فارس- مدیرعامل کارگزاری سهام عدالت از ارزش ۵/۱۵‌هزار‌میلیارد تومانی سهام ۱۴ شرکت دولتی واگذار شده به سهام عدالت و بررسی صلاحیت مدیران ۳۰ شرکت سرمایه‌گذاری استانی توسط سازمان بورس خبر داد.

محمد جواد شیخ با اشاره به ابلاغیه دولت در خصوص واگذاری سهام ۱۴ شرکت دولتی به عنوان سهام عدالت اظهار داشت: شرکت کارگزاری سهام عدالت سهام ۵۰ شرکت بورسی و غیر بورسی را به ۲۲‌میلیون نفر از مشمولان سهام واگذار کرده و سهام ۱۴ شرکت دولتی نیز از طریق ۳۰ شرکت سرمایه‌گذاری خواهد بود و طی آن باید به ۲۰‌میلیون نفر از مشمولان سهام داده شود.

وی با بیان اینکه ۱۴ شرکت واگذار شده دارای ارزش ۵/۱۵‌هزار‌میلیارد تومانی هستند، ادامه داد: بعد از انحلال شرکت کارگزاری سهام عدالت، ۳۰ شرکت سرمایه‌گذاری استانی متولی واگذاری سهام عدالت به مشمولان خواهند بود.

بر اساس این گزارش، بر اساس مصوبه ۶مرداد هیات وزیران، به استناد ماده ۳۴ قانون اجرای سیاست‌های اصل ۴۴، سهام دولتی (سهام متعلق به شرکت‌های مادرتخصصی ذی‌ربط) و متعلق به دولت در ۱۴ شرکت دولتی دیگر بابت سهام عدالت به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی واگذار می‌شود. این سهام به نسبت مشمولان هر استان واگذار خواهد شد تا برابر مقررات توسط انتقال گیرندگان اداره شود.

بر اساس این مصوبه، ۴۰‌درصد سهام شرکت‌های ملی گاز، ملی صنایع پتروشیمی، هواپیمایی جمهوری اسلامی، پایانه‌های صادراتی مواد نفتی، دخانیات و ملی پخش فرآورده‌های نفتی و ۱۰درصد سهام شرکت‌های پالایش نفت بندر عباس، پالایش نفت لاوان، پالایش نفت تهران، پالایش نفت شیراز، پالایش نفت کرمانشاه، پالایش نفت آبادان، پالایش نفت اراک و پالایش نفت تبریز به سهام عدالت اختصاص یافت.

به گفته مدیرعامل کارگزاری سهام عدالت، سازمان خصوصی با انعقاد قراردادی سهام این ۱۴ شرکت را به ۳۰ شرکت سرمایه‌گذاری استانی منتقل خواهد کرد.

شیخ با اشاره به اینکه کارگزاری سهام عدالت تا پایان شهریور ماه منحل خواهد شد، افزود: ۳۰ شرکت سرمایه‌گذاری استانی برای تشکیل کانون مربوطه و پذیرش در بورس، درخواست‌ صدور مجوز را به سازمان بورس و اوراق بهادار ارائه کرده‌اند و این سازمان در حال بررسی صلاحیت مدیران این ۳۰ شرکت استانی است.

مدیرعامل کارگزاری سهام عدالت با بیان اینکه مدارک تایید صلاحیت مدیران ۳۰ شرکت استانی به طور کامل به سازمان بورس ارائه شده، ادامه داد: بعد از بررسی صلاحیت و ثبت این ۳۰ شرکت نزد بورس، باید سهام کارگزاری سهام عدالت بر اساس تعداد مشمولان هر استان به ۳۰شرکت‌ استانی واگذار شود تا بعد از اصلاح سرمایه، مرحله تبدیل شدن به سهامی عام نیز طی و سپس مقدمه پذیرش در بورس آنها فراهم شود.

شیخ گفت: بعد از پذیرش در بورس ۳۰ شرکت استانی، مشمولان سهام عدالت می‌توانند به اندازه‌ای که اقساط را پرداخت کرده و یا مشمول تخفیف شده‌اند اقدام به فروش سهام خود کنند.