«ایران خودرو» 14درصد «پارسیان» را می‌فروشد

فارس- بعد از گذشت ۳۲ماه از لغو معامله بلوک ۸/۲۸درصدی بانک پارسیان در مهرماه ۸۵، بار دیگر بحث واگذاری سهام این بانک توسط ایران خودرو مطرح شده تا از این طریق ۲۰۰‌میلیارد‌تومان از ‌هزار‌میلیارد‌تومان مورد نیاز ایران خودرو تامین شده و زیان ۴۰‌تومانی هر سهم آن به ۱۵‌تومان کاهش یابد.

شرکت ایران خودرو به دلیل اصلاح ساختار مالی و انباشت بدهی با مشکلات مالی و نبود امکان تقسیم سود در مجمع سالانه و زیان ۱۷۷‌میلیارد‌تومانی مواجه شده است. بر اساس مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار و با هدف رفع مشکلات کمبود نقدینگی این شرکت خودروساز بزرگ، تامین‌هزار‌میلیارد‌تومان برای ایران خودرو تصویب شد که از این مبلغ ۵۰۰‌میلیارد‌تومان توسط بانک‌های عامل تامین خواهد شد. اما شورای پول و اعتبار پرداخت این حجم از نقدینگی را منوط به تامین مالی ۲۰۰‌میلیارد‌تومان از طریق فروش سهام بانک پارسیان، پیش فروش محصولات، افزایش سرمایه و فروش شرکت‌های وابسته و انتشار اوراق مشارکت با رعایت ضوابط سیاستی و نظارتی شبکه بانکی کشور در سال ۸۸ کرده است. به گفته جمشید ایمانی، قائم‌مقام مالی و اقتصادی ایران خودرو، طی دو هفته آینده ۵۰۰‌میلیارد‌تومان تسهیلات بانکی به حساب این شرکت واریز خواهد شد. از سوی دیگر میرجواد سلیمانی قائم‌مقام محصول و کیفیت ایران خودرو اعلام کرده، ۳۰۰‌میلیارد‌تومان اوراق مشارکت توسط این شرکت نیز منتشر خواهد شد. این دو برنامه در شرایطی اعلام شده که در این میان آنچه برای بازار سهام از اهمیت بسزایی برخوردار است، بحث فروش سهام تحت تملک ایران خودرو از بانک پارسیان برای تامین ۲۰۰‌میلیارد‌تومان است که در هفته‌های آینده می‌تواند جزو مهم‌ترین رویدادهای بانک پارسیان و بازار سهام باشد.

بر اساس این گزارش، شرکت ایران خودرو از موسسان اصلی بانک پارسیان است که بعد از ورود این بانک به بورس در آبان ۸۳ به قیمت هر سهم ۶۶۰تومان و فراز و فرود ۸۱۶ تا ۱۲۷‌تومانی تا سال ۸۵، تصمیم به فروش بلوک ۸/۲۸‌درصدی سهام بانک پارسیان به صورت عمده و یکجا گرفت.

