبرگزاری رویترز بیش از ۳۹میلیون تن سنگ‌آهن رسیده است.در همین حال و اگر چه سیستم نرخ‌گذاری در کشور با بازارهای جهانی ارتباط مستقیمی نداشته و به سیاست‌های دولتی مرتبط است، اما معامله‌گران شاهد تشکیل صف خرید برای چادر ملو بودند. گل گهر نیز تقویت نسبی را شاهد بود.

در همین حال رشد بهای مس به مرز ۶هزار دلار نیز سبب شده است، نماد ملی مس یکی از صف‌های سنگین عمده بازار را به خود اختصاص دهد، صفی که همچون روزهای گذشته عرضه‌ای را در مقابل نداشت. در همین حال به دلیل توجه بازار به نماد ملی مس، معادن و فلزات نیز با صف سنگین مواجه شد. در این شرایط معامله‌گران در انتظار هستند که دریابند آیا حرکت نمادهای سنگ‌آهنی می‌تواند تاثیر مضاعفی را بر نماد سرمایه‌گذاری معادن و فلزات و سرمایه‌گذاری امید که دیروز به دلیل صف فروش، مشمول ضوابط رفع گره‌های معاملاتی بود، خواهد داشت یا نه؟

در بازار دیروز تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری دوره دهم دکتر احمدی‌نژاد توسط مقام معظم رهبری مهم‌ترین خبر خارج از بازار بود که با این تنفیذ دوره دهم ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد آغاز خواهد شد.در این میان ترکیب کابینه پیشنهادی رییس‌جمهوری و همچنین نحوه تعامل مجلس با این کاندیداهای پیشنهادی دارای اهمیت بالایی است.

در نماد حفاری بازار دیروز شاهد غلبه فروشندگان بر خریداران بود. در شرایطی که صندوق نفت با خرید ۲۹میلیون سهم به جمع دارندگان درصدی سهم حفاری شمال پیوسته است، بازار با عرضه سنگین سهام، شاهد تشکیل صف فروش قابل ملاحظه‌ای بوده است.

در بازار دیروز در گروه معدنی معامله‌گران همچنان در انتظار روشن شدن ابعاد خبر واگذاری معدن انگوران به شرکت توسعه معادن روی هستند، در صورت انجام این واگذاری می‌توان به بهبود شرایط تولیدکنندگان روی امیدوار بود هر چند که زیان‌های انباشته و وضعیت بازار جهانی و شرایط قرارداد به ویژه تکلیف دیواره ریزش کرده معدن نیز دارای اهمیت بالایی است.

در گروه خودرویی، کارشناسان برآوردهای گوناگونی را از میزان تاثیر‌گذاری واگذاری سهام بانک پارسیان بر شرکت‌های دارای این سهم در گروه ایران خودرو ارائه می‌دهند. در همین حال مساله تقسیم یا عدم تقسیم این سود نیز دارای اهمیت است، از یک سو تقسیم این سود به معنای خروج سنگین نقدینگی از شرکت‌های زیر مجموعه ایران خودرو و تداوم مشکلات خواهد بود و از سویی عدم تقسیم سود نیز به معنای شرایط دشوار شرکت مادر در ترازنامه است. در گروه سیمانی اقبال نسبی معامله‌گران به نمادهای عمده این گروه همچنان ادامه دارد به گونه‌ای که نماد سیمان فارس و خوزستان که در معرض افزایش سرمایه قرار دارد، دیروز در بازگشایی نماد با صف خرید مواجه شد. در مجموع بازار دیروز با نوسان همراه بود که در نهایت به رشد ۸/۳واحدی شاخص انجامید.

ارزش معاملات نیز بالغ بر ۳/۱۷میلیارد تومان بود. از ۱۴۶نماد مورد معامله نیز ۶۹نماد با افت قیمت و ۷۲نماد با رشد قمیت

داد‌و‌ستد شدند.