گروه بورس-همایون دارابی: بازار داد و ستد سهام روز یک‌شنبه شاهد بازگشایی دو نماد بانکی خصوصی پس از برگزاری مجامع این شرکت‌‌ها بود.

در روز یکشنبه معامله‌‌گران در شرایطی بازگشایی نماد بانک پارسیان را شاهد بودند که در نمادهای بانکی، تقابل میان بانک‌‌های خصوصی و دولتی پررنگ‌تر از گذشته شده است، در حالی که بانک‌‌های خصوصی به دلیل سود بیشتر و معوقات کمتر در نیمه دوم سال گذشته و سه ماه اول سال جاری پیشرو گروه بودند، اما برگزاری مجامع بانک‌‌های خصوصی که توام با رشد آمار معوقات، کاهش میزان رشد سود آوری و میزان سود اندک تقسیمی‌‌‌بود، سبب شده است کارشناسان با چالش‌هایی مواجه شوند. در آخرین مجمع گروه بانک‌‌های خصوصی، بانک اقتصاد نوین نیز با تقسیم سود اندک ۳۶۰ریالی ضمن ایجاد زمینه تعدیل منفی بر گروه ساختمان از جمله نوسازی و ساختمان تهران (که پیش بینی ۳۸۰ریالی را در صورت‌های مالی خود داشت) سبب شده است تا پیش روی گروه بانک‌‌های خصوصی در آینده با مشکل مواجه باشد. این امر حفظ ارزش بازار بانک‌‌های خصوصی را نیز با مشکل روبه‌رو می‌‌‌کند. روز یکشنبه بانک پارسیان در شرایطی وارد تالار شد که بانک تجارت پیش از حضور در مجمع با ارزش بازاری معادل یک هزار و ۳۶۳میلیارد تومان در حال معامله بود و بانک پارسیان با ارزش بازار یک‌هزارو۴۰۶میلیارد تومان(شامل یک هزار و ۱۶۳میلیارد تومان و تقسیم ۲۴۳میلیارد تومان در مجمع هفته گذشته) یا با احتساب ارزش بازار پیش از مجمع (یک هزار و ۳۶۸میلیارد تومان) معامله شده است. امری که نمی‌‌‌تواند منعکس کننده ارزش واقعی دو بانک باشد. در همین حال مقایسه ارزش بازار باقی بانک‌‌ها نیز در بر گیرنده شرایطی مشابه است. در این شرایط کارشناسان بازار در انتظار برگزاری مجامع بانک‌‌های دولتی هستند تا مشخص شود آیا گروه بانک‌‌های خصوصی می‌‌‌توانند همچنان رهبر گروه بانکی بمانند یا خیر؟ در گروه بانکی معامله‌‌گران در معاملات روز یکشنبه شاهد انتقال سهام بانک ملت به کارگزاری بانک ملت بودند.در بازار روز یکشنبه معامله‌‌گران در تحولات کلان با خبر برگزاری نشست مشترک کمیسیون ویژه طرح تحول و رییس جمهوری روبه‌رو شدند، در حالی که محتوای منتشر شده از این جلسه در مورد جزئیات اجرای این طرح مورد اختلاف است اما به نظر می‌‌‌رسد اصل اجرای این طرح قطعی است.در شرایط کنونی شدت کسری بودجه دولت در زمینه بودجه واردات بنزین و کسری بودجه سنگین در بودجه های جاری سبب شده است که نیاز دولت به تامین بودجه از محل افزایش بهای حامل‌‌های انرژی به عنوان تنها راه باقی مانده پیش روی دولت باشد.اجرای طرح تحول می‌‌‌تواند تاثیرات گسترده‌‌ای بر شرکت‌‌های بورسی به ویژه مصرف کنندگان بزرگ انرژی داشته باشد. در بازار سرمایه معامله‌‌گران در نهایت پس از چند روز انتظار، سرانجام روز چهارشنبه شاهد عرضه اولیه شرکت حفاری خواهند بود.

شرکت ۴۵۱ بورس در حالی راهی تابلو خواهد شد که تغییر مدیرعامل و مدیر مالی در ماه جاری، وجود رقیب قوی به نام ملی حفاری و رقبایی که در حال ورود به بازار هستند(شرکت هایی نظیر مپنا)و همچنین ماهیت کاری پیچیده و پیمانکاری شرکت و همچنین سود نقدی اندک شرکت سبب خواهد شد بازار در قیمت گذاری این سهم با تردیدهایی مواجه شود.در بازار روز یکشنبه معامله‌‌گران در گروه بانکی شاهد ادامه رقابت بر سر بلوک ۵درصدی بانک تجارت در وقت اضافه‌‌ای که برای این معامله در نظر گرفته شده بود، هر چند که هنوز مشخص نیست که چه کسی خریدار این بلوک است اما به نظر می‌‌‌رسد بخشی از این بلوک به شرکت‌‌های زیر مجموعه سرمایه گذاری بانک ملی واگذار خواهد شد.در گروه فلزی معامله‌‌گران روز یکشنبه با تشکیل صف خرید برای نماد فولاد مبارکه روبه‌رو شدند. این صف خرید احتمالا به دلیل رقابت سرمایه گذاران برای کسب رای در مجمع آتی هیات مدیره شرکت است. در بازار روز یکشنبه معامله‌‌گران شاهد توقف نماد ملی مس برای برگزاری مجمع فوق‌العاده انتخاب هیات مدیره بودند. انتظار می‌‌‌رود کنسرسیوم خریدار ۲۰درصدی و کارگزاری سهام عدالت بتوانند در این مجمع عضو هیات مدیره به دست آورند. همچنین در بازار جهانی معامله‌‌گران شاهد تقویت دو باره بهای فلزات رنگین در بازگشایی بازارهای جهانی بودند. بهای مس دیروز در معاملات خارج از بورس فلزات لندن به ۵هزار و ۳۱۴دلار در هرتن رسید؛ امری که در شرایطی ثبت شد که موجودی انبارهای بورس فلزات لندن به مرز ۲۶۰هزار تن رسیده است.در بازارهای جهانی بهای دیگر فلزات همچنان در حد قبلی باقی مانده است. در بورس فلزات لندن بهای بیلت فلزی نیز همچنان در حد کمتر از ۴۰۰تن باقی مانده است.