برگزاری مجمع اولین بانک دولتی بورس با تقسیم 17تومان سود

گروه بورس - بانک ملت در اولین مجمع عمومی عادی سالانه خود پس از ورود به بورس، تقسیم ۱۷۰ریال سود نقدی به ازای هر سهم را تصویب کرد.

دیروز اولین مجمع سالانه بانک ملت با حضور ۹۰‌‌درصد از سهامداران این بانک ۱۳۱۰‌‌میلیارد تومانی در تالار وحدت برگزار شد. این جلسه به ریاست دکتر پورمحمدی نماینده وزارت اقتصاد و امور دارایی و نظارت نمایندگان کارگزاری سهام عدالت و مجموعه تامین اجتماعی برپا شد.

مدیرعامل بانک ملت در این مجمع با اشاره به عملکرد بانک ملت در سال ۸۷ گفت: درآمد کل بانک با رشد ۳۴درصدی نسبت به سال گذشته به ۴۲هزار میلیارد ریال رسیده است.

دیواندری ادامه داد: سود هر سهم بانک ملت در حالی برای سال‌های ۸۶ و ۸۷ مبلغ ۱۴۹ و ۲۲۳ریال بود که سود هر سهم برای سال ۸۸ معادل ۲۴۷ریال اعلام شده است. وی به عملکرد سه ماهه امسال اشاره کرد و افزود: حدود ۲۶درصد از سود اعلامی سال ۸۸ هر سهم بانک ملت تا پایان خردادماه محقق شده است.

دیواندری دلیل افزایش سودآوری بانک ملت را حرکت از عقود مبادله‌ای به سمت عقود مشارکتی اعلام کرد و از افزایش ۱۰درصدی رشد دارایی‌ها و ۵/۱۶درصدی سپرده‌ها خبر داد.

وی روند تغییرات سهام بانک ملت را مدنظر قرار داد و گفت: قیمت هر سهم بانک ملت در حالی با ورود به بورس در ۳۰بهمن سال گذشته ۱۰۵تومان بود که روند صعودی آن تا زمان بسته شدن نماد معاملاتی ادامه داشت و با تفاوت قیمت ۱۴۷ریالی هر سهم، نرخ هر سهم بانک ملت به ۱۱۹تومان و ۷ریال بالغ شد. مدیرعامل بانک ملت در خصوص افزایش سرمایه این بانک گفت: سرمایه بانک ملت در حالی هزارو ۳۱۰میلیارد تومان است که یکی از برنامه‌های آتی ما افزایش سرمایه تا ۲هزار میلیارد تومان از محل آورده نقدی و مطالبات لحاظ شده است. دیواندری زمان برگزاری مجمع فوق‌العاده برای تصمیم‌گیری در خصوص افزایش سرمایه بانک ملت را مهرماه اعلام کرد و ادامه داد: سهامداران حقیقی بانک ملت در حالی تا ۱۷مردادماه سود ۱۷تومانی هر سهم خود را دریافت خواهند که با توجه به افزایش سرمایه بانک ملت، سود سهامداران حقوقی بانک بعد از تصمیم‌گیری در خصوص افزایش سرمایه بررسی خواهد شد.

وی در برابر این سوال که این افزایش سرمایه با چه هدفی مدنظر قرار دارد؟ گفت: نسبت کفایت سرمایه بانک ملت در حالی ۲/۸درصد است که براساس کمیته بال سوئیس نسبت کفایت سرمایه بانک‌ها باید ۱۲درصد باشد. در صورت اعمال و تصویب افزایش سرمایه، نسبت کفایت بانک ملت به ۱۲درصد خواهد رسید.

پس از ارائه گزارش عملکرد سالانه و ارائه صورت‌های مالی مقرر شد از سود ۲۲۳ ریالی محقق شده هر سهم بانک ملت در سال مالی ۸۷، مبلغ ۱۷۰ ریال به ازای هر سهم تقسیم شود.

از سوی دیگر سهامداران حقیقی که دارای یک تا ۱۰۰ هزار سهم هستند از روز شنبه و سهامداران تا بیش از یک‌‌میلیون سهم نیز تا ۱۷ مرداد ماه با مراجعه به شعب بانک ملت در سراسر کشور سود سالانه اولین بانک دولتی حاضر در بورس را می‌توانند دریافت کنند. همچنین در ادامه مجمع ۵عضو هیات‌مدیره بانک ملت تعیین شدند.

سه عضو منتخب از سوی وزارت اقتصاد و کارگزاری سهام عدالت از بین ۵ عضو کنونی معرفی شدند.

بر این اساس دکتر علی دیواندری، محمدرضا ساروخانی و عبدالکریم قوامی به عنوان سه عضو از هیات‌مدیره کنونی تعیین شدند.

همچنین سرمایه‌گذاری صباتامین به عنوان نماینده سازمان تامین اجتماعی و شرکت «به‌پرداخت» به عنوان نماینده کارکنان بانک ملت و بخش خصوصی به عنوان دو عضو دیگر هیات‌مدیره «وبملت» معرفی شدند.

نماینده وزارت اقتصاد در مجمع بانک ملت یادآور شد: تمایل وزارت اقتصاد و دولت به صفر شدن تکالیف دولتی بانک‌های حاضر در بورس است.

دکتر پورمحمدی افزود: براساس برنامه‌هایی که در پیش خواهیم گرفت در آینده ۲۴درصد از سهم دولت در بانک ملت نیز واگذار خواهد شد تا از این طریق تکالیف دولتی این بانک به صفر برسد.