تعادل در حفاری

عکس: حمید جانی‌پور

گروه بورس-همایون دارابی: بازار داد‌و‌ستد سهام روز گذشته شاهد به تعادل رسیدن نماد حفاری شمال بود.سومین شرکت اصل ۴۴حوزه وزارت نفت در خلال ۸روز گذشته به رشد پیوسته خود ادامه داده بود که از این نظر یک رکورد در بین اصل ۴۴‌های بورس به ثبت رسانده بود.

در معاملات دیروز، معامله‌گران پس از عرضه اولیه، تشکیل صف خرید را برای نماد حفاری شاهد بودند، اما این صف خرید با عرضه سنگین مواجه شد و در نهایت معاملات تا صفر تابلو (آخرین قیمت روز گذشته) پایین آمد، امری که البته به همراه خود معامله ۳۷میلیون سهم را به همراه آورد که ۴۱درصد کل معاملات دیروز را به خود اختصاص داد.

در بازار دیروز، معامله‌گران در تحولات کلان بازار در انتظار برگزاری مراسم تحلیف رییس‌جمهوری به عنوان شروع به کار دولت جدید هستند و انتظار می‌رود سخنان و نقطه‌نظرات بیان شده در این مراسم، برنامه کاری دولت دهم و اولویت‌های اجرایی آن را مشخص کند. همچنین اعلام اسامی کاندیداهای وزارت خانه‌های اقتصادی نیز از مهم‌ترین تحولات پس از مراسم تحلیف خواهد بود. معامله‌گران دیروز در نماد حفاری شمال، شاهد انتشار شایعاتی در مورد مجمع شرکت بودند که براساس برخی خبرها این مجمع در روز بیست و هشتم مرداد ماه برگزار خواهد شد .در همین حال گمانه‌زنی‌ها از عرضه‌های آتی سازمان خصوصی‌سازی نیز دارای اهمیت است. براساس برخی از خبرها سازمان خصوصی‌سازی همچنان به عرضه‌های خرد سهام ادامه خواهد داد، امری که البته به دلیل کاهش سطح نقدینگی معامله‌گران سبب رکود در بازار خواهد شد.

از سویی دیروز با خروج نقدینگی از نماد حفاری شمال و معامله ۳۷میلیون سهم در بازار، برخی از منابع معامله‌گران کوتاه مدت آزاد شده است که البته رقم قابل‌توجهی که بتواند تغییراتی را در سطح بازار ایجاد کند به شمار نمی‌رود.

در معاملات روز گذشته در گروه فلزی نماد ملی مس تحت تاثیر رشد بازار جهانی شاهد صف قابل‌توجهی بود که البته با عرضه خاصی همراه نشد. از سویی تشکیل صف سنگین برای ملی مس سبب شد سرمایه‌گذاری معادن و فلزات که از روز گذشته رشد قیمتی و تشکیل صف خرید را تجربه کرده بود دیروز نیز با صف قابل‌توجهی مواجه شود. در این گروه نماد آلومینیوم ایران دیروز برای برگزاری مجمع سالانه متوقف شد. مجمع قبلی این شرکت با سخنان مدیرعامل مهر اقتصاد ایرانیان در مورد احتمال پس دادن این سهم به دولت با حواشی همراه شده بود. وضعیت ناامیدکننده آلومینیوم ایران تحت تاثیر کاهش بهای جهانی آلومینیوم و همچنین هزینه‌های سنگین این واحد به دلیل استهلاک خط جدید و همچنین شرایط بدتر در صورت اجرای طرح تحول اقتصادی تاثیراتی را بر سهامداران این شرکت به ویژه شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی نیز بر جای می‌گذارد. توسعه صنعتی با توجه به فشار خرید آلومینیوم ایران و پرداخت اقساط آن و همچنین مالکیت گسترده در شرکت‌های گروه توسعه معادن روی با دشواری دو چندانی مواجه است. در گروه معدنی معامله‌گران در انتظار اعلام نتایج مناقصه معدن انگوران هستند، معدنی که ستون فقرات صنعت روی و سرب کشور به شمار می‌رود.

درگروه بانکی معامله‌گران سنگین‌تر شدن صف خرید بانک پارسیان را تحت تاثیر اعلام معامله عمده این بانک شاهد بودند. وضعیت بانک پارسیان البته در مورد دیگر نمادهای این گروه نیز بدون تاثیر نبوده است. در شرایط کنونی برخی از کارشناسان بازار معتقدند که با فروکش کردن حرکت نماد حفاری شمال و همچنین رکود در گروه تجهیزاتی‌ها، گروه بانکی در کنار تک سهم‌های دارای پتانسیل می‌تواند حرکت بازار را شکل بدهد.

در نماد مخابرات ایران دیروز همچنان شایعات در مورد علل توقف این نماد در بازار به گوش می‌رسید.

در گروه خودرویی، معامله‌گران با شایعاتی در مورد احتمال فروش زمین شرکت خاور (متعلق به شرکت زیر مجموعه ایران خودرو دیزل شرکت تاپ سرویس) مواجه هستند. این زمین پیش از این به صورت داخلی به شرکت تعاونی کارکنان ایران خودرو، واگذار شده بود. با توجه به خبرهای نامناسب از وضعیت مالی ایران خودرو، فروش دارایی‌های این شرکت یکی از گزینه‌های کاهش مشکلات در این بزرگ‌ترین شرکت خودرو‌سازی خاورمیانه به شمار می‌رود.

در گروه سیمانی، برخی از نمادها با توجه به کاهش شدید قیمت و همچنین انتشار گزارش‌های مناسب سه ماهه با اقبال نسبی مواجهند. در بازار دیروز در کنار صف خرید نماد سیمان کردستان صف فروش سیمان تهران نیز جمع‌آوری شد.

در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل بود که در آن شاخص کل۲۰ واحد ترقی کرد. ارزش کل معاملات نیز به ۳/۱۵میلیارد تومان رسید. از ۱۴۴نماد مورد معامله ۶۵نماد با افت ارزش و ۷۱نماد با رشد قیمت داد‌و‌ستد شدند.