«انگوران» به توسعه معادن روی رسید

گروه بورس- یک منبع آگاه از برنده شدن توسعه معادن روی ایران در مزایده معدن انگوران خبر داد.

وی با بیان این که ۳ گروه شامل بانک پاسارگاد، هلدینگ خاورمیانه (مبنا) و توسعه معادن روی در این مزایده شرکت کرده بودند، گفت: قیمت بالای ۱۵۵میلیارد تومانی به عنوان نرخ پایه مزایده معدن انگوران، یکی از دلایل تعداد کم شرکت‌کنندگان در مزایده بوده است. با این حال توسعه معادن روی ایران با توجه به نیازی که به این معدن داشت، بالاترین پیشنهاد قیمت را معادل ۱۸۶میلیارد تومان ارائه داد، تا بدین ترتیب برنده این مزایده بزرگ شود.

وی در مورد جزئیات این مزایده گفت: توسعه معادن روی به عنوان برنده مزایده، ظرف ۱۰روز کاری باید ۵۰درصد از ارزش این مزایده ۱۸۶میلیارد تومانی را پرداخت کرده و ۵۰درصد دیگر را ظرف ۵سال در قالب اقساط ۶ماهه پرداخت نماید.

وی در پاسخ به این پرسش که با برنده شدن «کروی» در مزایده انگوران، این شخصیت حقوقی تا چه مدت زمانی می‌تواند از این معدن بهره‌برداری کند؟ گفت: مدت زمان در نظر گرفته شده در قرارداد حداقل ۱۰ سال است و این مدت قابل تمدید نیز هست. این منبع با اشاره به نیاز تولیدکنندگان روی به خاک انگوران گفت: برنده شدن توسعه معادن روی در مزایده انگوران به این معنی نیست که دیگر تولیدکنندگان سهمی از خاک معدن ندارند، بلکه ۲۵درصد از خاک قابل بهره‌برداری از معدن به عنوان سهمیه دیگر تولیدکنندگان سرب و روی غیر از «کروی» و زیرمجموعه‌های آن در نظر گفته شده تا بر این اساس، تمام تولیدکنندگان بتوانند در یک شرایط منصفانه از خاک این معدن غنی از سرب و روی بهره‌مند شوند. از طرفی دیگر، «کروی» در انگوران به دنبال خاک فروشی نیست، بلکه قصد دارد ضمن بهره‌مندی همه تولیدکنندگان از خاک، به یک هلدینگ سرب روی قدرتمند تبدیل شده و صنعت سرب و روی از حالت فعلی خود خارج شود.

وی پیش‌بینی کرد: با پایان باطله‌برداری از معدن انگوران که احتمالا حداقل یک سال طول خواهد کشید، توسعه معادن روی بتواند با بهره‌برداری از این معدن در بازار سرمایه به جایگاه واقعی خود برسد و ارزش سهام آن افزایش یابد.

وی گفت: توسعه معادن روی دارای بیش از ۱۲۵هزار سهامدار مستقیم و ۴میلیون سهامدار غیرمستقیم است و همه آنان باید از منافع بهره‌برداری از معدن انگوران بهره‌مند شوند.

معدن انگوران به عنوان بزرگ‌ترین معدن سرب و روی دارای ذخایر غنی سرب و روی به ارزشی بالغ بر هزار میلیارد تومان است. گفته می‌شود، روز گذشته «کروی» در این مزایده برنده شده، اما قطعیت واگذاری معدن به این شخصیت حقوقی به ۱۰ روز دیگر موکول شده است و دلیل آن نیز موافقت برخی مراجع و دستگاه‌ها با این واگذاری است. دولت از ۲ سال پیش برنامه فروش معدن انگوران را داشت، ولی این واگذاری به دلایلی از جمله مشکلات منطقه‌ای و شائبه‌ ایجاد رانت هیچ گاه صورت نگرفت. این گزارش می‌افزاید: پاکت‌های مزایده انگوران روزگذشته با حضور نمایندگان کمیسیون صنایع مجلس بازگشایی شده است.