آخرین تحولات هشتمین  روز «حفاری» در بورس

گروه بورس- معصومه طاهرخانی: «صف خرید حفاری آب شد»، «۴۱درصد ارزش معاملات دیروز در سبد حفاری»، «حفاری؛ رکورددار فروش ۱۳درصد سهام طی ۷ روز کاری»، «سهام حفاری شناور شد» و سرانجام «صف فروش ۶میلیونی فردا در انتظار حفاری».... اینها بخشی از مهم‌ترین اتفاقاتی هستند که سهام حفاری شمال روز گذشته در بورس تهران با آنها روبه‌رو بود. سرانجام صف‌های خرید حفاری که در روزهای اول پس از عرضه اولیه چندصدمیلیونی بود، روز گذشته از بین رفت و تنها ۶میلیون صف فروش را برای امروز پیش‌ روی سهامداران گذاشت.

در آغازین ساعات معاملات دیروز، ۱۲میلیون صف خرید حفاری با عرضه‌های صورت گرفته، از بین رفت و تا پایان ساعات معاملات صف خریدی تشکیل نشد. در این بین سازمان خصوصی‌سازی که بعد از عرضه اولیه ۶درصد سهام شرکت در ۳۱تیر ماه، ۷درصد دیگر را به صورت خرد عرضه کرده بود، دیروز سهمی عرضه نکرد.

البته در شرایطی که صف فروش ۶میلیونی حفاری تشکیل شده است، صف خرید قریب ۲میلیونی هم برای سهام این شرکت شکل گرفته، ولی به هر روی کفه فروش سنگین‌تر است.

حفاری؛روزی ۶/۲ درصد سود خالص!

اما سهامدارانی که سهام این شرکت را از زمان عرضه اولیه در اختیار داشتند، در صورتی که دیروز اقدام به فروش می‌کردند به سود خالص ۲۱درصدی دست پیدا می‌کردند.

چرا که حداکثر قیمت روز گذشته هر سهم حفاری ۱۷۱۸ریال بود که نسبت به قیمت ۱۴۰۰ریالی روز عرضه اولیه، افزایش ۳۱۸ریالی را تجربه کرد. همچنین معاملات دیروز سهام حفاری که بالغ بر ۳۷میلیون سهم بود، توانست ۴۱درصد ارزش معاملات را به خود اختصاص دهد.

رکوردهای «حفاری»

بررسی روند معاملات سهام حفاری از زمان عرضه اولیه تا دیروز نکات جالبی را در بر دارد. مهم‌ترین بخش از این آمارها به فروش ۱۳درصد سهام یک شرکت طی ۸ روز کاری در بورس تهران برمی‌گردد. همچنین با توجه به قرار داشتن نماد حفاری در تابلوی فرعی بازار اول تالار معاملات، حداقل ‌درصد سهام شناور آزاد این شرکت باید ۱۵درصد باشد. از طرفی ۱۵درصد تعریف شده به معنی شناور بودن سهام بین ۱۰ تا ۱۵درصد است که با نگاهی به میزان سهام فروش رفته، «حفاری» شاید اولین شرکت اصل چهل‌وچهاری باشد که به فاصله چند روز بعد از عرضه اولیه، حداقل‌هایی را رعایت کرده است.

وکالت ۸۰درصدی حفاری در دست خصوصی‌سازی

از سوی دیگر رییس ستاد اصل ۴۴ شرکت ملی نفت ایران در گفت‌وگو با «سنا» گفت:‌ پیش از عرضه سهام حفاری در بورس، شرکت ملی نفت، وکالت فروش ۸۰‌درصدی سهام این شرکت را به خصوصی‌سازی داده است و هیأت واگذاری می‌تواند در مورد نحوه واگذاری بلوکی یا خرد این سهم تصمیم‌گیری کند.

کارکنان و مدیران حفاری در صف سهامداری

«کاردر» همچنین در مورد ترکیب فعلی سهامداران این شرکت گفت: در کنار ۱۰‌درصد سهامی که بابت رد دیون به سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح واگذار شده، ۵‌درصد از سهام به صورت ترجیحی به کارکنان و ۵‌درصد دیگر نیز به مدیران شرکت داده شده است.وی افزود: کد سهامداری برای انتقال سهام به کارکنان و مدیران از بورس گرفته شده و به زودی سهام به این گروه واگذار خواهد شد.وی یاد آور شد:هنوز تصمیم خاصی برای واگذاری بلوک حفاری گرفته نشده و به احتمال زیاد بعد از برگزاری مجمع سالانه این شرکت،درصد واگذاری و شرایط آن اعلام خواهد شد.

مجمع حفاری؛ ۲۸ مرداد ماه

در همین رابطه «موج» از برگزاری مجمع عادی سالانه سهام شرکت حفاری شمال در ۲۸مرداد ماه خبر داده است. انجام عرضه اولیه سهام شرکت حفاری شمال در سی‌ویکم تیرماه سبب مواجه شدن این شرکت با تنفس برای برگزاری مجمع سالانه خود شد.