گروه بورس - علیرضا باغانی: نخستین بانک خصوصی کشور عصر روز چهارشنبه میزبان سهامداران خود در مجمع عمومی عادی سالانه بود. به گزارش خبرنگار ما، در مجمع «ونوین» که با استقبال ۹۷درصد از صاحبان سهام مواجه شده بود، محمد صدرهاشمی نژاد رییس هیات‌مدیره شرکت به دلیل در دستور بودن انتخاب هیات‌مدیره نتوانست ریاست جلسه را برعهده گیرد، بنابراین معنوی‌راد به نمایندگی از سهامدار عمده به عنوان رییس مجمع انتخاب شد، ضمن این‌که صدرهاشمی و مقیم‌زاده به ترتیب به نمایندگی از گروه استراتوس و توسعه صنایع بهشهر نظارت بر مجمع را عهده‌دار شدند.

پس از تشکیل هیات‌رییسه، طاهری بهبهانی مدیرعامل بانک اقتصاد نوین به قرائت گزارش هیات‌مدیره پرداخت و از آخرین تحولات رخ داده در این مجموعه بانکداری سخن گفت. سپس مجمع با استماع گزارش هیات‌مدیره و حسابرس بانک، صورت‌های مالی بانک را برای سال مالی منتهی به پایان اسفند ۸۷ مورد تصویب قرار داد. ضمن این‌که ۳۶تومان سود به ازای هر سهم تقسیم شد که با توجه به سود تحقق یافته ۳۷۳ریالی در تلفیق، می‌توان گفت که «ونوین» تقریبا ۱۰۰درصد از سود قابل تقسیم را توزیع کرد. البته طبق صورت‌های مالی شرکت اصلی، EPS بانک معادل ۶۱۴ریال تحقق یافته بود.

اما مجمع بانک اقتصاد نوین گرچه بسیار آرام‌تر از آن چیزی که پیش‌بینی می‌شد، برگزار شد؛ اما دارای حاشیه‌های متفاوتی در انتخاب هیات‌مدیره بود.

اهمیت و در واقع حساسیت انتخاب هیات‌مدیره در مجمع روز چهاشنبه، از زمانی آغاز شد که بانک کشاورزی سال گذشته، بیش از ۴درصد از سهام وثیقه شده «ونوین» یعنی ۱۱۷میلیون سهم این شرکت بورسی را به دلیل عدم بازپرداخت اقساط یکی از زیرمجموعه‌های استراتوس (یکی از سهامداران عمده بانک) ضبط کرد.

این اقدام بانک کشاورزی در آن زمان با اعتراض محمد صدر هاشمی نژاد رییس هیات‌مدیره سامانه استراتوس مواجه شد، تا جایی که وی در آن زمان مصادره ۴درصد سهام «ونوین» را غیرقابل توجیه و اقدامی برخلاف عرف و قوانین بانکی دانست.

وی در آن زمان گفته بود، بدهی استراتوس به بانک کشاورزی درحد ۴درصد سهم مصادره شده «ونوین» نبوده و این بانک بدون محاسبه اقساطی که پرداخت شده، حق تقدم‌های تعلق گرفته به سهام وثیقه شده (۴درصد) را نیز مصادره کرده است.

اما ماجرای ضبط ۴درصد از سهام بانک اقتصادنوین از سوی بانک کشاورزی به‌رغم پیگیری‌ها و رایزنی‌های بسیار زیاد به ویژه از سوی استراتوس تا زمان برگزاری مجمع، نتیجه چندان قابل توجیهی به دنبال نداشت، تا جایی که نماینده بانک کشاورزی مالک این سهام مصادره شده در روز برگزاری مجمع در جلسه حضور پیدا کرد و برای انتخاب هیات‌مدیره به توسعه صنایع بهشهر یعنی رقیب استراتوس رای داد.

