فرید هلالات
در تحلیل اخیر قیمت جهانی نفت خام محدوده ۶۸‌دلار به عنوان هدف قیمت مطرح شد. پس از برخورد قیمت به ۶۸‌دلار موج اصلاح قیمت به سرعت تا ۶۲‌دلار تصحیح کرده و قیمت دوباره به سطح ۶۸‌دلار بازگشته است.

چنین هیجانی نشانه خوبی برای صعود قیمت نفت محسوب می‌شود. نفوذ قیمت به 68‌دلار سیگنال شکست صعودی با هدف کلاسیک 75‌دلار محسوب می‌شود. این در حالی است که 8/161‌درصد فیبوناچی در محدوده 73‌دلار به سبب قرار داشتن در محدوده سقف قبلی قیمت، مقاومت مهمی است، اما در مجموع احتمال تحقق 75‌دلار وجود دارد. حرکت بسیار هیجانی قیمت می‌تواند به تست شدن 80 - 79‌دلار بیانجامد. مقاومت‌های بلند مدت عبارتند از:
۷۷‌دلار در محدوده ۲/۳۸‌درصد فیبوناچی
90‌دلار در محدوده تصحیح 50‌درصد
۱۰۳‌دلار در محدوده ۸/۶۱درصد فیبوناچی
120‌دلار در محدوده 4/76‌درصد فیبوناچی
۱۴۷‌دلار در محدوده قله تاریخی قیمت
با در نظر گرفتن مقاومت 77‌دلار، تحقق 75‌دلار با احتمال مناسبی همراه است اما قیمت نمی‌تواند با یک موج صعودی از سد 80‌دلار بگذرد. با این همه این احتمال وجود دارد که در طی موج‌های صعودی بعدی، اهداف بالاتر محقق شوند.
این در حالی است که در نمودار شاخص‌های مهم وال استریت نظیر S&P۵۰۰ و DJI.I الگویی شبیه به سر و شانه معکوس مشاهده می‌شود. بنابراین احتمال ایجاد موج صعودی مناسب در بازار‌های جهانی بالا است. Farid.Helalat@gmail.com