«ایرالکو» را پس می‌دهیم

گروه بورس - مجید اسکندری: نماینده مهر اقتصاد ایرانیان در آلومینیوم ایران از انصراف شرکت متبوع خود از خرید سهام آلومینیوم ایران خبر داد.

به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد جلسه مجمع عمومی عادی سالانه آلومینیوم ایران که قرار بود روز چهارشنبه گذشته برگزار شود به دلیل حضور نیافتن اکثریت سهامداران شرکت، رسمیت نیافت و به تنفس خورد.

دکتر عیسی رضایی، مدیرعامل شرکت مهراقتصاد ایرانیان در جلسه یاد شده و در جمع تعدادی از سهامداران حقیقی گفت: هدف مهر اقتصاد ایرانیان جبران زیان حاصل شده و کاهش قیمت تمام شده بود؛ اما به دلیل مغایرت‌های موجود در اطلاعات منتشر شده اولیه و برخی کارشکنی‌ها از سوی کسانی که مخالف خصوصی‌سازی هستند، انصراف خود را از ادامه خرید سهام ایرالکو اعلام می‌کنیم.

وی افزود: برخی از مقامات محلی اصرار دارند که باشگاه ایرالکو در این شرکت باقی بماند؛ در حالی که شرکتی که با زیان انباشته روبه‌رو است، نمی‌تواند هزینه ۵میلیاردی این باشگاه را بپردازد که این موضوع به وزارتخانه‌های اقتصاد و صنایع، سازمان خصوصی‌سازی و مجلس اعلام شده است.

این عضو هیات‌مدیره ایرالکو توضیح داد: ما برای باشگاه ایرالکو مشتری پیدا کردیم و از این به بعد یک ریال بابت این باشگاه نخواهیم پرداخت؛ اما مقامات و نمایندگان مجلس در این استان با این موضوع به شدت مخالفت می‌کنند که این نیز یکی از نمادهای مخالفت با خصوصی‌سازی است.

رضایی سپس گفت: حداقل ۱۰۰هزار نفر در صنعت آلومینیوم منتفع هستند؛ اما در صورت ادامه مسیر فعلی، در آینده نزدیک شاهد ورشکستگی ایرالکو خواهیم بود.

مدیرعامل مهر اقتصاد ایرانیان درباره قیمت سهام ایرالکو و تطابق نداشتن آن با وضعیت شرکت گفت: ایرالکو دارای سهام شناور آزاد نیست و خریداری شیر برای سهام آن وجود ندارد؛ البته شرکت از ارزش ذاتی بالایی برخوردار است اما در حال حاضر، این ارزش به پول تبدیل نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در زمان واگذاری ایرالکو، سود هر سهم این شرکت برای سال ۸۶ معادل ۳۰۰تومان و برای سال ۸۷ نیز ۴۰۰تومان پیش‌بینی شده بود؛ اما نه تنها این سود محقق نشد، بلکه برای هر سهم ۳۴۰تومان زیان حاصل شده و پیش‌بینی می‌شود در سال جاری حدود ۱۰۰میلیارد تومان زیان داشته باشد.

وی در پایان گفت: امکان ندارد ایرالکو بتواند بدون کمک‌های دولتی سرپا بماند و مهر اقتصاد ایرانیان در صورتی حاضر است در این شرکت بماند که نخست مقامات محلی دست از دخالت‌های خود بردارند و دیگر اینکه بدهی‌های شرکت به مدت پنج سال استمهال شود و دولت نیز از این شرکت حمایت کند.