گروه بورس- همایون دارابی: بازار داد و ستد سهام روز گذشته شاهد جوی آرام بود. جوی که ناشی از برگزاری شماری از مهمترین مجامع شرکت‌‌های بورسی، تعطیلی میان هفته و همچنین اعلام عرضه سهام حفاری شمال در بازار امروز (چهارشنبه)بود.

در بازار دیروز معامله‌‌گران در تحولات موثر بر بازار سهام همچنین شاهد تداوم شرایط رو به رشد بهای فلزات رنگین بودند که در این میان بهای مس توانسته است رکورد قیمتی ۹ماهه اخیر خود را ثبت کند. مس با دست یابی به رقم ۵هزار و ۳۱۰دلار در هر تن از زمان بروز رکود اقتصادی تا کنون چنین رشدی را شاهد نبوده است.

در همین حال به نظر می‌‌‌رسد با توجه به افت ارزش دلار بهای مواد خام همچنان شرایط مطلوبی را تجربه کنند. در همین حال بهای نفت نیز شرایط بهتری را تجربه کرده است. در بازار دیروز معامله‌‌گران با توجه به ترافیک مجامع مهم شاهد تداوم ضعف روند معاملات بودند که این امر به‌رغم بازگشایی شمار قابل ملاحظه‌‌ای از نمادها سبب شد تا بازار شاهد جو آرامی‌‌‌باشد. در بازار دیروز معامله‌‌گران شاهد برگزاری مجامع شرکت‌‌های بانک ملت، سینا، صدرا و آلومتک به عنوان مهمترین مجامع بودند. در همین حال در بازار سرمایه اعلام عرضه سهام حفاری شمال در معاملات امروز(چهارشنبه) از اهمیت برخوردار است. هر چند که حفاری به دلیل کوچکی سرمایه (نسبت به دیگر شرکت‌‌های اصل ۴۴) تاثیر کمتری به لحاظ تامین نقدینگی بر بازار گذاشته است اما تردید بازار در مورد این سهم نیز موجب شده است تا عملا بخشی از تامین نقدینگی معامله‌‌گران به بعد از عرضه (به شرط عرضه در نرخ‌های مناسب) موکول شود. در واقع به نظر می‌‌‌رسد تردید در عرضه سهام حفاری به لحاظ احتمال قیمت گذاری بالای این سهم سبب شده است معامله‌‌گران مردد، از تامین نقدینگی برای خرید این سهم خودداری کنند. از سویی با توجه به عدم واگذاری سهام حفاری به سهام عدالت برخی از کارشناسان اتخاذ چنین تصمیمی‌‌‌ را ناشی از تردید در مورد ریسک بالا و سود‌آوری پایین شرکت ارزیابی کرده‌ اند.

در معاملات دیروز در گروه بانکی معامله‌‌گران با توجه به توقف شمار عمده‌‌ای از نمادهای بانکی، افزایش توجه به سوی نمادهای لیزینگی را شاهد بودند که در این میان لیزینگ رایان سایپا با صف خرید مواجه شد. در همین حال دیروز خبرهایی در مورد تغییرات در نحوه تامین منابع مورد نیاز شرکت‌‌های لیزینگی منتشر شد که در این زمینه ‌‌‌باید به انتظار خبرهای کامل‌تر ماند.

در گروه تجهیزات مپنا پس از برگزاری مجمع و تقسیم سود ۱۶۰ریالی دیروز با بازدهی مناسب به تابلو بازگشت. این بازدهی که معادل سود تقسیم شده در مجمع بوده است، ناشی از انتشار خبرهای مناسب در مجمع این شرکت شامل حضور گسترده مپنا در بخش نفت و گاز به ویژه اعلام قصد شرکت برای ورود به صنعت حفاری و عدم آسیب دیدن در صورت اجرای طرح تحول اقتصادی بود.

در گروه پتروشیمی‌‌‌ نماد پتروشیمی‌ ‌‌اصفهان دیروز در سایه تردیدهای موجود در مورد نرخ خوراک این مجتمع بازگشایی شد که راهی بهتر از افت ۳۵درصدی نیافت.

در گروه تجهیزات همچنین شورای عالی استاندارد بنا به پیشنهاد مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران با اجرای استاندارد اجباری تراکتورها، ماشین‌‌‌های کشاورزی و جنگلداری موافقت کرد.

انتظار می‌‌‌رود این تصمیم هزینه‌‌‌هایی را به شرکت‌‌های تولیدی از جمله تراکتور و کمباین و همچنین شرکت‌‌های تابعه‌‌ای صنعت تحمیل کند. در مجموع بازار دیروز بازاری با جوی آرام و به‌دور از نوسان شدید بود که در آن شاخص کل ۶/۳۶واحد رشد کرد.

ارزش معاملات نیز با توجه به انتقال یک بلوک سهام مخابرات به سهام عدالت دیروز به بیش از ۴۰۰میلیارد تومان رسید. از ۱۰۸نماد مورد معامله نیز ۴۸نماد با افت قیمت و ۵۸نماد با افت ارزش معامله شدند.