حفاری و بی‌پولی

گروه بورس-همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته نیز زیر سایه عرضه‌های سنگین سهام حفاری شمال از سوی سازمان خصوصی‌سازی قرار داشت. عرضه‌هایی که نزدیک به ۵۰درصد کل معاملات بازار دیروز را به خود تخصیص داد.

در بازار دیروز معامله‌گران در ابتدای وقت معاملاتی با تعادل نسبی در نماد حفاری شمال مواجه شدند، اما این تعادل دیری نپایید و با تشکیل صف خرید سنگین، معامله‌گران در انتظار عرضه‌های سازمان خصوصی باقی ماندند. عرضه‌های سازمان خصوصی‌سازی نیز که

براساس برخی شنیده‌ها به دلیل تعیین کارگزار ناظر با تاخیر همراه شد در ساعت ۱۱ و ۵۸دقیقه در بازار صورت گرفت تا مجموعا نماد حفاری شمال با معامله بیش از ۴۷میلیون سهم، بیش از ۴۷درصد کل معاملات ۱۷میلیارد تومانی بازار دیروز را به خود اختصاص دهد. در همین حال تداوم عرضه‌های سازمان خصوصی‌سازی و تمایل خریداران سهام به نگهداری سهام حفاری شمال سبب شده است بازار با نشانه‌های آشکاری از کاهش سطح نقدینگی مواجه باشد. در این شرایط کارشناسان بازار خواهان اعلام عرضه‌های بلوکی سهام حفاری شمال و جانشینی این عرضه‌ها به جای عرضه خرد سهام هستند تا بازار از افت ناشی از نبود نقدینگی دور شود. در بازار دیروز به ویژه در نیم‌ساعت پایانی بازار و در شرایطی که عرضه سهام حفاری قطعی شده بود، موجی از عرضه‌ها در نمادهای مورد توجه بازار آغاز شد که نشانه‌ای از تلاش معامله‌گران برای تامین نقدینگی برای خرید سهام حفاری شمال است.

در بازار دیروز انتشار خبرهای اولیه در مورد عرضه سهام بانک پارسیان توسط ایران خودرو سبب شد این نماد با صف خرید همراه شود.صف خرید در نماد بانک‌های پارسیان و بانک کارآفرین و سینا سبب شد تا به‌رغم کمبود نقدینگی در بازار، معامله‌گران بهبود شرایط گروه بانکی را تجربه کنند. در نماد مخابرات ایران معامله‌گران دیروز در ابتدای وقت معاملاتی توقف نماد را شاهد بودند.

در گروه فلزی بهای فلز مس در آخرین معاملات روز جمعه در بازارهای جهانی به مرز ۵۷۰۰ دلار در هر تن نزدیک شد که خبری مناسب برای ملی مس و همچنین سهامداران این شرکت از جمله سرمایه‌گذاری معادن و فلزات تلقی می‌شود.

در گروه پتروشیمی، نماد پتروشیمی خارک دیروز در قیمت‌های تعادلی بازگشایی شد. نماد خارک البته ۴درصد برای سهامداران پس از مجمع بازدهی داشته است.

در مجموع بازار دیروز بازاری قطبی با محوریت حفاری شمال بود که در آن شاخص ۴۵واحد ترقی کرد. از ۱۳۸نماد مورد معامله نیز ۵۰نماد با افت ارزش و ۸۵نماد با رشد قیمت دادوستد شدند.