فارس - معاون شرکت تامین سرمایه نوین جزئیات روش‌‌های قیمت‌‌گذاری سهام حفاری شمال را اعلام کرد.

براساس اعلام رسمی، ۶‌‌درصد از سهام حفاری شمال در حالی فردا در بازار اول بورس برای اولین بار عرضه می‌‌‌شود که علی اسلامی‌‌‌بیدگلی درباره جزئیات ارزشگذاری سهام شرکت‌ حفاری شمال اظهار داشت: برای ارزش‌‌‌گذاری این شرکت از روش‌های متداولی چون جریانات نقدی آزاد یا سود آتی شرکت برای سهامداران جزء و عمده استفاده کردیم و پایه ارزشگذاری حفاری شمال را سودهای نقدی آتی شرکت قرار دادیم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه سازمان خصوصی‌سازی براساس آیین‌نامه قیمت‌گذاری از روش‌های متداول دیگری هم استفاده می‌کند، سعی شده روش ارزشگذاری موردنظر ما پشتیبان روش سازمان خصوصی‌سازی باشد. به همین علت از روش سودآوری و سودهای نقدی آتی شرکت استفاده شد.

معاون شرکت تامین سرمایه نوین با بیان اینکه نتیجه ارزشگذاری سهام حفاری شمال به مسوولان سازمان خصوصی‌سازی ارایه شده، ادامه داد: نتیجه‌ای که به عنوان خروجی اصلی (تنزیل سودهای آن شرکت و قدرت سود آوری که روش گذشته نگر است) به دست آمد، این بود که اختلاف قیمت برآوردی این دو روش بسیار اندک و قیمت‌ها به شدت به یکدیگر نزدیک بودند. بر همین اساس به پشتیبانی مطلوبی برای ارزشگذاری قیمت پایه سهام حفاری شمال رسیدیم.

اسلامی‌‌‌بیدگلی ادامه داد: این در حالی است که تجربه نشان داده به دلیل عدم کفایت و توازن بین دو طرف عرضه و تقاضا در عرضه‌های اولیه سهام و همچنین عدم استفاده از روش‌های متداول قیمت‌گذاری دنیا در بازار سهام کشور، این احتمال وجود دارد که قیمت سهام شرکت‌هایی چون حفاری شمال در روز اول عرضه با قیمت کارشناسی متفاوت باشد اما در بلند مدت ارزشیابی‌های این چنینی با استفاده از روش‌های مرسوم می‌تواند به کشف قیمت مناسب سهام شرکت منتهی شود.

وی افزود: برای عرضه‌های اولیه سهام شرکت‌ها در بورس کشور پیشنهادی مبنی بر در نظر گرفتن صرف ریسک برای سهامداران و افزایش جذابیت‌ها در عرضه‌های اولیه شرکت ارایه کرده‌ایم تا با توجه به اینکه سهامداران در عرضه‌‌های اولیه ریسک بیشتری را می‌پذیرند، ارزشیابی شرکت‌ها با قیمت پایین‌تری باشد تا سهامداران موفق به کسب بازدهی متناسب با ریسک باشند.

به گفته وی این مورد در قالب پیشنهاد به مسوولان سازمان خصوصی‌سازی ارایه شده که نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.

این مقام مسوول در شرکت تامین سرمایه نوین در برابر این سوال که آیا برای عرضه اولیه سهام حفاری شمال پیشنهاد تعهد پذیره‌نویسی هم به سازمان خصوصی‌سازی ارایه شده یا خیر؟ پاسخ داد: بله. در دو مرحله چنین پیشنهادی ارایه شد، اما این روش با چالش‌هایی مواجه است، چرا که تعهد پذیره‌نویسی در بورس دیگر کشور‌ها براساس مناقصه و ارایه قیمت‌های پیشنهادی از سوی شرکت‌های تامین سرمایه و بررسی قیمت‌ها توسط سهامداران است، اما با توجه به اینکه در ایران فقط دو شرکت تامین سرمایه فعال هستند، چنین امکانی وجود ندارد.

اسلامی‌‌‌بیدگلی افزود: اما در بلند مدت و با افزایش تعداد شرکت‌های تامین سرمایه در ایران، امکان استفاده از روش تعهد‌ پذیره‌نویسی به وجود خواهد آمد.

وی در خاتمه گفت: حفاری شمال اولین شرکت بالا دستی وزارت نفت است که با ورود این شرکت به بورس تنوع شرکت‌ها و صنایع و جذابیت بورس افزایش یافته و از طرف دیگر با کاهش ریسک بازار، به تعداد سهامداران نیز افزوده خواهد شد.