با این تصمیم، یک‌میلیارد و ۴۴۰‌تومان سهم بانک پارسیان که در آن زمان عنوان بزرگ‌ترین بانک خصوصی کشور را داشت به قیمت هر سهم ۲۰۴‌تومان و به ارزش ۲۹۳‌میلیارد و ۶۷۰‌میلیون‌تومان از سوی کارگزاری بانک سپه روی میز فروش بازار سهام قرار گرفت. با این اتفاق چند سرمایه گذار حاضر به خرید این بلوک مدیریتی سهام بانک پارسیان شدند تا اینکه گروه صنعتی صفا با مدیریت صفا رستمی به همراه یک شریک ایرانی‌الاصل به نام العقیلی موفق به خرید این بلوک شد. با این رویداد مهم که دومین خصوصی‌سازی بزرگ بورس بعد از بلوک ۳۰‌درصدی صدرا در سال ۸۲ بود، بحث‌های متعددی در خصوص صلاحیت خریداران و لزوم بررسی تایید صلاحیت توسط بانک مرکزی و چگونگی تامین منابع مالی برای پرداخت وجه معامله ۲۹۳‌میلیارد‌تومان مطرح شد تا اینکه در واپسین روز مهلت پرداخت وجه نقد معامله، علی صالح‌آبادی رییس سازمان بورس اوراق بهادار از عدم قطعیت این معامله بزرگ در ۹ مهرماه ۸۵ خبر داد و دلیل آن را ارسال نشدن به موقع مدارک در مهلت قانونی اعلام و تصریح کرد: حتی در صورت ارائه به موقع سند تسویه خارج از پایاپای معامله عمده بانک پارسیان، به علت عدم تطابق ضمانت نامه بانکی مشروط از سوی خریدار با مفاد اطلاعیه رسمی سازمان بورس، این معامله قطعی نمی‌شد. از سوی دیگر در بحبوحه این ماجرا رییس‌جمهور در میان مردم ساوجبلاغ به طور غیرمستقیم اما مشهود از این معامله ابراز نگرانی کرد و دستور برخورد را صادر کرد تا اینکه به دستور ابراهیم شیبانی، رییس کل بانک مرکزی آن دوران، عبدالله طالبی و بهرام فتحعلی مدیرعامل و رییس هیأت مدیره بانک پارسیان برکنار شدند تا قصه فروش بلوک مدیریتی و ۸/۲۸‌درصدی این بانک بزرگ با خاطره‌ای تلخ برای خریداران به پایان برسد.

جدیدترین اقدامات برای فروش بلوک بانک پارسیان

حال بعد از گذشت ۳۲ماه از مهر ۸۵ بار دیگر بحث واگذاری سهام بانک پارسیان توسط ایران خودرو مطرح شده تا از این طریق ۲۰۰‌میلیارد‌تومان از‌هزار‌میلیارد‌تومان مورد نیاز ایران خودرو تامین شود. اما این واگذاری با واگذاری بلوک ۸/۲۸‌درصدی بانک پارسیان در سال ۸۵ تفاوت‌هایی دارد. بدین ترتیب که در شهریور سال ۸۵ سرمایه اسمی بانک پارسیان ۵۰۰‌میلیارد‌تومان بود و از ۵‌میلیارد سهم اسمی قرار بود یک‌میلیارد و ۴۴۰‌میلیون سهم عرضه و به قیمت هر سهم ۲۰۴‌تومان به فروش رود.

اما این بار با توجه به افزایش سرمایه ۵۰‌درصدی بانک پارسیان (آخرین سرمایه اسمی بانک پارسیان ۷۵۰‌میلیارد‌تومان است) و برخورداری از ۵/۷‌میلیارد سهم، ایران خودرو برای تامین ۲۰۰‌میلیارد‌تومان حدود ۱۴‌درصد (معادل یک‌میلیارد سهم) را عرضه خواهدکرد که بر اساس شنیده‌ها این تعداد سهام در صورتی عرضه خواهد شد که قیمت هر سهم بانک پارسیان ۲۰۰‌تومان باشد.

این در حالی است که مسوولان ایران خودرو از مدت‌ها پیش با چند گروه متقاضی مذاکراتی را بابت واگذاری حداقل یک‌میلیارد سهم بانک پارسیان انجام داده و دو طرف به نتایج مثبتی هم رسیده‌اند.

از طرف دیگر در ترکیب سهامداران فعلی بانک پارسیان به جز گروه ایران خودرو با ۳۱‌درصد مالکیت، گروه تدبیر با ۱۷‌درصد و صندوق بازنشستگی نفت با ۱۰‌درصد از دیگر سهامداران عمده بانک پارسیان به شمار می‌روند.

در خصوص زمان واگذاری حدود یک‌میلیارد سهم بانک پارسیان نیز باید گفت که ایران خودرو ظرف هفته جاری یا هفته آینده نسبت به درج آگهی نوبت دوم مجمع سالانه اقدام خواهد کرد و بعد از نتایج این مجمع، در صدد فروش سهام بانک پارسیان برخواهد آمد که به نظر می‌رسد این برنامه در اواخر مرداد ماه و یا اوایل شهریور اجرایی شود.