بازار حفاری

گروه بورس - همایون دارابی: معامله‌گران بازار سهام روز گذشته نیز شاهد معاملات پرحجمی در نماد تازه وارد حفاری شمال بودند. معاملاتی که با در برگرفتن ۵۰میلیون سهم داد و ستد ۴۰درصد کل ارزش بازار را به خود اختصاص داد.

بازار دیروز البته در کلیت خود نیز حالت قطبی داشت به گونه ‌ای که سه نماد مخابرات ایران، حفاری شمال و بانک صادرات عملا سهمی ۶۴درصدی از معاملات ۶/۲۰میلیارد تومانی بازار داشتند.در حال حاضر عرضه ‌های سنگین در نماد حفاری شمال و استقبال بی‌سابقه معامله‌گران از این نماد سبب شده است بازار با کمبود نقدینگی مواجه شود. در این زمینه البته پایان عرضه‌های سازمان خصوصی‌سازی می‌تواند به بازار فرصت استراحت بدهد.

در همین حال در مسائل مهم برای معامله‌گران همچنان تحولات کابینه دولت دهم و مراسم تحلیف دولت در صدر مسائل قرار دارد. در این زمینه، معامله‌گران در انتظار اعلام اسامی وزرای اقتصادی کابینه هستند. در بازارهای جهانی نیز معامله‌گران دیروز همچنان شاهد تقویت قیمت مواد خام بودند که این امر تاثیرات مثبتی را بر نمادهای وابسته از جمله ملی مس داشته است؛ به گونه‌ای که این نماد به‌رغم صف خرید سنگین دیروز عرضه‌ای را تجربه نکرد.

با توجه به رشد بهای مواد خام معامله‌گران شرایط دشواری را برای مصرف‌کنندگان مواد خام متصورند. در بازارهای جهانی نیز به نظر می‌رسد در بازار سنگ‌آهن پس از ماه‌ها مذاکره احتمال حصول توافقی بر سر بهای سنگ‌آهن نزدیک است.

در نماد حفاری شمال معامله‌گران با توجه به پایان عرضه‌های سازمان خصوصی‌سازی در انتظار برگزاری مجمع این شرکت هستند مساله‌ای که می‌تواند در برگیرنده تصویر روشنی از آینده شرکت باشد.

نماد مخابرات ایران دیروز همچنان با تشکیل صف خرید مواجه بود. این صف خرید که البته به دلیل انتظار برای معامله عمده شرکت رخ داده است، هنوز با خبری در مورد صدور مجوز واگذاری سهام توسط هیات دولت همراه نشده است.

در گروه بانکی، نمادهای عمده با توجه به برگزاری اخیر مجامع شاهد استراحت نسبی هستند. در این گروه، بانک سینا نیز احتمالا در چند روز آینده بازگشایی خواهد شد. لیزینگ رایان‌سایپا نیز با توجه به گزارش مطلوب سه ماه همچنان با صف خرید همراه است.

در گروه خودرویی به نظر می‌رسد هیات دولت با واگذاری یک خط اعتباری یک‌میلیارد دلاری (معادل یک‌هزار‌میلیارد تومان) به حمایت از ایران خودرو پرداخته است. ایران خودرو با این اعتبار در زمره شرکت‌های خودرویی در سراسر دنیا قرار گرفته است که توسط دولت‌ها مورد حمایت قرار گرفته‌اند. در همین حال شرایط پرداخت این خط اعتباری برای بازار نامشخص است.

در گروه تجهیزات، نماد صدرا امروز (چهارشنبه) احتمالا بازگشایی خواهد شد. گزارش اخیر شرکت و مجمع برگزار شده نشان‌دهنده تغییرات مهمی در این شرکت است.

در مجموع بازار دیروز با رشد ۶/۲۰واحدی شاخص، بازاری قطبی بود که در آن ۱۳۰نماد مورد معامله قرار گرفتند که ۷۹نماد با افت قیمت و ۴۶نماد با رشد قیمت دست به گریبان بودند.