البته با توجه به افزایش سرمایه بانک اقتصاد نوین تا رقم ۳هزار میلیارد ریال در ظاهر بانک کشاورزی فقط می‌توانست از ۵۷میلیون سهم ضبط شده، یعنی فقط ۹/۱درصد سهام، در مجمع استفاده کند که این میزان سهم هم در اختیار توسعه صنایع بهشهر قرار گرفت. در واقع این ۵۷میلیون سهم بدهی واقعی مجموعه استراتوس به بانک کشاورزی بود و استراتوس توانست با پیگیری‌های بسیار زیاد از طرق قانونی، مابقی رای ۱۴۰میلیون سهم در اختیار بانک کشاورزی را پس از کسر ۵۷میلیون سهمی که مصادره‌کننده حق اعمال رای در آن داشت را در اختیار بگیرد، بدان معنی که معادل ۸۳میلیون سهم به دست آورد.

نتیجه این رقابت نفس‌گیر این‌گونه پیش رفت که با وجود آن که آرای دو گروه رقیب بسیار به یکدیگر نزدیک بود، ولی مجموعه استراتوس پس از لابی‌های بسیار زیاد قبل و در حین برگزاری مجمع بتواند آرای شماری از شخصیت‌های حقیقی و حقوقی را به دست آورده و ۳کرسی خود در هیات‌مدیره نخستین بانک خصوصی ایران را حفظ کند، از طرفی دیگر توسعه صنایع بهشهر که ۳ کاندیدا برای هیات‌مدیره معرفی کرده بود تنها به دوکرسی از هیات‌مدیره دست یافت و شرکت بهپخش از ورود به هیات‌مدیره این بانک بازماند.

اقدام بانک کشاورزی در استفاده از رای خود در مجمع به نفع توسعه صنایع بهشهر، گرچه نتیجه‌ای درپی نداشت، اما با واکنش صدرهاشمی نژاد رییس هیات‌مدیره سامانه استراتوس مواجه شد، تا جایی که وی در حاشیه برگزاری مجمع در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما این اقدام بانک را خلاف عرف خواند و گفت: بانک کشاورزی بعد از اقدامات غیرقانونی که سال گذشته در مورد مصادره سهام بانک اقتصاد نوین انجام داد، این بار در اقدامی خلاف عرف از سهام وثیقه شده در مجمع به نفع شخصیت حقوقی دیگری استفاده کرد و تلاش کرد تا برای استراتوس مشکل ایجاد کند، اما چنین نشد.

وی گفت: ما هم در بانک اقتصادنوین سهام بسیاری از شرکت‌ها را در ازای پرداخت تسهیلات به عنوان سهام وثیقه در اختیار داریم، اما هیچگاه به خود اجازه نمی‌دهیم که از این سهام وثیقه، استفاده ابزاری کرده و در مجامع این شرکت‌ها اعمال رای کرده یا به نفع یا به ضرر گروهی از سهامداران این شرکت‌ها حرکت کنیم، چرا که این نوع رفتار را خلاف عرف و کاری غیراخلاقی می‌دانیم.

صدرهاشمی‌نژاد در ادامه از اعتماد مجدد سهامداران به مجموعه استراتوس در انتخاب هیات‌مدیره تشکر و قدردانی کرد و افزود: ما امیدواریم که بتوانیم در سال جاری عملکرد بهتری از بانک را شاهد باشیم و هیات‌مدیره بانک به طور قطع امسال استراتژی‌های جدید‌تری خواهد داشت تا بانک به جایگاه مناسب‌تری در صنعت بانکداری دست یابد و از طرفی دیگر بانک به سود خالص بیشتری دست یابد تا سهامداران هم بتوانند نتیجه بهتری از سرمایه‌گذاری و اعتماد خود مشاهده کنند.

به گفته وی، بانک اقتصاد نوین در سال ۸۸، ۵۰درصد افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی خواهد داشت که این افزایش سرمایه در اختیار هیات‌مدیره است و پس از صدور مجوز از سوی سازمان بورس و بانک مرکزی قابل اجرا خواهد بود.